In vizor

Clujul saluta “Servus 2021” Capitala Culturala Europeana

Asociatia “Cluj-Napoca 2021 – Capitala Culturala Europeana”, a prezentat, astazi, conceptul pe care se bazeaza pentru candidatura la titlu: “East of West, Servus 2021”. Pentru 2014, asociatia are nevoie de un buget de 150.000 de euro, iar pentru obtinerea banilor, ONG-ul va apela la sprijinul oamenilor de afaceri clujeni. Tot anul acesta, conceptul va avea si o identitate vizuala, si va fi realizat spotul oficial al candidaturii.

“Servus 2021” este motto-ul Clujului pentru candidatura la titlul de Capitala Culturala Europeana. Asociatia care realizeaza proiectul de candidatura a prezentat, astazi, conceptul pe care se va baza intregul program de candidatura: “Cluj-Napoca – East of West”, iar motto-ul este “Servus 2021”

Conceptul nostru – East of West – ofera comunitatii, prin proiectul Cluj-Napoca 2021 Capitala Europeana a Culturii, sansa de a valorifica acest potential unic. East of West e locul unde se intalnesc resursele noastre, ocazia istorica de a ne descoperi unii pe altii si de a construi modele  prin care sa indeplinim aceasta ”maturizare”. Nu doar pentru noi, ci şi pentru Europa, de al carei destin suntem si noi responsabili. Si Europa, la fel ca noi, are nevoie sa-si redobandeasca increderea – increderea cetatenilor unii in altii si intr-un viitor comun. Si Europa are nevoie de exemple proaspete de civism, de convietuire, de vecinatate, de valoare si de bunastare; iar noi avem calitatile unui ”laborator” pentru toate aceste procese. De ce „East of West”? Pentru ca existenta noastra la confluenta dintre Est si Vest ne defineste si felul unic de a fi, dar e si relevanta pentru procesele care au loc azi în Europa,  la est si la vest, deopotriva. Pentru ca avem potentialul sa contribuim la o reafirmare a culturii est-europene si sa stabilim un nou reper, autentic, in Est. Pentru ca putem facilita conectarea si intelegerea intre cultura europeana si spatiile culturale aflate la est de actualele frontiere ale Uniunii Europene”

In ceea ce priveste motto-ul, acesta a explicat:

In spatiul romanesc, ”Servus” e o formula de salut specifica pentru noi, clujenii. Termenul e de origine latina si s-a consacrat in spatiul cultural al Europei Centrale. ”Servus” rezuma aspiratia noastra de a ne implini potentialul ca si comunitate: e folosit si de romani, si de maghiari; este salutul celor care deja au devenit prieteni; este salutul celor care se simt egali; Inseamna deschidere, familiaritate, disponibilitate de a te pune la dispozitia celuilalt pe temeiul increderii şi al unui raspuns similar. Este sinteza intalnirii dintre Est si Vest.

„Servus” este cuvantul care leaga Cluj-Napoca de radacinile latine ale romanilor, dar si de puternica influenta central-europeana – germana, austriaca si maghiara – asupra Transilvaniei.

„Servus!” inseamna firescul prieteniei, amintiri comune si supunerea orgoliului.

„Servus” presupune o tutuire fara nimic jignitor sau umilitor. Doboara bariere si blocheaza aroganta. Cine spune „Servus” se deschide catre intalnirea cu celalalt, e pregatit pentru o relatie de incredere si pentru exersarea generozitatii. „Servus” cuprinde omenie si ospitalitate, laolalta cu dorinta de a construi impreuna pe termen lung.

„Servus” e mostenirea unei Europe pe cat de puternice, pe atat de vulnerabile. E urma smerita a unei istorii trufase”

Identitate vizuala si spot oficial, in 2014

Asociatia va organiza, in 2014, un concurs pentru identitatea vizuala, iar pentru realizarea spotului oficial al candidaturii, este prevazuta suma de 10.000 de euro.

“Probabil va fi realizat in doua etape: preselectie de scenariu si realizarea propriu-zisa”, a spus directorul executiv al asociatiei.

Buget de 150.000 de euro in 2014

Daca in 2013, Asociatia “Cluj-Napoca 2021 – Capitala Culturala Europeana”, a beneficiat de un buget de aproximativ 350.000 de lei, iar 90% din fonduri au provenit din partea partenerilor strategici  – companiile Ursus si Terapia -, in 2015 aceasta are nevoie de un buget de 150.000 de euro.

Este un buget realist-optimist, dupa parerea lui Morosanu.

“Imi propun ca 30% sa fie buget  din fonduri locale, iar 70% sa fie buget ce provine din donatiile companiilor.

“Scopul meu este sa incerc sa mobilizez mediul de business clujean, pentru ca partenerii nostri sunt, de fapt, niste companii multinationale – Ursus si Terapia. Dar mediul de business clujean trebuie sa constientizeze cat de mult conteaza foarte mult pentru juriu sa vada implicarea lor”, a declarat Morosanu.

Intrebat daca asociatia a primit sprijinul autoritatilor locale pana acum, Morosanu a ezitat, initial sa raspunda. Apoi a completat:

“Sunt convins ca sprijinul trebuie sa fie mai consistent, dar am sperante ca, la urma urmei, nu doar noi ne dorim acest proiect, ci si multi clujeni. Atunci, am convingerea ca autoritatile locale si judetene sunt constiente de importanta proiectului si sper ca ne vor sprijini”.

Asociatia “Cluj-Napoca 2021 – Capitala Culturala Europeana” a solicitat de la bugetul local suma de 250.000 de lei, pentru programele din 2014. Finantarile urmeaza sa fie votate in Consiliul Local.

Anul trecut, asociatia a primit de la Primaria Cluj-Napoca 80.000 de lei, insa a decontat abia 35.000 de lei. Morosanu a explicat ca nu a folosit o parte din bani, deoarece s-a decis neacordarea unor premii la un concurs organizat de asociatie, astfel ca banii au fost returnati la bugetul local.

Foto: Mihai Medan

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Exit mobile version