In vizor

Clujenii, foarte generosi cu Like-ul la proiectul salvarii Depozitului de Filme! Cand e vorba de bani…

Campania de strangere de fonduri prin care Asociatia pentru Promovarea Filmului Romanesc incearca sa salveze Depozitul de Filme din Cluj a reusit sa adune abia 286 de euro, din suma propusa de 7.000 de euro. Cei cateva zeci de mii de spectatori de la TIFF se lasa greu convinsi sa scoata cativa euro din buzunar pentru a reda Clujului un loc special. In schimb, strainii fac eforturi pentru a salva “Depozitul de filme”. Multi cineasti de peste hotare au promis finantari, iar jurnalistii de la Holywood Reporter au publicat un amplu material despre aceasta cauza.

Depozitul de Filme, fost depozit al RADEF Romaniafilm, este astazi un spatiu dezolant care poate deveni, atat prin potentialul sau de spatiu alternativ de cultura urbana, cat si prin valoarea istorica si culturala, cel mai bun cadru pentru dezvoltarea unui muzeu al filmului.

Pentru asta, insa, este nevoie de 7.000 de euro, bani necesari pentru igienizare si amenajare, iar Asociatia pentru Promovarea Filmului Romanesc a initiat o campanie online de strangere de fonduri.

Din pacate, pana acum feed-back-ul spectatorilor TIFF nu a fost pe masura asteptarilor. Unde este sustinerea miilor de clujeni si de romani veniti la TIFF? Daca ne luam dupa primele rezultate ale campaniei de strangere de fonduri pentru “Depozitul de filme”, cinefilii sustin doar declarativ industria filmului. Din zecile de mii de spectator ai TIFF, abia 23 au scos din buzunar cativa euro – in total 286 – pentru a salva un loc special al Clujului, un loc care se doreste a fi transformat in cinema si muzeu, deopotriva.

Tudor Giurgiu, presedintele asociatiei, spera, insa, ca locul va fi in cele din urma salvat.

“Oricat de putini bani in numerar vom strange, tot vor fi utili. In plus de asta, noi am cerut si sprijinul unor parteneri si sponsori. Sunt niste cineasti straini care ne-au promis ca, odata ajungi in tarile lor, vor participa si ei”, spune Giurgiu.

Un gest neasteptat vine si din partea jurnalistilor de la Holywood Report, care au publicat un amplu material despre campanie.

“Campania Salvati Marele Ecran vrea sa previna inchiderea altor cinematografe de stat si sa reconstruiasca reteaua de cinematografe pentru a reinvia distributia filmelor autohtone. Peste 400 de cinematografe s-au inchis de la Revolutia Romana de acum 25 de ani, lasand tara cu doar 30 de cinematografe traditionale, in interiorul oraselor si peste trei sferturi din orase fara vreun cinema.Constructia unor multiplexuri noi, private, in afara orasului au compensat oarecum pierderea ecranelor, dar initiatorii campaniei spun ca acele cinematografe difuzeaza rareori filme de arta sau autohtone”, spun jurnalistii straini.

“Oamenii in primul rand nu prea stiu ce e cu locul acela”

Unul dintre motivele pentru care clujenii nu se implica in salvarea acestui spatiu este pentru ca – spune Giurgiu – “oamenii nu prea stiu ce este cu locul acela”.

“Obisnuinta acestui tip de campanie, sa salvezi ceva sau sa te implici, nu prea functioneaza in Romania. Singurele campanii care merg in Romania sunt cele destinate unor nise. Noi vorbim de ceva mult mai larg, care se adreseaza unei comunitati si pune in valoare un spatiu mort. Cred ca este un proiect de pionierat”, mai spune Giurgiu.

Totusi, acesta este de parere ca, in cele din urma, Depozitul de Filme va fi salvat.

“Cel mai placut ar fi daca locul in sine ar putea fi igienizat, curatat, pentru a gazdui mai multe evenimente saptamanale”, conchide Giurgiu.

Depozitul de Filme este in proprietatea Romaniafilm si, implicit, al Ministerului Culturii, iar planul este ca acesta sa treaca in proprietatea Primariei Cluj-Napoca, pentru a putea fi transformat, apoi, in spatiu de evenimente si muzeu al filmului.

Foto: transilvaniareporter.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Exit mobile version