In vizor

Clujenii derapează pe mâzgă, orașul se îneacă în noroaie, iar primarul ne bagă în ceață

La Cluj, nu numai că iarna nu-i ca vara, dar iarna aceasta nu e nici măcar ca iarna trecută. Străzile sunt acoperite în totalitate cu un strat gros de mâzgă ce îngheață la temperaturi scăzute și formează pe carosabil o peliculă deosebit de alunecoasă, pe care șoferii, cu tot cu cauciucurile de iarnă, derapează ca pe patinoar! Când mai cade și câte un strop de ploaie, la temperaturi cu plus, accidentele se țin lanț, aceeași mâzgă trimițând mașinile pe contrasens și în garduri (în combinație cu alcoolul, drogurile, neatenția, oboseala etc.).

Pe lângă pericolul pe care îl reprezintă noroiul înghețat (sau dezghețat), potențat și de ceața care formează condens la nivelul solului, mai există și un disconfort „estetic”. Proaspăt scoase din spălătorie, mașinile devin în numai o zi gri, marcajele rutiere nu se mai văd, clujenii ajung acasă cu pantofii ca după o plimbare pe ulițe desfundate de țară.

Pe scurt: la Cluj nu mai e fain deloc de când s-a lăsat peste noi blânda iarnă, ci e ca la țară, la oi! Noroi, polei, pentru care Primăria dă vina pe ceață, adevărații vinovați pentru starea mizerabilă de fapt fiind făcuți scăpați ca măgarii în ceață.

De ce se îneacă în noroaie clujenii?

Pentru că orașul este plin de șantiere private care nu respectă normele din construcții, pentru a proteja străzile adiacente de pământul și praful de pe șantier. Camioanele ies înnoroiate direct pe străzile pe care-și lasă toată mizeria.

De două decenii, orașul e un imens șantier public, e săpat în neștire, lucrările durând de obicei mult peste termen, prelungindu-se calvarul glodului și al mizeriei. Nici în cazul șantierelor publice, nu se respectă normele legale, utilajele ieșind mizerabile pe străzile „curate”.

În jurul Clujului, în satele alipite deja, Florești, Baciu și Apahida, s-au dezvoltat dormitoare din care vin spre oraș zilnic zeci de mii de mașini. În aceste sate multe drumuri sunt încă neasfaltate și pline de noroi, noroiul fiind adus de mașini în fainul Cluj, unde există, de asemenea, sute de străzi neasfaltate, de pe care șoferii aduc pe cauciucuri pământul până în Centru.

Cu toate că tarifele firmelor de salubritate au fost crescute cu acordul Primăriei, acestea nu spală eficient drumurile. Le spală aiurea-n tramvai, pe ploaie, sau le stropesc doar cu apă, fără a îndepărta pământul și praful.

Citiți și: În 2020, firmele de salubritate le vor face duș străzilor pe ploaie pe mai mulți bani!

Clujenii se plâng pe Facebook de ceea ce este evident – alunecăm și ne „înecăm” în mâzgă

Cu toate că primarul Emil Boc se disculpă, aruncând întreaga „vină” pentru situația alunecoasă din Cluj pe ceață, clujenii arată pe Facebook adevăratele cauze ale mizeriei în care se culcă pe o ureche fainul Cluj:

„2019. Cluj-Napoca. Un „smart city” care se îneacă în noroaie.

Aceste poze sunt făcute în centrul orașului, nu într-un cartier îndepărtat. Atâta timp cât Poliția Locală nu ia măsuri împotriva celor care parchează pe spațiul verde. Atâta timp cât Poliția Locală nu aplică amenzi sau opresc șantierele de unde mașinile ies pe carosabil cu roțile pline de noroi. Atâta timp cât iarna încă se mai aruncă cu sare amestecată cu nisip, pentru diminuare costuri. Atâta timp cât spațiul verde este proiectat și executat astfel încât la o ploaie toată apa murdară curge pe asfalt. Atâta timp cât spațiul verde este un spațiu negru, datorită lipsei de verdeață. Atâta timp cât în 2019 încă sunt străzi care nu sunt asfaltate. Atâta timp cât după o intervenție, groapa acoperită cu pământ rămâne săptămâni întregi neasfaltată. Atâta timp cât vom avea aceste lucruri, vom avea un „mud city”.

Înainte de smart city, mi-aș dori un clean city.

Vă invit să vă spuneți părerea despre cât de curat vi se pare orașul și posibile cauze și soluții”, a scris Claudiu Nistor pe pagina sa de Facebook.

Iar părerile clujenilor nu au întârziat să apară:

„Curățenia trebuie realizată mai intens și trebuie sancționați cei care construiesc și nu își curăță utilajele. Cu cei de la țară, ce să faci? Au ei vreo vină că acolo unde stau, primarul nu le asfaltează drumurile? Nici drumurile naționale nu sunt curate! Când o să avem o Românie curată, drumuri de țară asfaltate, comune asfaltate, constructori civilizați și autorități care să fie responsabile și să aplice legea, o să fie curat. Până atunci, cât mai des la spălătorie și Doamne dă să ningă!”

„Hai să începem cu Clujul! Să știi că eu am fost cu mașina în Ungaria.Am luat jeg pe roți și am dus-o la unguri. Dar, ai naibii, ungurii ăștia mai și curăță eficient! Nu doar se fac că curăță, ca la noi. Uite la noi pe stradă, asta după ce a trecut mașina.”

„Am observat și eu astăzi, pentru a nu știu câta oară, cât de murdar este Clujul. Jegos de-a dreptul! Șosele și trotuare pline de noroi, bicicliști murdari din cap până-n picioare, de mașini nu mai vorbesc! Înțeleg să văd așa ceva pe Nordului, nu pe Eroilor! Soluții sunt, pentru a scoate praful din ochii clujenilor. Bunăvoință și bună-credință mai trebuie!”

„Este murdar din cauza construcțiilor, tot oamenii fac acele construcții, schimbarea trebuie să înceapă de la noi, oamenii, care ar trebui să respectăm acele reguli, nu înțeleg de ce Clujul e de vină”, a comentat un alt clujean.

„Clujul nu are nicio vină. Clujenii sunt vinovați. Și nu acei clujeni de care vorbești. Acei clujeni care construiesc și nu respectă. De vină sunt acei clujeni aleși sau numiți, angajați ai Primăriei care nu aplică sancțiuni.”

„Frunzele căzute rămân nestrânse. Mașinile parcate mai mereu fac dificilă curățarea drumurilor. Puțini strâng după câinii lor, deși e de bun-simț și, cumva, necesar. Se fumează din mers și se aruncă chiștoace la nimereală. Se lucrează la repararea drumurilor și, astfel, se duce noroiul mai departe decât ar fi cazul. Clujul e un oraș murdărit de fiecare dintre noi și va rămâne neschimbat din cauza nepăsării. Legi clare și respectate, amenzi mari și aplicate, bun-simț transmis cu fermitate generațiilor ce vin. Toate aceste măsuri vor schimba Clujul într-un oraș senin și luminos. Până atunci, ceea ce vedem este pur și simplu imaginea clujenilor, oricât de trist sună și oricât de greu ne e a recunoaște.”

„Civilizația se face prin aplicarea amenzilor cu fermitate. Românii nu sunt mai jegoși decât cei din Vest. Diferența este că în Vest chiar se aplică amenzi. La noi, doar ne facem că aplicăm.”

„Și în alte orașe din Vest sunt construcții, dar nu vezi mocirla asta acolo! Este vina Primăriei și a Poliției Locale 100%!”

„În Franța mergi două săptămâni prin ploaie și, în afară de un praf foarte subtil după ce se usucă, nu rămâne absolut nimic pe mașină!”

Primarul îi bagă pe clujeni în ceață

Plângerile clujenilor au ajuns și la urechea primarului care, într-o emisiune radiofonică, a dat vina pe ceață pentru toată mizeria care se petrece la Cluj:

„Oscilația asta de la temperaturi sub 0 grade, plus 0 grade, determină o stare de condens. Și ceața asta se depune undeva, iar pe carosabil se generează o anumită pojghiță alunecoasă. N-are absolut nicio legătură că o zi și jumătate s-a aruncat soluție antiderapantă pe străzile centrale. Trebuie să fim foarte atenți, carosabilul prezintă particularitățile determinate de acest fenomen. Fenomenul există, nu noi l-am inventat.

Am dat doar pe străzile centrale (n.r. – cu soluție antiderapantă), unde se poate da, pe restul am dat cu sare și nisip. Credeți că are bugetul Clujului bani să dea în tot orașul, pe toate străzile cu această soluție? Suntem caraghioși, nu are rost să discutăm! S-a dat pe străzile reabilitate, într-adevăr, făcute pe proiectele europene și pe străzile centrale, dar nu se dă la fel în tot orașul”, a explicat primarul Emil Boc, la un post de radio prieten(os).

Cu ocazia unei alte intervenții radiofonice, Emil Boc a mai precizat:

„Plafonul de ceață este foarte jos. Mi se explică că se face, în fiecare dimineață, acel condens care e periculos. Tocmai acest condens e periculos, este ca și iarna. Nu puneți frână bruscă. Colegii mei mi-au spus că acest condens este extrem de periculos și alternanța frig – cald creează o pojghiță. Nu s-a dat cu nicio soluție.”

Așadar, nu puneți frână bruscă! Orașul este, oricum, din punct de vedere administrativ, în frână de motor. Pentru tot ce nu merge bine, suntem băgați în ceață și ni se spune că, contrar evidențelor, e fain la Cluj! E prea fain, prea ca la țară!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *