Reportaj

Clujenii au format cozi infernale în acest weekend la vulcanizările auto pentru a-și monta cauciucurile de iarnă

„Iarna a prins din nou autoritățile nepregătite” este un clișeu al fiecărui început de iarnă când, aproape de fiecare dată, la prima ninsoare, municipalitatea nu deszăpezește eficient drumurile. Clujenii de rând nu se lasă mai prejos și, în fiecare an, după prima ninsoare, formează cozi infernale la vulcanizările auto pentru a-și monta cauciucurile de iarnă.

Weekendul acesta, la Cluj, de sâmbătă noaptea a început să ningă. Primii fulgi au adus și primele valuri de șoferi în vulcanizări.

„În fiecare an se întâmplă așa!”

Clujenii au format cozi de peste 20-30 de mașini la puținele vulcanizări din oraș deschise non-stop în weekend. Acestea au fost depășite de situație și, deși s-a lucrat la foc continuu, nu au putut face față celor care, în ultimul moment, au realizat că nu pot circula în luna noiembrie fără cauciucuri de iarnă:

„În fiecare an se întâmplă așa! Lucrăm 24 de ore din 24, montăm cauciucurile la două posturi de lucru simultan, facem cam două mașini la o jumătate de oră, iar timpul mediu de așteptare este între 7 și 10 ore. Clientul acesta, la care lucrăm acum, așteaptă de dimineața la coadă. Și este 7 seara. Acum numai i-a venit rândul! Cozile durează în general cam 3 zile, apoi oamenii se mai liniștesc! Cum începe să ningă, ies toți din case și vin!”, a explicat un lucrător de la o vulcanizare din cartierul Gheorgheni.

Clujenii se îmbulzesc la vulcanizări de frica amenzilor

Clujenii se îmbulzesc la vulcanizările din oraș doar atunci când ninge, mai mult de frica amenzilor foarte mari, decât din responsabilitate față de propria viață și față de siguranța celorlalți participanți la trafic. Anvelopele de vară, pentru că nu au aderență pe zăpadă și gheață, pot cauza accidente grave, însă nu asta pare să-i motiveze pe clujenii care stau câte o jumătate de zi sau întreaga noapte la vulcanizare să își schimbe cauciucurile:

„Acum ies la dat amenzi, e periculos să circuli fără cauciucuri de iarnă! L-au prins pe un prieten în Mărăști, i-au dat 25 de milioane amendă! Ies, ca să facă bani, că acum e momentul!”, exclama indignat, noaptea trecută, clientul unei vulcanizări, așteptându-și răbdător rândul la coadă.

Conform Codului Rutier, șoferii sunt obligaţi să aibă anvelope de iarnă la maşini de fiecare dată când conduc pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, altfel riscă să fie amendaţi cu până la 2.500 de lei.

Sancţiunea constă într-o amendă din clasa a IV-a de sancţiuni, adică între nouă şi 20 de puncte-amendă. Deoarece punctul-amendă este, în prezent, în cuantum de 125 de lei, amenda pentru lipsa anvelopelor de iarnă, a lanţurilor sau a altor echipamente antiderapante certificate este cuprinsă între 1.125 şi 2.500 de lei. În plus, în afară de amendă, poliţiştii rutieri reţin certificatul de înmatriculare al autovehiculului.

Cum românii speculează legea, pentru că aceasta precizează că șoferii sunt obligați să aibă anvelope de iarnă la mașini doar când conduc pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, conducătorii auto își schimbă cauciucurile doar – și, de obicei, exact –  când începe să ningă. Cei care, totuși, sunt responsabili, și își montează, chiar și în ultimul moment, cauciucurile de iarnă! Rămân însă o problemă conducătorii auto care, din lipsă de timp, din nepăsare sau pentru că nu vor să stea la cozi, continuă să circule cu anvelopele de vară, riscându-și astfel propria viață și pe a celorlalți participanți la trafic, șoferi sau pietoni. 

Cozile sunt la fel de lungi, indiferent de ora din zi sau din noapte

Ieri seară, în jurul orei 19, coada la una dintre vulcanizările deschise din cartierul Mărăști arăta în felul următor:

Aceeași situație era, la ora 19, și la service-ul auto deschis non-stop din cartierul Gheorgheni:

Iar cozile, la ora 3 noaptea, se întindeau încă pe lungimea a două străzi:

Cu toate că febra primei zăpezi a trecut deja, cel mai probabil, cozile de la vulcanizări vor continua să se formeze și în zilele următoare, urmând a se diminua treptat mai apoi, pentru a reexploda la următoarea zăpadă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *