Din oras

Clujeanul Bogdan Capusan reprezinta Romania in VLN, cel mai popular circuit din Europa

Singurul roman care are licenta pentru a conduce in concursuri de tip GT si este pilot de curse VLN in Nurburgring este clujeanul Bogdan Capusan. Dupa mult antrenament si multe incercari, acesta a primit recent licenta de participare la cea mai populara serie competitionala din Europa, cu cel mai periculos circuit din lume. Spune despre sine ca este un „pasionat cronic de automobile si automobilism sportiv” si se poate lauda cu rezultate remarcabile obtinute in curs de cateva saptamani: s-a situat de doua ori consecutiv pe locul I in cursele RCN desfasurate in Germania.

Nurburgring este cunoscut de toti pasionatii de masini ca cel mai faimos si periculos circuit din lume. S-au tinut aici si curse de Formula 1, insa au fost interzise de prin anii ’70 pentru ca circuitul devenea foarte periculos, dupa cum precizeaza Bogdan din capul locului. 

„Ca un pasionat de masini, am inceput sa merg acolo ca amator, sa concurez pe circuit. Am fost invitat de BMW acum vreo trei ani, la cursa de 24 de ore. Atunci am vazut pentru prima data ce se intampla si despre ce este vorba. Prietenii cu care am fost imi ziceau ca ar trebui sa particip, dar eu nu stiam cu ce se mananca. Facusem niste cursuri de condus sportiv de la BMW si cu alte scoli de pilotaj, dar nu stiam sa fac asta profesionist. Nici nu stii de unde sa o apuci, e foarte complicat. Anul trecut am fost din nou la cursa de 24 de ore si am decis ca si eu vreau sa fac chestia asta”, a marturisit el, pentru Ziar de Cluj. 

La prima vedere, cursele par ca cele de Formula 1, insa diferentele sunt semnificative. 

„Fata de un circuit normal care are spatii de esapare foarte largi si nu se intampla nimic daca iesi in decor si totul e foarte sigur, la Nurburgring pana la parapet ai doi metri, 80% din curbe sunt oarbe, nu vezi ce vine, iar diferenta intre cel mai mic si cel mai inalt punct al circuitului este de 400 de metri. Este ca un roller coaster. E ca un fel de Faget fara trafic, cu linii drepte mult mai lungi si cu viteze care ajung la aproape 300 kilometri pe ora, fara sa vezi ce vine. Desigur, respectand proportiile”, explica tanarul. 

„Masinile de raliu au maxim 300 de cai putere, au tractiune integrala si participa pe suprafete de tip asfalt sau macadam. La noi, masinile incep de la 300 de cai putere si merg pana la 600 de cai putere. Sunt mult mai rapide. In plus, spre deosebire de raliu, nu esti singur pe traseu. Este o diferenta enorma, intre 130 de masini cu tine pe acelasi traseu si o cursa de raliu unde esti singur pe traseu, nu duci grija nimanui. Diferenta este foarte mare. Sunte zece etape. Circuitul are doua variante, cel vechi, legendar, are cam 21 de kilometri si exista si circuitul de Formula 1 care are 4,5 kilometri. In timpul curselor cele doua se unesc, asa ca se ajunge la 25 de kilometri”, a rezumat el. 

Acest circuit este extraordinar pentru oricine il testeaza. 

„Toti producatorii auto, de la Mercedes la Lexus, la Jaguar sau BMW isi testeaza masinile acolo zi de zi si timpul pe care masinile lor il reusesc pe Nurburgring este timpul de referinta al fiecarui model”, adauga el. 

Imediat dupa ce a decis sa inceapa sa participe la teribilele curse, Bogdan Capusan a contactat niste scoli de pilotaj din Germania, cu care a facut niste teste initiale. 

„Mi-au zis ca sunt ok, ca au cu ce sa lucreze. Condusul sportiv nu este ceea ce au impresia copiii din ziua de azi, ca te duci pe strada tare. E ridicol ce se intampla in Romania. Se intampla atatea accidente tocmai pentru ca nu exista o educatie in domeniul asta, al condusului spotiv. Nu avem un circuit ca sa realizezi ce se poate intampla la 160 de kilometri pe ora daca nu procedezi corect. Trebuie sa fii un bun ascultator, sa faci ceea ce se cere de la tine, chiar daca e contrar tuturor instinctelor si convingerilor tale. Cred ca dupa a doua sesiune de teste cei de la scoala de pilotaj erau deja foarte multumiti de mine. Urmatorul pas a fost sa imi iau licenta internationala pe baza multelor diplome pe care le aveam. Aici m-a ajutat pilotul clujean Horatiu Savu”, a continuat el. 

Clujeanul a reusit apoi sa isi ia licenta, insa a intervenit ceva care i-a schimbat planurile: un tragic accident cu un Nissan GTR care a zburat efectiv in tribuna in timpul unei curse si a ucis cativa spectatori. 

„Soferul masinii era un pilot foarte bun, era pilot de fabrica de la Nissan, insa nu avea experienta pe Nurburgring, asa ca au schimbat regulamentul chiar inainte de prima mea cursa. Legislatia cere de atunci trei curse in campionatul RCN, care este paralel cu VLN. Acolo participa 80% din campionatul mare, fac mereu teste si se antreneaza. Singura diferenta e ca cele mai rapide masini, cum e acel Nissan, nu au voie sa participe in RCN, tocmai pentru ca sa iti permita sa te obisnuiesti cu traficul”, a explicat el. 

Prin urmare, Bogdan Capusan a fost nevoit sa faca trei curse in RCN pentru a putea ajunge in VLN.

„In prima cursa m-am clasat pe locul 8. Eu facusem curse cu un BMV si aveam un contract cu echipa sa concurez cu aceasta masina. Cand am ajuns pe circuit, BMW-ul nu era acolo, i se defectase ceva. Mi-au oferit un Porsche. Am urcat pentru prima data in viata mea intr-un Porsche, eram pe grila de start, ne dadeau drumul si nici nu vedeam in ce viteza sunt. Am intrebat prin radio, mi-au spus sa apas pe ceva buton in stanga. Meniul era in germana si mi s-a activat ceva limitator de viteza de 27 de kilometri pe ora. Am pornit in cursa cu limitatorul activat, a fost un dezastru total! Am terminat cursa, dar nu am fost multumit deloc”, isi aminteste el. 

Cursa a doua insa, urmata cu BMW-ul cu care avea experienta, i-a adus pilotului clujean Locul I.

„Asta se intampla acum o luna. Sambata asta am avut a treia cursa, pe care am castigat-o din nou, alaturi de coechipierul meu, Domenico Solombrino. Am vrut sa ma opresc in tura a doua. La teste am fost foarte rapid, mi s-a spus ca am ritm si eram foarte increzator. Dar cand am intrat pe prima cursa m-am simtit ca in luptele de gladiatori din Roma Antica. Mi se parea ca toti sunt acolo ca sa se omoare intre ei. Nu imi venea sa cred ce se intampla. Am vrut sa ma opresc. Coechipierul meu m-a indemnat sa continui, ca va trece. Apoi am inceput sa vad accidentele, sunt foarte multe, din diferite cauze: greseli de pilotaj, scurgeri de carburant si altele. Sunt cam 10-20 in fiecare cursa, unele foarte grave. Cand le-am vazut si pe astea, nu mai aveam aer. Eu am condus in prima jumatate si, dupa ce a preluat colegul meu stafeta cursa a fost oprita, a fost un accident care a necesitat elicopter. Dupa o ora am fost anuntati ca nu mai continuam si noi suntem castigatori”, a povestit clujeanul. 

Cea de-a treia cursa era aparent lipsita de emotii, pentru ca performanta anterioara ii asigura lui Bogdan Capusan intrarea in VLN. 

„Initial am zis ca nu ne stresam, insa aveam o responsabilitate fata de cei care asteptau rezultate de la noi. Conditiile meteo de acolo se schimba incredibil, ne asteptam la o furtuna, nu stiam insa cand. Acolo poti da peste conditii meteo diferite pe un traseu de 100 de metri. Am mers cu cauciucuri de uscat, apoi cu unele de ploaie, dar am dat din nou de uscat. Ma asteptam la podium, dar nu la Locul I pe care l-am ocupat iar. E foarte greu sa constientizezi in timpul cursei cat de bine ai mers, abia poti sa tii numerotarea turelor in care esti. Se intampla atat de multe intr-o tura incat nu te poti concentra, te bazezi pe coordonarea de la echipa. Am tinut ritmul si am castigat. A doua victorie a fost foarte muncita si ne-a adus foarte mari satisfactii”, a dezvaluit el. 

La aceste curse de GT se poate concura pana in jurul varstei de 45 de ani. Bogdan este singurul roman din acest circuit. 

„La cursa de 24 de ore l-am dus si pe tatal meu. El nu prea stia despre ce este vorba, doar ca ma antrenez si ca am facut o cursa. Cand l-am dus a ramas socat. I-a placut extraordinar de mult. Sunt 300.000 de spectatori, zeci de elicoptere in aer, e o nebunie. Spectatorii stau pe toata lungimea circuitului”, a mai spus Bogdan. 

Pentru 2016, acesta si-a pus in gand sa participe la cursa de 24 de ore in VLN, cea pe care nu a putut sa o urmeze anul acesta din cauza schimbarii legislatiei si vrea sa incerce si o cursa de LeMons, care, in conceptia fanilor acestui sport, este cursa suprema, veche de aproximativ un secol. 

Prioritatea pincipala in aceasta competitie este apropierea fata de fani. De-a lungul circuitului acestia au acces liber si pot intra si in spatiul rezervat sportivilor.

Bogdan Capusan e singurul roman care participa la acest concurs si are deja o gramada de fani. Pagina sa de Facebook are peste 60.000 de Like-uri, iar pe Instagram in jur de 62.000 de urmaritori. Pentru ei, organizeaza adesea concursuri al caror premii sunt privilegiul de a sta alaturi de el in diverse curse.

Urmatoarea cursa va avea loc in septembrie. Bogdan are deja licenta de VLN, dupa finalizarea campionatului RCN cu asemenea performante. Este singurul roman care participa la curse de GT.

„Aveam posibilitatea sa concurez sub licenta germana, dar am preferat cea de Romania. Am steagul romanesc si pe echipament si pe masina si peste tot. Trebuie sa fim putin si patrioti. Astept participarea in VLN. Concurez pe un BMW 235 Racing. E o masina medie ca viteza in campionat, chiar sub-medie. Planul meu este sa concurez pe cele mai rapide masini, Fia GT3. Pentru asta trebuie sa fac trei curse in VLN in masini sub categoria GT3. De la anul, sper sa pot sa concurez pe cele mai rapide masini care exista in afara celor de Formula 1. Casca mea e pictata tot de un clujean, Adi Dedea, stabilit in Germania”, a conchis sportivul. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *