Rautacisme

Cluj-Napoca intră în competiţie cu Turda pe partea de saline. Emil Boc: „Nu mai facem podul de pe Porţelanului, nu are rost. Accesăm fonduri europene şi facem salină”

Anul trecut, în luna aprilie, podul Porțelanului din Cluj-Napoca, un municipiu reşedinţă de judeţ dintr-o ţară numită România, a fost închis circulației pentru lucrările de modernizare, care urmau să se efectueze conform unei documentații tehnice întocmite în urmă cu 5 ani. Studiile geotehnice au fost realizate prost, iar podul a fost închis anul trecut, timp de 8 luni, efectiv degeaba. În 18 decembrie 2019, vechiul pod Porțelanului, reabilitat, a fost redeschis. El trebuia să devină exclusiv unul pietonal, iar lângă acesta, conform proiectului inițial, ar fi trebuit construit un nou pod rutier. Numai că, de abia la 8 luni de la începerea lucrărilor, s-a descoperit o pungă de sare acolo unde ar fi trebuit să fie baza noului pod rutier. Sare care trebuia descoperită din 2015, fiindcă de-asta au fost plătite studii geotehnice.

Proaspăt întors de la o întâlnire de taină cu preşedintele Klaus Iohannis, primarul Emil Boc susţine că municipiul Cluj-Napoca intră în competiţie cu Turda pe partea de saline. „Nu mai facem podul de pe Porţelanului, nu are rost. Accesăm fonduri guvernamentale şi facem salină” – a mărturisit edilul.

Iată o veste proastă pentru proaspătul coleg de partdid (PNL) al primarului clujean Emil Boc (fost PD-L), primarul turdean Cristian Matei (fost PSD). Întors de la întâlnirea de taină de la Cotroceni cu preşedintele Klaus Iohannis (fost FDGR), Emil Boc a mărturisit că a „vorbit şi i s-a aprobat”, prin urmare a decis să renunţe la modernizarea podului de peste Someş de pe strada Porţelanului. În schimb va investi într-o salină modernă, „un obiectiv turistic atractiv, după cum s-a dovedit cel de la Salina Turda, făcut prin efortul de investiţii al fostului guvern PD-L pe care l-am condus ca premier”.

„Să fim sinceri cu noi, atunci când am decis să modernizăm şi să lărgim podul de pe strada Porţelanului, firma de casă pe care am folosit-o pentru proiect a decis să facă studiu’ geo numai pe o parte a râului şi să bage în buzunar partea cealaltă. În fond ce este un pod? Ai o jumătate bine proiectată şi doar o translatezi în oglindă peste celălalt mal şi ai un pod întreg. Acum a fost simplu ghinion, ca să-l citez pe preşedintele nostru Klaus Iohannis, că nu am nimerit malul care trebuie şi ne-am trezit dincolo cu ditamai muntele de sare”, a fost cinstit cu el însuşi primarul Emil Boc în această dimineaţă.

Primarul a mărturisit pe pagina oficială de socializare a fostului proiect „Podul Porţelanului”, transformată în această dimineaţă în pagina oficială „Salina Cluj-Napoca” că: „avem şi ghinionul pentru proiectul cu podul, dar şi şansa pentru proiectul cu salina, că Transilvania s-a dezvoltat din Pleistocenul Târziu pe un fund de mare care s-a evaporat şi a lăsat în urmă cantităţi apreciabile de sare. Am zis să nu ne lăsăm doborâţi şi să fructificăm această moştenire. Aşa că vom face o salină modernă, cu lift, hoteluri, aerodrom particular şi sală de concerte. Rezolvăm mai multe obiective: aeroport modern, clădire pentru Filarmonică şi staţie modernă de metrou. Mă gândesc la o soluţie modernă şi, dacă zăcământul de sare este mare şi se întinde cu filoane pe sub Cluj-Napoca, să profităm de situaţie şi să dizolvăm sarea şi să facem galerii de metrou. Va fi ca şi celebrul Drum al Mătăsii, un Metrou pe Drumul Sării”.

Primarul a ţinut să răspundă personal întrebării adresate de un cititor la postarea sa, apreciind că costurile pentru galerii vor fi minime, că se va folosi de unul dintre pilonii de susţinere ai fostului proiect Podul Porţelanului, pentru a străpunge zăcământul de sare şi a-l inunda cu apa Someşului.

„Avem apă din belşug” – a susţinut primarul, „apa dizolvă sarea, iar angajaţii Poliţiei locale Cluj-Napoca doar au să o ia cu nişte găletuşe speciale, o vom depozita la Centrul de Management Integrat al Deşeurilor unde, prin evaporare, se va transforma în sare extrafină pe care ori o vom valorifica dacă legea ne permite, ori o vom dona Salinei de la Dej să o valorifice ei”.

Emil Boc a declarat că variantele de legătură la centura metropolitană ale viitorului Metrou (care va rezulta ca o consecinţă a investiţiei „Salina Cluj-Napoca”), așteaptă avizul Companiei Naționale de Admininstrare a Infractructurii Rutiere.

„Colegii mei sunt la CNAIR să obțină avizul pentru variantele de legătură ale acestui Metrou la centura metropolitană, variante de legătură la centură din Sopor, Frunzișului, Borhanci. Pot să spun că merge foarte bine și proiectul pentru studiile de fezabilitate la metrou și tren metropolitan. Cu aceste proiecte de infrastructură mari zona noastră de dezvoltare va fi practic de la Huedin până la Dej și de la Cluj până la Turda. Şi vom încerca să ne conectăm cu salina noastră la Salina Turda printr-un tunel pe sub Feleac”, a mărturisit primarul.

„Mă bucur că, la București, am obținut aprobarea pentru variantele propuse. Traseul a fost stabilit și îi mulțumesc ministrului Transporturilor pentru implicarea în rezolvarea acestei probleme. Şi îi voi mulţumi şi ministrului Turismului mai târziu şi şi el mie”, a explicat edilul.

Întrebat în ce stadiu este noul proiect, edilul clujean a explicat că deja s-a făcut o societate care să îl administreze, că i-a numit deja în funcţie pe cei patru directori: Bonţidean – directorul Pazei şi Ordinii Interne, Neag – directorul de Trasee Subterane şi Suburbane, Şurubaru – directorul Impegaţilor de Mişcare a Găletuşelor cu Saramură (că are experienţă de la CFR) şi Tarcea – directorul pe Ecoul din Subteranul Salinei.

„În şedinţa de Consiliul local de îndată ce va avea loc această şedinţă, am pregătit 7,4 milioane de euro pentru studiul de prefezabilitate din fondurile municipale. Odată ce vom avea acest studiu vom aplica la fonduri europene de 800.000 de euro, nu mai mult, că oricum îi vom returna pentru întârzieri planificate de execuţie şi să nu fie dobânda mare. Iar cu restul ne vom auzi din nou în campania electorală de la localele din 2024 şi 2028” – a pus punct discuţiei primarul.

Şi, gata!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *