PORTRET

Ciprian Şoleriu, antrenorul antreprenorilor online: ,,Cunoaște-ți clientul tău mai bine decât te cunoști pe tine însuți!”

Ciprian Șoleriu e un tânăr întreprinzător cu o ambiție egalată doar de curajul de care a dat dovadă mereu de-a lungul carierei: a lucrat în mediul bancar în poziții de înaltă răspundere, unde a luat de la zero și a crescut mai multe proiecte la rând, pentru ca, într-un final, să pornească propriul proiect, agenția de marketing BrainArt, împreună cu Conversion Academy, cea mai mare comunitate din România de antreprenori care vor să învețe marketing online, ce vor să știe cum să folosească internetul pentru a-și atinge mai ușor visul de antreprenoriat.

După ce a excelat în sistemul bancar, Ciprian Șoleriu a devenit antrenorul antreprenorilor online, învățându-i pe oameni cel mai la îndemână tip de afacere, un business în care nu ai nevoie pentru a porni decât de o investiție minimă de timp și de bani, de un calculator și de acces la internet, și la sfaturile pe care Ciprian le oferă gratuit pe site-ul său, conversionacademy.eu, site unde ,,înveți marketing și psihologie, ca să faci vânzări online ca prin magie”.

Viața sa profesională a fost o continuă aventură, pentru că pe Ciprian mereu succesul l-a provocat să încerce și să își dorească mai mult, plafonarea nefiind pentru el o opțiune. După ce a participat la construcția sau reconstrucția unor bănci sau departamente bancare, a decis că e momentul să își ia cariera în propriile mâini și să se ocupe, în cadrul afacerii sale de familie, de un domeniu care îl atrage în mod deosebit: marketingul digital și educația în domeniul marketingului online. Povestea lui Ciprian Șoleriu este cea a unui tânăr antreprenor de succes, ce te învață cum să devii și tu unul.

,,Îmi place Clujul, calitatea vieții cred că e mai bună decât la București sau în alte orașe mari”

Ciprian e originar din Târgu Mureș și a venit la Cluj ca student la Facultatea de Științe Economice. S-a îndrăgostit iremediabil de orașul studenției sale, așa că, a venit, a văzut și a devenit clujean:

,,Îmi place Clujul, calitatea vieții cred că e mai bună decât la București sau în alte orașe mari. Dacă ar fi să mă mut în alt oraș în România, nu aș alege altul. Clujul e cel mai frumos oraș, de-asta nici nu m-am întors acasă: sunt oportunități, oamenii sunt faini, traficul e încă mai bun decât la București.”

Primul job de răspundere în BT, imediat după absolvirea facultății

Imediat după terminarea facultății Ciprian Șoleriu s-a angajat în Banca Transilvania. În timp ce aștepta să plece într-un stagiu în străinătate cu AIESEC, s-a întâlnit absolut întâmplător pe stradă cu o fostă colegă de facultate, ce lucra în BT, care l-a întrebat dacă nu vrea să lucreze și el în bancă,  fiind disponibil un job în centrală, ,,o chestie foarte interesantă”. Ciprian și-a trimis CV-ul și a fost chemat la un interviu, pe care l-a susținut în fața a 6 persoane din conducerea băncii, printre care șeful de departament, directorul de resurse umane, directorul general adjunct și directorul general:

,,Era o poziție nou creată într-un departament, în 2003, și căutau un om care să se potrivească cu profilul pe care îl voiau ei: să fie disciplinat, ordonat, să îi meargă mintea, astfel încât să poată să facă față, iar primul meu salariu în bancă a fost 200 de dolari. Am fost cel mai fericit om din lume în momentul ăla, am crezut că l-am prins pe Dumnezeu de un picior! 700 de lei…”

La primul său job, fiindcă departamentul de cash management unde se angajase era la început, Ciprian a trebuit să facă muncă de pionierat: a trebuit să inventeze pe parcurs ceea ce era necesar departamentului, proceduri, sisteme, tipuri de documente care să fie folosite în relația cu clienții. Chiar dacă departamentul se numea cash management, nu avea legătură cu cash-ul, cu banii fizici, ci cu tranzacțiile pe care le făceau clienții foarte mari în bancă. Iar pe măsura mărimii clienților, era și performanța lui Ciprian:

,,După vreo 9 luni lucrurile au început să crească foarte tare și șefii mei au hotărât atunci să mai aducă o persoană, și am devenit și eu un mini-șef.”

Aventura doctoratului în Statele Unite

În 2005, Ciprian a fost acceptat la un doctorat în marketing la University of North Texas, ceea ce a însemnat inițial un vis împlinit. După ce în facultate fusese student Erasmus în Italia, acum își dorea să plece  în America, să vadă lumea, alte culturi și civilizații.

Plecarea în State însă a însemnat o aventură încă de la început. Unul dintre bagaje i s-a pierdut pe avion, camera de cămin era improprie pentru studiu și mult sub așteptările sale, dar, ajutat de o familie de români, în cele din urmă s-a acomodat. Însă nu pentru mult timp:

,,Când am plecat de aici am găsit online niște români care lucrau în Denton, Texas, și le-am scris un email, dacă pot să mă ajute în primele zile când ajung în America, pentru că nu cunoșteam pe nimeni și românii ăștia, care mi-au devenit și prieteni ulterior, au zis, sigur, nicio problemă, haide la noi, o să te așteptăm în aeroport. Am ajuns într-o vineri, cu un bagaj din două, că unul se pierduse pe avion, și mi-a venit numai duminica seara, și a trebuit să dorm în luna august cu hainele de iarnă pe care mi le adusesem.
Românii m-au așteptat, m-au dus la ei acasă, m-au omenit, niște oameni foarte de treabă! Luni m-am dus să îmi iau camera de cămin pe care o rezervasem din țară online, am primit cheia și am ajuns în camera dublă unde celălalt locatar era un student american cu foarte multe chestii aruncate de-a valma prin toată camera și multă mizerie în jumătatea lui de spațiu. Nu se putea trăi, nu erau condiții pentru cineva care merge să studieze, erau condiții de anul I, în care mergi la facultate să te distrezi și să faci chefuri, party-uri, nimic altceva, lucruri prin care trecusem deja în Cluj.”

Așa că Ciprian a refuzat camera de cămin și, ajutat în continuare de noii săi prieteni români, și-a închiriat un apartament, aproape de facultate.

După câteva luni, însă, de la începerea cursurilor, Ciprian și-a dat seama că îi lipsea ceea ce făcea în țară. La doctorat, în afară de învățat, mai avea și responsabilități de teaching assistant, dar, după 3 luni, a început să-și dorească să se întoarcă să lucreze în România:

,,Îmi lipseau oamenii cu care discutam, viața de doctorand acolo e solitară, în sensul că trebuie să renunți la mult din ceea ce înseamnă viață socială, ca să ai succes. Nu poți să ai succes dacă nu stai 80% din timp să înveți. Mie îmi lipsea chestia socială, nu aveam legătură cu oameni prea mulți și eram singur, îmi era dor de țară, de familie.”

Așa că Ciprian și-a făcut curaj și a mers la profesorul care se ocupa de studenții străini, căruia i-a destăinuit faptul că intenționează să se întoarcă acasă. Spre surprinderea sa, profesorul, în loc să se supere sau să îl certe, l-a felicitat, spunându-i că sunt foarte mulți oameni care, dacă au intrat la doctorat, îl duc până la capăt numai pentru că au intrat, fiind foarte puțini cei care reușesc să fie cinstiți cu ei și să recunoască ce vor să facă de fapt:

,,Eu am fost foarte cinstit cu mine și mi-am dat seama că vreau să fac altceva, ceea ce făceam înainte.”

,,Eu tot timpul simt că am nevoie de o provocare, nu pot să stagnez în același loc”

Ciprian s-a întors înapoi, fiind reprimit în bancă instant, pentru că era foarte bun în ceea ce făcea, cei de la bancă regretând plecarea sa. A mai lucrat încă un an în centrala BT, după care a simțit din nou că trebuie să meargă mai departe, să facă altceva:

,,Eu tot timpul simt că am nevoie de o provocare, nu pot să stagnez în același loc, așa că BT mi-a oferit o provocare dacă am cerut-o și m-au numit șef de agenție la agenția nou creată, Agenția Brâncuși din Cluj, unde aveam 5 oameni, 0 clienți și multe planuri de creștere.”

Din 2006 până în 2007 a fost șef de agenție, ducând agenția în primele 10 din Cluj ca și număr de clienți. Dar, în 2007 a apărut o altă provocare, fiind solicitat de către cei de la Millennium Bank, pentru a se alătura echipei lor de debut, ei urmând să deschidă în România de la zero, o bancă nou-nouță:

,,Am plecat în 2007 în Millennium, nici măcar nu aveam birouri, nu exista sucursală deschisă, nu aveam nimic, pur și simplu ne-am dus și o lună de zile am fost în training intensiv la Sinaia cu toată echipa băncii, cu toți oamenii recrutați din țară, și așa am legat prietenii care încă mai durează, cu niște oameni deosebiți.”

După ce s-a deschis efectiv sucursala din Cluj, Ciprian a făcut echipă împreună cu un coleg, Dacian Pop (care acum e director la sucursala BCR de pe Barițiu), și au fost cea mai bună echipă din țară timp de câteva sezoane:

,,Cele mai mari credite date, eram dați exemplu la toate ședințele, ne-am făcut bine treaba. În 2008 însă criza a lovit sistemul financiar și nu mai puteam să dăm credite, nu mai puteam să ajutăm oamenii care aveau nevoie de bani, pentru că așa erau regulile; se schimbaseră regulile jocului.”

Șirul provocărilor din viața lui Ciprian Șoleriu a continuat în 2009, când directorul general adjunct de la Millennium, Dan Sandu, l-a chemat, împreună cu o echipă de 15 oameni de încredere, pentru a reconstrui Banca Romexterra (actualmente Nextebank). Ciprian a zis ,,da” provocării și a luat iarăși totul de la zero, începând să bată țara în lung și în lat ca și director regional pe vânzări pentru Regiunea de Nord, adică pentru jumătate din țară:

,,La Romexterra am reorganizat echipa, am făcut training, am participat la stabilirea noilor proceduri în bancă. Practic, toți oamenii care eram implicați în proiect am reconstruit o bancă, cu tot ceea ce însemna asta, operațiuni, credite.”

BrainArt și Conversion Academy, sau ultima provocare, a independenței

În Romexterra Ciprian a stat până în 2013, între timp susținând-o pe soția sa să construiască agenția de marketing BrainArt, pe care acum o conduc împreună. În acel an, simțind nevoia unei noi provocări, s-a decis să treacă cu totul în barca antreprenorilor: s-a hotărât să iasă din sfera sistemului financiar și să se mute către domeniul de marketing care îi plăcea foarte mult și pe care l-a studiat și în State la doctorat:

,,Așa că am început să mă implic 100%, nu doar part-time, în businessul nostru de familie. În 2014 ne-am dat seama că clienții noștri și viitorii noștri clienți au nevoie nu doar de servicii de execuție sau strategie, cât de educație în domeniul marketingului online, unde activăm noi, și așa practic a început proiectul Conversion Academy, în care 99% din informațiile pe care le știm le oferim gratuit oamenilor, ca să îi educăm.”

Proiectul a debutat ca și concept undeva în luna martie 2014, iar primul articol a fost publicat pe site două luni mai târziu. Din mai 2014 și până acum, în mai puțin de un an, Conversion Academy a devenit cea mai mare comunitate din România de antreprenori care vor să învețe marketing online: sunt peste 4 600 de oameni înscriși la newsletter, peste 40 000 de vizualizări ale materialelor de pe site, iar Ciprian Șoleriu a fost trainer și speaker în ultimul an la 12 evenimente, unde au participat peste 1500 de oameni.

,,Cea mai frecventă scuză pe care o găsim este cea că oamenii nu au timp”

Ciprian are două tipuri de public: antreprenori, sau oameni angajați, care vor să devină antreprenori, și vor să învețe cum să folosească internetul pentru a-și atinge mai ușor visul de antreprenoriat. El primește zilnic zeci de emailuri de la membrii înscriși în Conversion Academy și în fiecare zi le răspunde tuturor pentru a le da oamenilor sfaturi ,,despre cum și ce să facă”, pentru a fi mai convingători, pentru a inspira încredere, pentru a avea un site mai bun, pentru a putea să vândă mai mult online:

,,Cred că cel mai important sfat este: cunoaște-ți clientul tău mai bine decât te cunoști pe tine. Și cea mai frecventă scuză pe care o găsim este cea că oamenii nu au timp, dar nu trebuie să aibă 10 ore, dacă încep cu o oră pe zi e suficient ca să crească un business online. Nu trebuie să se gândească că trebuie să se lase de toate ca să facă ceva în online. Pot să înceapă pas cu pas, în timpul liber, pentru că în online nu ești legat de nimic fizic, îți trebuie doar acces la internet și un calculator în brațe.”

Pe Conversion Academy Ciprian vine în ajutorul cititorilor săi cu 3 categorii de informații: cu interviuri cu antreprenori care au deja succes, sau cu experți în mediul online, cu materiale și ghiduri scrise de el, ,,despre ce și cum să faci pe site-ul tău ca să înțelegi mai bine psihologia vizitatorilor și să poți să îi convingi mai ușor să cumpere de la tine”, și cu sfaturi punctuale pe care le oferă ca răspunsuri la întrebările membrilor.

Acum a început și un parteneriat cu BT Club, sau Clubul Întreprinzătorului Român, în cadrul căruia participă la un turneu în 12 localități, organizat special pentru antreprenori și viitori antreprenori, pe care îi învață la seminarii live cum să câștige ,,jocul vânzării online”, sintagmă ce dă și numele turneului, ce va ajunge și la Cluj, în 19 mai.

100.000 de oameni care să vândă mai mult online până la sfârșitul lui 2017

Planul lui Ciprian Șoleriu e ca, până la sfârșitul anului 2017, să ajute 100 000 de oameni să vândă mai mult online: antreprenori, viitori antreprenori, oameni de marketing, toți cei care vor să folosească puterea internetului pentru ca să își crească afacerea:

,,Mi-am setat ținta asta în ianuarie, anul acesta, și în două luni am ajuns la 5% din cifra de 100 000.”

Andreea, soția și partenera sa de business îl definește drept o persoană ambițioasă, vizionară:

,,Dacă nu începeam online-ul acum 3 ani rămâneam în continuare la același nivel. Am crescut foarte mult, pentru că a avut viziunea asta să îi educăm pe alții, nu numai să ofere execuție. Mie mi-au zis și colegii, că «ne place de Cipri, că are viziune și și la ședințe, ne face să ne dorim să mergem mai departe, că ne explică niște lucruri, să vedem care e rostul». Mediul corporatist în care a lucrat l-a ajutat să gândească în sistem și în proceduri, și asta contribuie la dezvoltarea businessului pe care îl facem.”

,,Da, sunt obsesiv câteodată cu procedurile”, își completează Ciprian soția, ,,pentru că altfel nu ai cum să crești, dacă nu faci sisteme care să te ajute să crești; trebuie să sistematizezi cât de mult poți, ca să lași oamenilor posibilitatea să fie creativi acolo unde e nevoie să fie creativi.”

Oameni ,,mai sclipicioși” prin lectură

După o discuție cu Lorand Soares Szasz, purtată în cadrul unui interviu, Ciprian a realizat că e foarte important ca angajații din firma sa să se educe în permanență, așa că acum programul în firmă începe zilnic cu 30 de minute de lectură. Astfel, fiecare dintre colegii săi citește în medie două cărți pe lună: cărți de dezvoltare personală, de business, și volume de specialitate, de marketing online. Apoi, săptămânal, la ședințe, sunt discutate ideile cele mai bune desprinse în urma lecturilor și felul în care acestea pot fi aplicate. Ciprian a constatat că procedeul lecturilor ,,se simte”, pentru că ,,oamenii de când citesc sunt mai deștepți, li s-a deschis așa, o fereastră a minții și sunt mult mai sclipicioși, au idei și se implică”.

Ciprian Soleriu e un antreprenor ce se simte cu adevărat împlinit doar atunci când oferă societății plus valoare. E, astfel, el în sine, un om valoros, demn de a oferi educație antreprenorială, nu doar la modul teoretic, ci și prin puterea exemplului personal:

,,Ca antreprenor cred că cel mai mare beneficiu pe care poți să îl aduci e să creezi valoare, pentru că lumea e obișnuită să consume, dar atunci când reușești să creezi, să produci, orice: business, educație, servicii, atunci e momentul când te simți cu adevărat împlinit.”

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *