
La jumătatea anului viitor doar două din patru loturi între Cluj și Oradea vor fi definitivate, pe celelate două, întârzierile fiind foarte mari.
Detalii au fost oferite publicației locale ebihoreanul.ro de către Eugen Dedu, șeful Direcției Implementare Proiecte cu Finanțare Externă din cadrul Companiei. Acesta a confirmat că până în august 2026 vor fi finalizate doar primele două, cele din Cluj. Pentru cele din Bihor, nicio șansă.
În ce privește lotul III, Poieni – Aleșd, conform responsabilului, sunt în lucru doar „aproximativ 15 km în zona Aleșd”, pe ceilalți 38 km dintre Aleșd și Vadu Crișului nefiind finalizat nici măcar proiectul tehnic. „Aici au fost probleme în proiectare, acum se lucrează la finalizarea proiectului tehnic și credem că lucrările vor începe în iulie, doar că vor fi finalizate în a doua parte a anului 2027. În august 2026 vor fi la circa 50-55%”, afirmă Dedu.
Potrivit reprezentantului CFR, dificultățile în proiectare au fost cauzate de relieful muntos și de proximitatea Crișului Repede, ceea ce ar fi îngreunat „determinarea nivelului de inundabilitate a liniei așa încât să fie protejată de revărsarea râului”, dar și de „asigurarea accesului riveranilor la proprietăți”, astfel că au trebuit reproiectate accesurile auto în Bulz și Bratca.
Cele mai multe probleme sunt, însă, pe lotul IV, între Aleșd și Episcopia Bihor, unde lucrările ar putea fi finalizate doar în primul semestru al anului 2027, în august 2026 urmând să se ajungă, potrivit directorului, doar la 80%. Pe acest lot, spune Dedu, au fost probleme la exproprierea terenului pentru construirea pasajului rutier pe sub linii lângă gara Tileagd, care „ar putea fi finalizat până în august 2026”.
În Oradea, unde trebuie construită o nouă clădire pentru gara Velența, antreprenorii încă nici nu au finalizat proiectul tehnic, deși lucrarea este banală, fără nicio provocare tehnică. Tot în oraș, este întârziată înlocuirea celor două poduri feroviare peste Criș din zona Dragoș Vodă și a celui din strada Matei Corvin. Abia recent, spune oficialul CFR, „s-au adoptat noi tehnologii de execuție” care să grăbească ritmul de lucru, astfel că podurile vor fi gata în august 2026.
În schimb, va fi finalizat doar „în prima parte a anului 2027” pasajul rutier care va înlocui actualul pod Teodor Neș, insuficient de înalt încât sub el să poată fi montate liniile de contact pentru electrificare.
Potrivit oficialului CFR, în august 2026 vor fi gata, practic, doar terasamentele cu noile șine, ceea ce înseamnă că până la finalizarea întregului proiect, în decembrie 2027, se va circula cu locomotive electrice doar între Cluj-Napoca – Poieni și Poieni – Aleșd, iar de aici doar locomotive Diesel, încă un an și jumătate după termenul-limită, august 2026.
Evident că întârzierilor pot compromite finanțarea din PNRR, însă Dedu nu are momentat date sau soluții.
„În acest moment sunt discuții între Ministerul Transporturilor și Comisia Europeană, nu știm dacă sumele stabilite pentru finanțare vor fi în integralitate folosite din PNRR și nu avem nicio certitudine cu privire la modul în care se va închide acest program”, spune Eugen Dedu.
La jumătatea lunii trecute, Grindeanu a afirmat că întârzierile au fost provocate de „necesitatea exproprierii unor terenuri, constrângeri generate de zonele înguste de defileu și necesitatea asigurării accesurilor pentru comunitățile din zonă”.