In vizor

CFR Călători, durere-n cot: după două luni încă nu au introdus autobuze pe ruta Cluj-Oradea

Circulația trenurilor a fost oprită între Cluj-Napoca și Oradea pe 8 ianuarie, timp de (minim) doi ani, ca să se reconstruiască total calea ferată. Operatorii feroviari privați au angajat autobuze dar ele sunt neîncăpătoare deoarece pentru multe localități dintre Cluj-Napoca și Oradea singura formă de transport în comun care a mai rămas este trenul.

Ziar de Cluj a atras atenția asupra condițiilor în care se călătorește pe această rută, cu cetățeni înghesuiți în autobuze neîncăpătoare, deși călătoria în picioare este interzisă.

Citește și:

Cursă Interregio, în bătaie de joc, pe ruta Cluj-Oradea

De ce s-a ajuns în această situație? Deoarece CFR Călători nu a introdus autobuze pe această rută, doar operatorii privați. Deși se știa de mult timp că circulația feroviară va fi oprită pe acest tronson, CFR Cluj nu s-a asigurat că va avea autobuze pe care să le introducă în locul trenurilor.

„O lege intrată recent în vigoare prevede circulația autobuzelor în „regim de tren”, pe baza biletelor și abonamentelor feroviare. Dar pare-se că responsabililor CFR Călători nu le pasă nici de lege, nici de oameni. Dacă operatorii privați au fost prezenți din prima zi, abia după două luni oficialii CFR Călători au aflat că trebuie să facă și ei ceva și au lansat la plezneală o licitație, contestată deja la CNSC. În ritmul ăsta, poate pe când se redeschide linia vor apărea și autocarele CFR Călători. Domnilor, cum ar fi să căutați niște soluții să puneți la dispoziție câteva autocare imediat, până terminați licitația? Când aveți de gând să vă plătiți taxa de utilizare a infrastructurii ca să poată și CFR SA să plătească salarii? Și încă o întrebare incomodă, aparent fără legătură: câți călători aflați în trenuri sunt blatiști și ce venituri la negru face un naș?”. atrage atenția Asociația Pro Infrastructura.

CFR Călători a lansat în februarie licitația pentru servicii de transport regulat special de călători cu autobuze/autocare de înlocuire a trenurilor de călători. Valoarea totală estimată a contractului de tip acord-cadru ce se intenționează a se încheie pentru o perioadă de doi ani este cuprinsă între 28.105.000 și 36.135.000 de lei.

„Licitația presupune asigurarea transportului de călători pe relaţia Cluj Napoca – Oradea şi retur, Cluj Napoca –Huedin şi retur, Aghireş-Huedin şi retur, Bratca -Huedin şi retur, Bratca-Aleşd şi retur, Oradea-Bratca şi retur, Aghireş-Aleşd şi retur cu mijloace de transport auto, pe distanţele în care liniile de cale ferată sunt închise circulaţiei feroviare, cu luarea în considerare a mersului trenurilor şi staţiile de cale ferată care trebuiesc atinse. Transportul călătorilor se va realiza cu 10 autocare/autobuze și 4 autocare/autobuze rezervă, cu o capacitate minimă de 50 de locuri”, potrivit anunțului postat pe SEAP.

Licitația este contestată la CNSC, ceea ce înseamnă că mai durează până când CFR Cluj va avea la dispoziție autobuze pe care să le introducă pe traseul Cluj-Oradea.

Electrificarea și modernizarea căii ferate între Cluj Napoca și Episcopia Bihor va asigura călătorilor condiții de transport la standarde europene. Valoarea totală a investiției este de 7,66 MILIARDE LEI, fără TVA, iar finalizarea celor 4 contracte este estimată pentru perioada 2026/2027.

Exit mobile version