Analiza

Centura metropolitană va începe din Gilău și se va termina cam pe unde se termină pistele pentru biciclete ale lui Boc. Dar ”OSĂ” avem, mai ales că s-a primt ultimul aviz

Știți povestea aceea de la începutul lunii iulie când Emil Boc s-a întâlnit cu Cătălin Drulă care avea o rangă în mână?

”Ce faci, măi, Maestre, Excelența Ta (că așa te apelează Boc când nu prea știe unde să te încadreze: la ‘zda mă-tii, sau la prieteni)?” ”Ce să fac, domnule primar, iaca o vizită la Coana PNRR, că i-a rămas în dos o Centură Metropolitană. Să i-o scot, că încă o ustură”.

Ei, în nici o lună, de la ”Drulă, a scos „cu ranga” centura metropolitană din PNRR”, am ajuns la ”Centura metropolitană este o investiție majoră a Clujului de peste un miliard de euro. Primăria Cluj-Napoca are acum în derulare proiecte de peste 3 miliarde de euro, 2 miliarde metroul și un miliard centura.”

Vineri, 29 iulie 2022, s-a dat ultimul aviz, al 56-lea pentru Centura Metropolitană – un real succes având în vedere că din 2014 și până azi au trecut doar 8 ani!

Încă ni-l amintim pe Emil Boc cum ne profețea, în 2014, că ”OSĂ” avem, în 2022, 56 de avize date pentru această Centură Metropolitană care ”Este prima și cred că cea mai importantă centură din România care are 35 de km de pista de bicicletă + 5 tunele care ridică costurile. Este o lucrare importantă care alături de trenul metropolitan, metrou, de deconectarea Clujului de la Autostradă și pasajul de la Tăietura Turcului, toate acestea vor duce Clujul la un alt nivel”.

Am citat din Însuși El, Primarul, care, într-o rafală de vorbe azvârlite pe guriță într-o singură frază, a ”rezolvat” toate proiecte majore ale Clujului. Fraza aceasta poate fi spusă mâine de către Ecolul Său, Dan Tarcea, nu contează ordinea. Zici despre metrou și pac! – bagi și textul cu 35 de kilometri, piste pentru biciclete, tuneluri, pasaj Tăietura Turcului, clădire Filarmonică, Podul Porțelanului șamd. Poimâine poate-l găsesc în vreo debara pe ”sitimenejărul” Șurubaru. Îi întorc cheița și ăla ne va zice despre Someșul Navigabil și pac! – bagă și chestia cu pasajul, metroul, centura, pistele pentru biciclete, Turnul Pompierilor, popice, credite pentru tineri, nod de legătură cu Autostrada Transilvania șamd.

Prin urmare, după 8 ani, avem 56 de avize. Dintre acestea, majoritatea inutil-birocratice, vor expira primele cele ”de Mediu” care țin de ”Natura 2000” și alte chestiuni de genul acesta eco-zăltat care au ținut în loc și mai țin investiții majore de infrastructură ale României. Nu ajunge cât fură politicienii, ne împiedicăm și de ursul de bibliotecă și gândacul feroce de alun, ale căror habitate le deranjează niște trasee chipurile documentate prin studii extrem de bine plătite de pre fezabilitate, fezabilitate și post fezabilitate – bani pentru clientela de partid și lectură de sertar,

Abia așteptăm să aflăm care va fi primul fâs al extrem de bine plătitului studiu de prefezabilitate. Ca alea vreo cinci pentru Aquapark, din care două în aceeași locație să ne zică pe bani mulți că nu se poate face din cauza aceluiași stâlp de înaltă tensiune – bani azvârliți sub ochii placizi ai rumegătoarelor de la DNA STS Cluj.

În fine, după 8 ani și 56 de avize, urmează faza în care ”săptămâna viitoare Clujul, Gilăul, Floreștiul, Apahida și Baciu vor aproba în Consiliul Local trimiterea către București a întregii documentații pe care am redactat-o în și pe seama Guvernului.”

Ca să înțelegeți: consiliile acestea ”OOSĂ” aprobe să se trimită tătă-tătă documentația la București. Ca ăia să citească și să aprobe. Că de aici în colo, cu greul efectuat ”în și pe seama Guvernului”, adică cu 4 milioane de euro mai ușurei la bugetul local – că atâta s-a plătit pentru hârțogăraia de fezabilitate, este treaba Guvernului să-i roage pe cei de la CNAIR ”să avizeze”, apoi să avizeze și ceide la ” comitetul interministerial”, apoi ”să avem hotărârea de Guvern cu privire la indicatorii tehnico-economici și lansarea licitației”.

Și mai zice Însuși El, Excelența Sa, Primarul: ”Licitația va fi decisă de către Guvern. Noi ne-am asigurat ca finanțarea să fie prinsă prin eforturile noastre politice, am avut-o la început în PNRR, un alt ministru a scos-o de acolo cu ranga, dar am găsit în actualul ministru susținere să fie centura prioritizată pe locul 3 în rândul centurilor metropolitane”.

Care, același primar, ne-a zis, în 2017: ”Centura metropolitană va avea 38 de kilometri şi are o alocare financiară de 150 de milioane de euro, bani care pot fi folosiţi până în anul 2023.”

„Realizarea centurii presupune mai multe etape. Prima etapă, care este foarte grea şi consistentă, ne revine, anume realizarea studiului de fezabilitate, a planului urbanistic zonal şi a detaliilor tehnice pentru autorizarea lucrării respective. (…) Potrivit graficului stabilit de comun acord şi prevăzut în protocolul nostru de colaborare cu Ministerul Transporturilor, respectiv Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, prima etapă urmează să parcurgă doi ani, 2018-2019, pe care îi avem la dispoziţie pentru realizarea acestor documentaţii. (…) Autorizaţia de construcţie trebuie predată până în 31 decembrie 2019 Ministerului Transporturilor pentru ca ei, în patru ani, 2020-2023, să realizeze licitaţia şi execuţia centurii metropolitane, 31 decembrie 2023 fiind ultima zi când se mai poate deconta un euro pentru acest proiect european”.

E? Totul era etapizat pe ”OSĂ” încă din 2017. Numai că n-a fost să. Anul 2023 bate la ușă, habar nu avem unde sunt cele 150 de milioane de euro ”alocare” care ”OSĂ” fie folosiți până în 2023. Și nici ce naiba reprezintă ei din suma de 1 miliard de euro de azi. Ne poate cineva spune cum era să ”OSĂ” avem 38 de kilometri de centură metropolitană cu numai 150 de milioane de euro în 2017, iar de azi, din 2022, ”OSĂ” avem 65 km de centură și de drumuri de legătură?

38 de kilometri de centură plus alți 38 de kilometri de centură face 72 de kilometri de centură din anul 2017, la un preț de 300 de milioane de euro și tot ne mai rămân 7 kilometri din care să facem un brâuleț. Prin urmare, cât de tare s-au devalorizat lucrurile de ne-am trezit cu 700 de milioane de euro în plus pentru a face ceva ce ”OSĂ” avem cândva?

Ori ăștia ne anunță cât vor să fure, ori, mai plauzibil, azvârle Boc niște cifre pe gură ca să-și prostească electoratul. Care, se știe, Oastea Domnului Nostru Emil Boc e ca Oastea Domnului Nostru Iisus Hristos: crede și nu cercetează.