In vizor

Centrul de cariera de la UBB, solicitat doar de 1% din studenti in acest an

Centrul de cariera, relatia cu alumni si cu mediul de afaceri (CCARMA) din cadrul Universitatii “Babes-Bolyai” (UBB), structura care ii sprijina pe studenti in alegerea unei cariere a avut in acest an universitar foarte putine solicitari in raport cu numarul de studenti absolventi. Fenomenul este complex, ar trebui sa fie abordat de autoritati inca de la elevii de liceu, iar rezultatul este numarul mare de licentiati fara loc de munca, sau, mai rau, inscrisi la a doua facultate pentru ca nu si-au gasit drumul. 

Pe parcursul acestui an universitar 109 studenti au beneficiat de servicii de consiliere in cariera. Ei au participat “fie la sesiuni individuale, fie la sesiuni de grup sub forma de workshop-uri”, potrivit lui Paul Farcas, purtator de cuvant al institutiei.

“In ceea ce priveste sesiunile individuale, un student a beneficiat in medie de 3-4 sedinte (in functie de nevoile identificate) putandu-se extinde pana la 7-10 intalniri acolo unde a fost necesar. O sesiune individuala dureaza aproximativ 60 – 75 minute si presupune evaluarea psihologica a beneficiarului, urmand ca in baza raportului de evaluare si a nevoilor specifice ale acestuia sa se abordeze aspecte precum planul de cariera, decizia/indecizia de cariera, autocunoastere, abordandu-se si teme specifice precum elaborarea unui CV sau prezentarea la interviul de cariera”, a mai explicat oficialul UBB.

Potrivit acestuia, la sesiunile de grup/a workshop-uri participa 6-8 studenti, o sesiune avand durata de aproximativ 3 ore. Tematica abordata a fost propusa de specialistii centrului, “in baza nevoilor identificate la sesiunile individuale sau au fost organizate sesiuni de workshop la cererea studentilor”. Intre temele abordate s-au numarat interviul de angajare, formarea primei impresii, sustinerea de prezentari publice, comunicarea asertiva sau managementul emotiilor.

“Pe parcursul anului angajatii CCARMA au participat la Targuri de Cariera unde au fost prezenti studenti. Dintre acestia, peste 100 persoane au beneficiat de indrumari specifice cu privire la maniera de redactare a CV-ului sau cu privire la strategii de cautare a unui loc de munca”, a mai precizat acesta.

Conform cifrei de scolarizare aprobata pentru anul universitar 2011-2013, in care au intrat la facultate generatia care isi finalizeaza acum studiile universitare la nivel de licenta, numarul studentilor absolventi s-ar apropia de 13. 786, plus 2.685 la Invatamant la distanta.

Informatiile au fost solicitate in contexul indemnului unui cadru didactic de la Litere, in cadrul unei festivitati, ca absolventii din acest an sa faca eforturi sa devina dascali, in contextual in care 70% din colegii lor opteaza pentru angajarea la firme de call center.

Acesta situatie este una din cauzele lipsei de corelare intre ceea ce fac studentii in anii de studii si realitatile de pe piata muncii, dupa cum a precizat Daniel Don, directorul Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM) Cluj.

“Li se recomanda sa ramana in conditiile in care nu sunt destule locuri in sistem pentru toata lumea, iar meseria de dascal necesita anumite abilitati. Poate ca nu toti au capacitatea de a se exprima destul de elocvent, de a transmite eficient informatia. Chiar si in zona de filologie, studentii ar trebui sa fie pregatiti sa ocupe toata plaja pietii muncii. Daca iti gasesti loc de munca in alta zona si pregatirea din facultate iti foloseste, te duci acolo unde gasesti oportunitati”, este de parere acesta.

In privinta lipsei de interes pentru consilierea din centrele de cariera cum este cel de la UBB, Don crede ca studentii sunt convinsi ca si-au gasit drumul atunci cand au ales facultatea, iar dupa absolvire, cand piata muncii se dovedeste dificila, nu le mai este la indemana sa se intoarca intr-un centru universitar din care au plecat deja.

“Problema majora a tineretului de acum este ca cariera este aleasa vara sa isi cunoasca si sa isi analizeze potentialul si aptitudinile si fara sa cunoasca piata, ci dupa cum a zis vecinul, dupa cum da bine in acel moment. Multi nu vad in facultate un loc unde invata meserie, ci o continuare a liceului, un loc in care invata de toate si nimic si apoi poti face orice. In Romania este chiar posibil. In Europa, de pilda, nu se poate sa ai diploma de inginer constructor si sa lucrezi in marketing”, a explicat Daniel Don.

Ezitarile si lipsa de suport real in alegere meseriei duc si la faptul ca multi aleg rapid sa urmeze o a doua facultate.

“Unii absolventi vad ca nu se descurca, nu isi gasesc loc de munca in domeniul in care ar fi trebuit sa se specializeze si atunci se gandesc sa mai faca o facultate. Din punctul meu de vedere, este o risipa de resurse, statul plateste profesori care instruiesc ani in sir tineri ca sa le dea o diploma care nu le mai foloseste”, a conchis directorul AJOFM Cluj. 

Foto: ziuadecj.realitatea.net

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *