In vizor

Ce spun profesorii de limba română din Cluj despre proba, de azi, de la BAC? „A fost imposibil pentru cei care nu au învățat. Subiect extrem de savuros”

Cunoscutul profesor Gabriel Braic a vorbit cu Ziar de Cluj despre proba susținută, astăzi, de elevii clasei a 12-a la limba și literatura română.

Dascălul crede că examenul nu ar fi trebuit să pună probleme reale elevilor care au învățat:

„Pentru început, aș pune trei etichete. Prima etichetă: subiectul a fost imposibil. Imposibil pentru cei ce nu au prea învățat. Întotdeauna subiectul e extrem de dificil, de greu, imposibil pentru cine nu învață. A doua etichetă: subiectul a fost echilibrat. Pentru cei care au învățat câte ceva la BAC, dar nu s-au spetit în direcția asta. A treia etichetă: subiectul a fost extrem de ușor. Desigur, pentru cei ce au învățat. cei ce nu s-au rezumat la doar a survola granițele pregătirii pentru BAC, au citit, au lecturat, au memorat câteva citate importante”.

De asemenea, Braic a făcut o scurtă analiză a subiectelor.

„Să lăsăm etichetele la o parte. Părerea mea sinceră, subiectul a fost unul extrem de savuros. Dacă stăm să aruncăm o privire asupra lui, vom vedea că la primul punct, subiectul 1, textul de George Panu, a fost extrem de savuros. În trendul zilei, în limitele actualului, extrem de relevant. Un text de coaching pentru dezvoltare personală în direcția oratoriei. Pentru cine vrea să învețe să vorbească în public, textul e foarte potrivit. Tema lui consta în oratorie, în vorbitul în public. George Panu trebuia să țină o prelegere, presupun că la prelecțiunile populare, la acele întâlniri pe care le aveau junimiștii cu publicul larg. Vorbeau despre geografie, igienă, istorie. Avea de ținut un prim discurs în viața lui, trebuia să respecte anumite condiții. Trebuia să vorbească fără schiță în față, să fie extrem de riguros în împărțirea subiectului, în schițarea în memorie a prelegerii sale. Trebuia să înceapă la fix și să termine la fix. Dacă depășea 5 minute din timpul alocat, era o prelegere ratată. George Panu își amintește cu un fel de nostalgie de această primă prelegere a dânsului, întrebările pe text fiind foarte simple, foarte ușoare. De asemenea, textul argumentativ de la 1B, fundamentat pe acest text suport al lui George Panu, mi se pare accesibil. A trebuit ca elevul să se raporteze la experiența personală. Dacă a fost șef de promoție, a putut vorbi despre discursul de la absolvire, cineva care și-a serbat majoratul despre discursul de la petrecerea de majorat. Un text accesibil. Azi, lumea încearcă să se dezvolte în direcția aceasta, a vorbitului în public”, a punctat profesorul. 

Subiectele 2 și 3 au fost, de asemenea, de un nivel mediu de dificultate, crede Braic:

„Subiectul 2 s-a concentrat asupra unui text de Sadoveanu. Elevii trebuiau să găsească perspectiva narativă, să o prezinte. Perspectiva era obiectivă. Subiectul 3, vorbind despre conținut, elevii de la profilul real au trebuit să construiască un eseu de minim 400 de cuvinte, să prezinte particularitățile unui text poetic de Blaga sau Bacovia. În contrapondere, cei de la uman aveau un eseu în care să se refere la un text aparținând lui Arghezi sau Ion Barbu. Singura diferență, ca și dificultate, constă în faptul că cei de la uman aveau de ales între doi poeți aparținând modernismului, doi moderniști. Cei de la real au avut de ales între un simbolist și un modernist. Cei de la real au avut o paletă puțin mai largă. Ambele tipuri de subiecte au un grad de dificultate mediu. Le urez succes tuturor elevilor, în special alor mei, să primească note cât mai bune”.

Elevii clujeni au considerat „ușoare” subiectele, de astăzi, de la BAC, cel mai probabil pentru că au și învățat.

CITEȘE ȘI: Proba la limba română la BAC, comentată de elevii clujeni: „Foarte, foarte ușor. A fost super OK”
 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Exit mobile version