In vizor

Ce se mai subvenționează de la bugetul local: Organizațiile studențești-tampon emitente de carduri. CTP a primit 8.000.000 de lei de la Consiliul Local Cluj-Napoca

Printr-o simplă semnătură, primarul Emil Boc “a cinstit” Compania de Transport Public din Cluj cu suma consistentă de 8.000.000 de lei. De fapt, cea mai consistentă parte din bani s-a dat pentru organizațiile-tampon emitente de carduri studențești (pepiniera de sinecuriști municipali din care provine și creatorul Untold, Bogdan Buta). Deci pe acestea le-a „cinstit”.

Ca în fiecare an, am asistat din nou la aceleași discuții lipsite de conținut pe tema subvenționării de la buget a CTP (în fond, decizia stă în pixul primarului, să nu ne mai prefacem că nu știm). Discutăm despre pomparea de bani în subvenționarea companiei falimentare de transport public pentru a astupa găurile proastei administrări a acesteia.

Dacă celelalte hotărâri ale CL au fost adoptate fără crâcnire de către consilierii locali, hotărârea 23/17.01.2018 privind alocarea a 8.000.000 de lei pentru CTP a stârnit câteva obiecții, asemenea unei furtuni într-un pahar cu apă.

8.000.000. de lei de la bugetul local vor fi alocați cam așa: 7.560.000 lei pentru organizațiile studențești-filtru emitente de carduri, șase în total (StudCard, ISIC Student, Euro 26 Student, OMNIPASS, A Card/A Kártya, A City Card Student), 41.000 lei pentru transportul elevilor din Colonia Sopor la școlile din Cluj-Napoca, 242.000 lei pentru transportul elevilor din Pata Rât, 157.000 lei pentru transportul elevilor din Valea Fânațelor.

“Abonamentul subvenționat se acordă doar pentru studenții/masteranzii/doctoranzii de la cursurile de zi ale unei universități acreditate din centrul universitar Cluj-Napoca, prin prezentarea carnetului de student, respective a adeverinței vizate la zi și a unuia dintre cele șase carduri menționate″.

Cardurile vor fi eliberate gratuit, vor fi inscripționate cu logo-ul Primăriei și al Consiliului local al municipiului Cluj-Napoca.

„Posesorii acestor carduri nebancare beneficiază de unele facilități, cum ar fi: intrarea la spectacole de opera și teatru, precum și de gratuități pe mijloacele de transport în comun. Acordarea, în continuare, a acestor facilități și în mod particular a gratuității la transportul în comun, ar constitui o formă de sprijin pentru familiile tinerilor aflați la studii, iar efectele sociale ar fi benefice″.

Se estimează pentru anul 2018 eliberarea unui număr de aproximativ 280.000 de abonamente.

De remarcat: nu sunt specificate costurile reale per elev/student. În nota de fundamentare este susținută doar ideea generală de „sprijinire a studenților″. Iar astfel sunt favorizate organizațiile care emit cardurile.

„Lipsește analiza costurilor per om, în fapt, hotărârea conține doar o alocare la pachet a tuturor sumelor. Sistemul de ticketing, în schimb, ar trebui să permită o analiză clară a eficienței din anii trecuți și ar trebui să existe clar o evidență a oamenilor care au beneficiat, pentru a putea dimensiona această măsură. În al doilea rând, în nota de fundamentare se face clar referire la faptul că măsura este pentru sprijinirea studenților, însă din prevederile acestui proiect rezultă faptul că mai degrabă vor fi favorizate organizațiile care oferă cardurile. De ce nu s-ar oferi tuturor studenților această măsură și de ce ar trebui să fie limitată doar la studenții care beneficiază de aceste carduri″ – a atras atenția reprezentantul USR, Trif George, prezent la ședință.

În stilu-i caracteristic, Emil Boc a ricoșat pe lângă întrebare, fără să dea un răspuns concret. Doar a reiterat faptul că programul este o măsură „pentru susținerea studenților care îndeplinesc condițiile legii″, chiar dacă „nu știm exact câți elevi sau studenți vor beneficia de program în anul 2018″…

Aflăm că “50% din costuri ar fi suportate de primărie, 50% de către unitățile de învățământ (Universitate), dacă studentul este la buget, de către student individual dacă urmează studiile în regim cu taxă”.

Adică vorbim despre vreo 15 milioane de lei care trec prin conturile acestor organizații care intermediază prin cardurile pe care le emit eliberarea abonamentelor de călătorie pentru transportul în comun, care, chipurile, ar fi un „filtru″. Cică, pe baza acestor carduri studenții pot beneficia și de alte reduceri/facilități pe care nu le pot avea numai cu carnetul de student. Măi, să fie, adică un carnet de student, care este un act oficial, eliberat de Universitate, nu este suficient pentru a asigura abonamentul gratuit pe transportul în comun din Cluj?! Și-a mai pus și primarul un filtru despre care noi bănuim că este, de fapt, plata sprijinului acestor organizații studențești pentru servicii electorale. De fapt, asistăm la încă niște bani publici dați nejustificat, în mod preferențial, unor organizații pentru servicii insuficient specificate și deloc justificate.

Din Motivarea HCL aflăm că eliberarea abonamentelor de călătorie prin aceste organizații-filtru ar fluidiza însuși procesul de eliberare al acestora și ar preveni o posibilă fraudă a acestor facilități fiscale.

Ce-am mai râs, noi credem că exact aceste filtre îngreunează eliberarea abonamentelor și naște fix motive de abuz și discriminare a studenților neafiliați. Bașca că noi bănuim o mită mascată a municipalității față de aceste organizații.

Poate se va ocupa Curtea de Conturi și de legalitatea acestor “subvenții”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *