Din oras

Ce se întâmplă cu banii pentru abonamentele studentilor la transport în comun și ce mai rămâne din programul de „mobilitate urbană”?

La finalul lunii februarie, Primăria aproba bugetul Companiei de Transport Public din Cluj-Napoca, una dintre cele mai importante structuri aflată în subordinea administrației locale, fonduri ce însumau un buget total de 38,5 milioane de euro. O altă măsură care era aprobată la începutul lui martie – luna în care românii au rămas blocați în case din cauza stării de urgență decretate de Klaus Iohannis și instituite de Guvernul liberal militar Orban – viza alocarea de fonduri suplimentare pentru oferirea de gratuități elevilor, studenților, masteranzilor și doctoranzilor pentru mijloacele de transport public în comun pentru anul în curs. Din nefericire, politica adoptată de Primărie privind stimularea utilizării transportului public a fost afectată din plin de corona criza: în decursul celor 60 de zile de stare de urgență, din 16 martie până în 15 mai 2020, transportul public a funcționat la minim, iar în acest răstimp cursurile față în față au fost suspendate, cea mai mare parte a studenților și masteranzilor au plecat din cămine în condițiile stării de urgență, iar cei care au rămas cazați în această perioadă urmau să se decazeze după data de 15 mai 2020 în contextul deciziei UBB de a suspenda activitățile față în față, inclusiv examenele de finalizare și admitere până în 31 iulie 2020, urmând ca acestea să se desfășoare în regim online. 

Hotărârea privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2020 al Companiei Transport Public Cluj Napoca SA. Detalii AICI. 

CITEȘTE ȘICompania de Transport Public Cluj-Napoca are un buget de 38,5 MILIOANE EURO. Mulți bani vor fi investiți în autobuze second hand, deși Boc vorbește despre calitatea vieții și reducerea poluării

După ce România a intrat în stare de alertă din 15 mai 2020, inițial pentru o perioadă de 30 de zile cu posibilitatea dublării acesteia, transportul public din Cluj-Napoca a continuat să funcționeze după un program redus, de această dată în privința numărului de călători, pentru respectarea măsurilor privind păstrarea distanței sociale în mijloacele de transport public și prevenirea răspândirii infecției cu noul coronavirus: scaunele marcate cu roșu din autobuzele CTP nu pot fi folosite de publicul călător, astfel încât capacitatea de transport a fost redusă considerabil. 

CITEȘTE ȘIStare de alertă în autobuze, relaxare în tramvaiele vechi, faliment în taxiuri

În condițiile harababurii de la nivel guvernamental, mai ales din interiorul Ministerului Educației, detaliile privind începerea noului an școlar, dar și universitar 2020-2021, lipsesc cu desăvârșire. 

Este evident că politica de mobilitate urbană pe care primarul Emil Boc o tot implementează de câțiva ani încoace a fost grav afectată: din nefericire, sau poate nu, cel mai sigur mijloc de transport a fost și rămâne mașina personală. 

Și, desigur, mijloacele de transport alternativ, precum bicicleta și trotineta. 

Nici la acest capitol, municipiul Cluj-Napoca nu este pregătit: în vreme ce statele vest europene au pregătit un plan amplu de dezvoltare a pistelor pentru bicicliști, iar vânzările de biciclete au explodat, Clujul a rămas blocat cu doar cele câteva piste de biciclete trasate în urmă cu câțiva ani, care încep de nicăieri și se termină la fel de periculos, adică exact atunci când ți-e lumea mai dragă.

Mai mult, până și noile străzi reabilitate, precum strada Regele Ferdinand, au trasate piste de biciclete nepermis de înguste, care figurează în actele oficiale, dar sunt practic imposibil de utilizat.  

Prin urmare, ne putem întreba ce mai rămâne din politica de mobilitate urbană promovată cu atâta emfază de administrația locală și care nu a fost implementată până la capăt, fiind grav afectată de corona criză?!

Fără o mobilitate urbană bine pusă la punct, Clujul nu a reușit astfel rezolvarea unei alte probleme: cea a poluării. 

În contextul în care la nivelul Ministerului Educației lipsește planificarea și strategia privind măsurile de desfășurare a noului an școlar, la acest moment nu se cunosc date privind revenirea studenților în Clujul universitar. 

Se cunosc însă sumele alocate de Primăria Cluj-Napoca Companiei de Transport Public pentru decontarea abonamentelor ori acordarea gratuității pe mijloacele de transport public în comun pentru diverse categorii de călători: elevi, studenți, masteranzi, doctoranzi, precum și pentru elevii din Colonia Sopor, Pata Rât, Valea Fânațelor. 

Prin urmare, ne întrebăm ce mai rămâne din programul de mobilitate urbană a Clujului în contextul corona crizei? 

Dar și ce se va alege din sumele alocate de Primărie pentru gratuitatea pe transportul public în comun în condițiile absenței studenților, adică a celor cărora le era destinat acest program? 

Despre ce sume vorbim? 

Prin HCL nr. 28 din 22 ianuarie 2020, s-a aprobat susţinerea financiară de la bugetul local a transportului public în comun, pentru elevii din clasele pregătitoare – clasele XIII, curs de zi, din învăţământul de stat şi particular autorizat și acreditat, pentru perioada 1 ianuarie–29 februarie 2020.

Prin HCL nr. 93 din 28 februarie 2020, s-a aprobat Regulamentul de acordare a facilităților la transportul public în comun, pentru elevii din clasele pregătitoare – clasele XIII, curs de zi, din învăţământul de stat şi particular acreditat/autorizat de pe raza municipiului Cluj-Napoca.

Va fi eliberat un singur tip de abonament tuturor elevilor, cu un număr de 120 de călătorii pe lună, la tariful aprobat prin Hotârarea nr. 92/2020, urmând a se aplica reducerea de 100%, conform art. 84 din Legea nr. 1/2011 – Legea educației naționale.

Conform regulamentului, va fi eliberat un singur tip de abonament tuturor elevilor, cu un număr de 120 de călătorii pe lună. educației naționale.

Prin HCL nr. 20 din 10 ianuarie 2020, s-a aprobat alocarea sumei de 65.000 de lei de la bugetul local pe anul 2020 Companiei de Transport Public Cluj-Napoca S.A., după cum urmează:

6.000 de lei pentru transportul elevilor din Colonia Sopor la şcolile din Cluj-Napoca, în perioada 1 ianuarie-31 decembrie a.c. (cu excepţia vacanţelor);

– 34.000 de lei pentru transportul elevilor din Pata Rât la şcolile din Cluj-Napoca, în perioada 1 ianuarie-31 decembrie a.c. (cu excepţia vacanţelor);

– 25.000 de lei pentru transportul elevilor din Valea Fânaţelor la şcolile şi grădiniţele din Cluj-Napoca, în perioada 1 ianuarie-29 februarie a.c. (cu excepţia vacanţelor).

Prin HCL nr. 94 din 28 februarie 2020, s-a aprobat alocarea sumei de 485.000 lei de la bugetul local pe anul 2020 Companiei de Transport Public Cluj-Napoca S.A., în vederea acordării gratuității transportului spre/dinspre unitățile de învățământ preuniversitar din municipiul Cluj-Napoca, pentru elevii din Colonia Sopor, Pata Rât şi Valea Fânaţelor, pentru perioada 1 martie-31 decembrie 2020, cu excepţia vacanţei, după cum urmează:

– 44.000 de lei elevilor din Colonia Sopor; – 266.000 de lei elevilor din Pata Rât; – 175.000 de lei elevilor din Valea Fânațelor.

Prin HCL nr. 15/10.01.2020, s-a aprobat alocarea sumei de 2.285.500 lei de la bugetul local Companiei de Transport Public Cluj-Napoca S.A., în vederea acordării subvenţiei pe mijloacele de transport în comun studenţilor, masteranzilor şi doctoranzilor de la cursurile de zi, posesori ai unuia din cele șase carduri speciale: StudCard, ISIC Student, Euro<26 Student, OMNIPASS, A Card/A Kártya și City Card Student, pentru perioada 1 ianuarie-29 februarie 2020.

Prin HCL nr. 96/28.02.2020, s-a aprobat alocarea sumei de 10.886.050 lei de la bugetul local Companiei de Transport Public Cluj-Napoca S.A., pentru perioada 1 martie – 31 decembrie 2020, în vederea acordării facilităților la transportul public în comun pentru studenții, masteranzii și doctoranzii de la cursurile de zi, posesori ai unuia din cele șase carduri speciale: StudCard, ISIC Student, Euro<26 Student, OMNIPASS, A Card/A Kártya și City Card Student, conform Regulamentului aprobat prin Hotărârea nr. 95/2020.

Transport gratuit elevi și studenți. Detalii AICI. 
 

 

 

 

 

 

featured image: cazareclujnapoca.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *