La finalul lunii februarie, Primăria aproba bugetul Companiei de Transport Public din Cluj-Napoca, una dintre cele mai importante structuri aflată în subordinea administrației locale, fonduri ce însumau un buget total de 38,5 milioane de euro. O altă măsură care era aprobată la începutul lui martie – luna în care românii au rămas blocați în case din cauza stării de urgență decretate de Klaus Iohannis și instituite de Guvernul liberal militar Orban – viza alocarea de fonduri suplimentare pentru oferirea de gratuități elevilor, studenților, masteranzilor și doctoranzilor pentru mijloacele de transport public în comun pentru anul în curs. Din nefericire, politica adoptată de Primărie privind stimularea utilizării transportului public a fost afectată din plin de corona criza: în decursul celor 60 de zile de stare de urgență, din 16 martie până în 15 mai 2020, transportul public a funcționat la minim, iar în acest răstimp cursurile față în față au fost suspendate, cea mai mare parte a studenților și masteranzilor au plecat din cămine în condițiile stării de urgență. Ulterior, actvitatea din cadrul anului școlar/universitar a fost transferată în regim online. Dar Primăria nu a mai revenit cu precizări ori clarificări în privința fondurilor pe care le repartizase pentru acoperirea gratuității în cazul elevilor și studenților pentru abonamentele pe transportul public în comun.
După ce România a intrat în stare de alertă din 15 mai 2020, inițial pentru o perioadă de 30 de zile cu posibilitatea dublării acesteia, transportul public din Cluj-Napoca a continuat să funcționeze după un program redus, de această dată în privința numărului de călători, pentru respectarea măsurilor privind păstrarea distanței sociale în mijloacele de transport public și prevenirea răspândirii infecției cu noul coronavirus: scaunele marcate cu roșu din autobuzele CTP nu pot fi folosite de publicul călător, astfel încât capacitatea de transport a fost redusă considerabil.
Este evident că politica de mobilitate urbană pe care primarul Emil Boc o tot implementează de câțiva ani încoace a fost grav afectată: din nefericire, sau poate nu, cel mai sigur mijloc de transport a fost și rămâne mașina personală.
Și, desigur, mijloacele de transport alternativ, precum bicicleta și trotineta.
Se cunosc însă sumele alocate de Primăria Cluj-Napoca Companiei de Transport Public pentru decontarea abonamentelor ori acordarea gratuității pe mijloacele de transport public în comun pentru diverse categorii de călători: elevi, studenți, masteranzi, doctoranzi, precum și pentru elevii din Colonia Sopor, Pata Rât, Valea Fânațelor.
Ce s-a ales din sumele alocate de Primărie pentru gratuitatea pe transportul public în comun în condițiile absenței studenților, adică a celor cărora le era destinat acest program?
Despre ce sume e vorba?
Prin HCL nr. 28 din 22 ianuarie 2020, s-a aprobat susţinerea financiară de la bugetul local a transportului public în comun, pentru elevii din clasele pregătitoare – clasele XIII, curs de zi, din învăţământul de stat şi particular autorizat și acreditat, pentru perioada 1 ianuarie–29 februarie 2020.
Prin HCL nr. 93 din 28 februarie 2020, s-a aprobat Regulamentul de acordare a facilităților la transportul public în comun, pentru elevii din clasele pregătitoare – clasele XIII, curs de zi, din învăţământul de stat şi particular acreditat/autorizat de pe raza municipiului Cluj-Napoca.
Va fi eliberat un singur tip de abonament tuturor elevilor, cu un număr de 120 de călătorii pe lună, la tariful aprobat prin Hotârarea nr. 92/2020, urmând a se aplica reducerea de 100%, conform art. 84 din Legea nr. 1/2011 – Legea educației naționale.
Conform regulamentului, va fi eliberat un singur tip de abonament tuturor elevilor, cu un număr de 120 de călătorii pe lună. educației naționale.
Prin HCL nr. 20 din 10 ianuarie 2020, s-a aprobat alocarea sumei de 65.000 de lei de la bugetul local pe anul 2020 Companiei de Transport Public Cluj-Napoca S.A., după cum urmează:
6.000 de lei pentru transportul elevilor din Colonia Sopor la şcolile din Cluj-Napoca, în perioada 1 ianuarie-31 decembrie a.c. (cu excepţia vacanţelor);
– 34.000 de lei pentru transportul elevilor din Pata Rât la şcolile din Cluj-Napoca, în perioada 1 ianuarie-31 decembrie a.c. (cu excepţia vacanţelor);
– 25.000 de lei pentru transportul elevilor din Valea Fânaţelor la şcolile şi grădiniţele din Cluj-Napoca, în perioada 1 ianuarie-29 februarie a.c. (cu excepţia vacanţelor).
Prin HCL nr. 94 din 28 februarie 2020, s-a aprobat alocarea sumei de 485.000 lei de la bugetul local pe anul 2020 Companiei de Transport Public Cluj-Napoca S.A., în vederea acordării gratuității transportului spre/dinspre unitățile de învățământ preuniversitar din municipiul Cluj-Napoca, pentru elevii din Colonia Sopor, Pata Rât şi Valea Fânaţelor, pentru perioada 1 martie-31 decembrie 2020, cu excepţia vacanţei, după cum urmează:
– 44.000 de lei elevilor din Colonia Sopor; – 266.000 de lei elevilor din Pata Rât; – 175.000 de lei elevilor din Valea Fânațelor.
Prin HCL nr. 15/10.01.2020, s-a aprobat alocarea sumei de 2.285.500 lei de la bugetul local Companiei de Transport Public Cluj-Napoca S.A., în vederea acordării subvenţiei pe mijloacele de transport în comun studenţilor, masteranzilor şi doctoranzilor de la cursurile de zi, posesori ai unuia din cele șase carduri speciale: StudCard, ISIC Student, Euro<26 Student, OMNIPASS, A Card/A Kártya și City Card Student, pentru perioada 1 ianuarie-29 februarie 2020.
Prin HCL nr. 96/28.02.2020, s-a aprobat alocarea sumei de 10.886.050 lei de la bugetul local Companiei de Transport Public Cluj-Napoca S.A., pentru perioada 1 martie – 31 decembrie 2020, în vederea acordării facilităților la transportul public în comun pentru studenții, masteranzii și doctoranzii de la cursurile de zi, posesori ai unuia din cele șase carduri speciale: StudCard, ISIC Student, Euro<26 Student, OMNIPASS, A Card/A Kártya și City Card Student, conform Regulamentului aprobat prin Hotărârea nr. 95/2020.
Transport gratuit elevi și studenți. Detalii AICI.