In vizor

Ce performante financiare au inregistrat brandurile Clujului in ultimul an

Mare parte din companiile-brand ale Clujului au reusit performante financiare in ultimul an fiscal. Farmec si-a sporit cifra de afaceri cu 16 milioane de lei, Banca Transilvania si-a crescut profitul cu 17% anul trecut, iar Terapia-Ranbaxy a inregistrat un profit-record de 109 milioane de lei. In schimb, Napolact este in usoara scadere in ceea ce priveste cifra de afaceri si profitul realizat. Vitacom si Prodvinalco au inregistrat si ele rezultate modeste in 2013, iar Clujana, fabrica de incaltaminte subordonata Consiliului Judetean Cluj, nu si-a raportat inca cifrele pentru 2013.

Compania de cosmetice Farmec a reusit sa isi creasca cifra de afaceri cu 16 milioane de lei, in 2013. Daca in 2012, Farmec a realizat o cifra de afaceri de 121,8 milioane de lei, anul trecut aceasta a fost de peste 138 de milioane de lei. La capitolul “profit”, Farmec a realizat pe plus 7,3 milioane de lei in 2013, iar datoriile s-au cifrat la 26 de milioane de lei.

Farmec este printre putinele branduri romanesti care nu a fost vandut corporatiilor internationale. Firma are cateva sute de actionari, iar familia Turdean detine cele mai multe actiuni – peste 35%.

Pe langa performantele financiare, Farmec a mai reusit performanta de a obtine titlul de ”Superbrands 2013” pentru gama de produse Gerovital. Rezultatele financiare ale anului trecut au fost impulsionate de extinderea portofoliului Farmec cu noi produse. In prima parte a anului trecut s-a lansat gama Farmec Natural si s-a extins gama Gerovital Plant.

In cea de-a doua jumatate a anului, compania a lansat noua linie de produse de ingrijire a tenului Gerovital H3 Prof. Dr. Ana Aslan. Tot in 2013, Farmec a inaugurat Centrul de frumusere, in apropierea fabricii Farmec.

In schimb, cifra de afaceri a Napolact a scazut usor fata de anul precedent. Compania de produse lactate a avut in 2013 o cifra de afaceri mai mica cu 1,6 milioane de lei fata de 2012. Astfel, in 2013, cifra de afaceri Napolact a fost de 222,8 milioane de lei, iar in 2012, de 224,5 milioane de lei. In ceea ce priveste profitul, acesta a scazut simtitor in ultimii ani. Marele declin a fabricii Napolact s-a petrecut in 2011, cand a scazut de la un profit anual de 35,5 milioane de lei la 9 milioane de lei. In 2013, Napolact nu a reusit sa depaseasca 2 milioane de lei profit.

Napolact este, in acest moment, in mijlocul unui scandal. Concernul olandez Friesland Campina a decis sa renunte la contractele cu 50 de producatori mici din Transilvania si va importa lapte din Ungaria. Napolact a precizat ca, in ceea ce priveste acest lucru, „cantitatea importata reprezinta doar 5-10% din laptele crud foloit de companie pe durata unui an pentru alte produse. Pentru produsele Napolact este folosit doar lapte din Romania”.

Terapia-Ranbaxy continua sa fie lider pe piata de medicamente. In 2013, Terapia SA a realizat o cifra de afaceri de 500,6 milioane de lei, mai mare cu aproape 30 de milioane fata de anul precedent. Societatea de farmaceutice a reusit performanta de a avea un profit-record, de 109 milioane de lei, mai mare cu 14 milioane de lei fata de 2012. Iar pentru 2014, Terapia a anuntat investitii de 10 milioane de euro la Cluj-Napoca.

Jolidon, desi are peste 1.000 de angajati, a incheiat anul fiscal 2013 cu profit de -3,6 milioane de lei. Pierderile fabricii de lenjerie intima s-au atenuat fata de anul precedent, cand s-au cifrat la aproape 12 milioane de lei. Cifra de afaceri a fost de 97,3 milioane de lei.  Producatorul Jolidon este controlat de omul de afaceri Gabriel Carlig. La inceputul anului trecut, omul de afaceri clujean a anuntat ca va intra pe piata de textile din India si Japonia.

Banca Transilvania este, in continuare, printre cele mai puternice branduri romanesti. Cifrele de anul trecut releva succesul brandului fondat in 1993 la Cluj.  BT este cea mai mare institutie bancara cu capital majoritar romanesc. Astfel, profitul net al Bancii Transilvania a crescut anul trecut cu 17%, la 374,9 milioane lei. Banca a raportat un profit brut de 443,1 milioane lei, cu 30% peste nivelul din anul precedent (2012).

„Rezultatul pozitiv din anul 2013 al Bancii Transilvania a fost sprijinit, de asemenea, de initiativele de eficientizare a activitatilor, respectiv de cele de control al costurilor, care au dus la o imbunatatire a raportului cost/venit cu peste trei puncte de baza, ajungand la 48,7%”, explica reprezentantii bancii performanta financiara.

Vitacom si Prodvinalco, alte doua branduri clujene cu traditie, au avut un profit modest in 2013. Vitacom Electronics este importatoare si distribuitoare de componente electronice inca din 2001, cand a fost infiintata de Vasile Vita. Firma a inregistrat o cifra de afaceri de 36 de milioane de lei si profit de un milion de lei. Fata de anul precedent, distribuitorul de electronice a reusit sa isi creasca profitul substantial (in 2012 acesta s-a cifrat la 90.000 de lei). Datoriile societatii sunt de 12,8 milioane de lei. Firma de electronice are putin peste 100 de angajati.

Prodvinalco a inregistrat in 2013 un profit de 4,3 milioane de lei, aproximativ similar cu anul precedent. Cifra de afaceri a fost de 32 de milioane de lei, iar datoriile de 23 de milioane de lei. Producatorul de bauturi alcoolice are 100 de angajati.

Clujana SA este “repetenta” la capitolul publicarii datelor financiare pe 2013. Fabrica de incaltaminte Clujana a avut profit zero in 2012 si o pierdere de 2.919.878. Cifra de afaceri de la Clujana a fost, in 2012, de 8.971.467 de lei, in scadere fata de 2011, cand a fost de 10.257.168 de lei.

Anul acesta, Clujana a lansat o noua linie de pantofi: ghete flexibile, din talpa de cauciuc natural, dar si o colectie noua de pantofi stiletto, din piele de ponei. Clujana este un brand de traditie al Clujului prezent pe piata romanească inca din 1911.

Societatea este detinuta de Consiliul Judetean Cluj si are o fabrica in Cluj-Napoca si sapte magazine in mai multe orase, ultimul deschis in acest sfarsit de saptamana in Complexul Obor din  Bucuresti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *