Din oras

Ce au gasit arheologii la sapaturile din zona autostrazii Turda Sebes?

In urma evaluarii de teren efectuate de catre Muzeul National al Unirii Alba Iulia, pe traseul viitoarei autostrazi Sebes – Turda a fost identificat un numar de nu mai putin de 29 de situri arheologice, din care pe tronsunul Lotului 4 al proiectului au fost semnalate pana acum 8 asemenea situri. Doua dintre ele au fost cercetate amanuntit si au fost descoperite diverse obiecte care apartin Epocii Bronzului, a Fierului si perioadei migratiilor. Licitatia pentru proiectarea si executia autostrazii a fost contestata, insa inceperea lucrarilor este programata pentru sfarsitul acestui an. 

Pentru proiectul „Proiectare si executie Autostrada Sebes – Turda , Lot 3”, antreprenorul a instiintat beneficiarul asupra faptului ca exista trei posibile situri arheologice precum si ca cercetarea intruziva este realizata in proportie de 60 – 70%, potrivit datelor furnizate catre Ziar de Cluj de oficialii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADR). 
 
Astfel, in urma evaluarii de teren efectuate de catre Muzeul National al Unirii Alba Iulia, pe traseul viitoarei autostrazi Sebes – Turda a fost identificat un numar de 29 de situri arheologice. Ulterior, pe tronsonul lotului 4, in urma diagnosticului arheologic intruziv realizat de un colectiv de cercetatori aflat sub coordonarea Muzeului National de Istorie a Romaniei au fost semnalate opt situri arheologice din diferite perioade istorice. 

„Pana in prezent au fost cercetate integral doua dintre aceste situri (se elaboreaza raportul de cercetare) care apartin Epocii bronzului, Epocii fierului si respectiv perioadei migratiilor, in timp ce alte doua situri sunt in curs de cercetare.
 
Conform raportului de diagnostic arheologic intocmit de catre Muzeul National de Istorie a Romaniei si transmis de Antreprenor catre Beneficiar pentru proiectul „Proiectare si executie Autostrada Sebes – Turda , Lot 4”, pana in prezent au fost descoperite pietre de dimensiuni mici si medii, oala fragmentara, fragmente ceramice, oase, chirpici”, au detaliat acestia. 

 In privinta stadiului in care se afla lucrarile in prezent, reprezentantii CNADR au precizat ca rezultatul procedurii de licitatie deschisa ce are ca obiect „Proiectarea si executia Autostrazii Sebes – Turda, Lot 1, 2” a fost comunicat ofertantilor participanti, insa procedura a fost contestata si adusa in atentia Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC). In data de 03.09.2014 a fost emisa Decizia CNSC prin care a fost respinsa contestatia depusa. Termenul limita de depunere a recursului la Curtea de Apel Bucuresti era data de 15 septembrie.

Pentru proiectul „Proiectare si executie Autostrada Sebes – Turda, Lot 3” – contractul se afla in perioada de proiectare, la fel si pentru Lotul 4.

Despre bugetul acestor lucrari, oficialii companiei au precizat doar ca „este inclus in Valoarea de Contract Acceptata care acopera toate obligatiile Antreprenorului pentru fazele de proiectare, executie si finalizarea lucrarilor din cadrul contractelor: „Proiectare si Executie Autostrada Sebes – Turda, Lot 3, km 41+250 – km 53+700” si „Proiectare si Executie Autostrada Sebes – Turda, Lot 4, km 53+700 – km 70+000”” .

Dupa obtinerea Certificatelor de descarcare arheologica, se poate incepe executia lucrarilor, conform contractului de lucrari. In prezent, in zona vizata de deruleaza etapele procedurii de expropriere. 

Lucrarile de constructie se asteapta sa inceapa la sfarsitul anului 2014, dupa ce va fi obtinuta autorizatia de construire”, au mai aratat oficialii CNADR. 

La fiecare sit din cele 8 lucreaza cate 3-4 arheologi de la muzeul din Bucuresti, plus 15-20 de muncitori necalificati si urmeaza cooptarea arheologilor de la muzeele din Turda si Alba Iulia.

“Pe ultimul lot al autostrazii, cel dintre Inoc – Alba si Turda au fost depistate 8 situri arheologice si acestea urmeaza sa fie cercetate in vederea obtinerii de catre constructor a documentelor necesare eliberarii de sarcina arholologica”, a declarat arheologul Paul Damian, director adjunct al MNIR.

Numai pentru cei 12,45 km ai lotului 3 al autostrazii Sebes – Turda, CNADNR a semnat contract cu asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana Per Condotte D’Aqua SpA, cu suma de aproximativ 421 milioane de lei fara TVA.

La inceputul lunii mai, fostul ministru al Transporturilor Dan Sova a semnat la Turda ordinul de incepere a lucrarilor pentru Autostrada Sebes-Turda. Autostrada care va face legatura intre Autostrada Orastie-Sibiu si Autostrada Transilvania este impartita in patru loturi. Potrivit lui Sova, pretul mediu pentru tronsonul 3 (12,4 km) va fi de 7,5 milioane de euro/km, iar pentru tronsonul 4 (16,3 km) este de 6,4 milioane, urmand ca pentru tronsonul 1 (17 km) pretul sa fie de 8,2 milioane de euro/km, in timp pentru tronsonul 2 (24 km) pretul sa fie de 6,7 milioane de euro/km.

Investitia pentru constructia celor 70 de kilometri ai noii autostrazi a fost estimata la aproximativ 500 de milioane de euro. Proiectul este finantat in proportie de 85% din Fondul de Coeziune, iar 15% din bugetul de stat.

Foto: turdalive.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *