Din oras

Capitala Europeana a Tineretului 2015 ignora proiectele inovatoare in turism

Primaria Cluj-Napoca se lauda cu orice ocazie pe care o are cu titlul de Capitala Europeana a Tineretului in 2015 si candidatura pentru Capitala Culturala in 2021, dar cand vine vorba de atragerea si mentinerea turistilor in oras atitudinea si proiectele municipalitatii lasa mult de dorit. In luna septembrie a anului trecut cei care au creat platforma Discover Europe, un ghid turistic gratuit si inovator, complet optimizat pentru telefoanele mobile, si-au prezentat proiectul si autoritatilor clujene. In timp ce Directia Judeteana pentru Cultura si-a manifestat tot sprijinul Primaria nu a dat niciun feedback, iar la finalul anului si-a amplasat mai multe panouri pe monumente cu QR Code-uri care duc la platforma visitcluj.ro.

Platforma Discover Europe ofera gratuit tuturor turistilor, un ghid complet optimizat pentru telefoanele mobile, accesibil de pe panourile informationale montate pe obiectivele turistice. Sistemul a fost deja implementat in Constanta, iar la Cluj s-a realizat o demonstratie a proiectului, vizand Biserica Unitariana.

Potrivit proiectului, pe monumente se pune un panou informativ cu un text scurt in engleza si in romana, iar sub acesta se prezinta trei optiuni de accesare pentru mai multe informatii, dar si o prezentare audio, toate acestea in sase limbi. Platforma Discover poate fi accesata total gratuit scanand un QR Code sau atingand cu telefonul zona semnalizata pentru tehnologia NFC. Nici cei care nu au un smartphone nu sunt discriminati, au acces la ghidul audio formand un numar de telefon si introducand un cod de patru cifre, corespunzator fiecarui obiectiv.

“Este un proiect unic la nivel european, am fost nominalizati la premiul de inovatie in turism Bruxelles 2014. Panoul de la Cluj a fost platit de o firma locala si a fost atasat de cladire cu o banda speciala dublu adeziva. Utilizand una dintre cele trei optiuni turistul are parte de un ghid audio absolut gratuit, disponibil in sase limbi, astfel ca in timp ce viziteaza monumentul poate asculta informatiile, nu trebuie sa stea cu nasul in telefon”, ne-a povestit Victor Maxim, initiatorul proiectului Discover.

Platforma prezinta  pe langa ghidurile audio in romana, maghiara, engleza, franceza, germana si italiana si un text care descrie monumentul, dar si fotografii de epoca.

“Am avut discutii cu autoritatile clujene, de la Primarie inca asteptam un raspuns. Proiectul nu consuma curent, nu are nevoie de angajati, iar costurile sunt exclusiv de productie, bani pe care ii platesti o singura data. De exemplu vocea pentru o limba costa 30 de euro pe minut, se aduna cateva sute de euro, dar le-am propus celor de la Primarie sa gasim surse de finantare alternative, in cazul in care institutia nu are fonduri”, a punctat Maxim.

In tot acest timp municipalitatea a amplasat panouri informative multilingve pe fatadele monumentelor care contin un QR Code, care duce pe portalul visitcluj.ro, realizat in cadrul proiectului european “La pas prin orasul comoara” finantat cu 500.000 de euro.

Portalul nu are in schimb varianta pentru mobil si scanand codul QR turistii au acces la varianta pentru home useri unde gasesc prezentari scrise in sase limbi. Pentru aceste panouri s-au cheltuit 120.000 de lei, dar spre deosebire de varianta Discover informatiile pot fi accesate doar de cei care au smartphone si pot scana QR Code-ul, iar portalul visitcluj.ro nu are ghid audio.

Necesitatea unui astfel de ghid este subliniata in propunerea de strategie de turism pentru perioada 2014-2020, dar care vine cu o varianta mult mai greoaie : se propune crearea unui ghid audio disponibil in mai multe limbi de circulatie internationala, pe care turistii sa il poata inchiria sub forma de aparate de la Centrul de Informare Turistica.

Ovidiu Campean seful Directiei Comunicare, Relatii publice si Turism spune ca Primaria a primit mai multe oferte si ca deocamdata nu s-a luat nicio decizie in aceasta privinta.

“QR Code avem si noi pe placutele noastre si functioneaza. Am primit mai multe oferte si nu am luat nicio decizie pana in acest moment. Discover este un proiect pe care il vom lua in considerare atunci cand vom analiza ofertele in vederea unei decizii. Asteptam finalizarea Strategiei Municipiului ca sa vedem ce propuneri au si ei si dupa aceea vom lua o decizie”, a precizat Campean.

Reprezentantii echipei care lucreaza la elaborarea Strategiei Municipiului pentru perioada 2014-2020 au estimat realizarea variantei finale pana in luna martie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Exit mobile version