Din oras

Când e ceață la Cluj-Napoca, aeroportul funcționează în regim de avarie: zboruri întârziate sau redirecționate la Sibiu

În fiecare toamnă aeroportul din Cluj-Napoca, al doilea cel mai mare aeroport al țării, se găsește într-o situație penibilă. Avioanele nu pot să decoleze și să aterizeze pe ceață. Este o situație incredibilă, având în vedere milioanele de euro pe care aeroportul le-a avut la dispoziție pentru investiții.

Din cauza vizibilității reduse, două avioane care aveau ca destinație aeroportul „Avram Iancu” din Cluj Napoca au aterizat azi pe aeroportul din Sibiu. Cele două avioane operează zborurile TAROM RO641 București – Cluj Napoca și Ryanair FR9548 Paris BVA – Cluj Napoca, potrivit BoardingPass. După realimentare, cele două avioane care au aterizat la Sibiu vor decola spre Cluj Napoca.

De asemenea, un avion al Wizz Air care operează un zbor de repoziționare de la Roma spre Cluj Napoca așteaptă în aer îmbunătățirea condițiilor meteo.

Mai multe zboruri care trebuiau să decoleze de la Cluj Napoca în dimineața zilei de marți, 8 octombrie 2024, au întârzieri notabile. Întârzierile se vor întinde, probabil, pe toată durata zilei.

În ianuarie 2023, directorul aeroportului, David Ciceo, anunța că până la finalul anului se va instala un sistem modern, ILS, de Categoria a III-a, îîn valoare de 8 milioane de lei care va permite aterizarea aeronavelor și la o vizibilitate orizontală de 150 de metri față de 300 de metri cât este în prezent, iar problemele cu ceața vor fi rare. Cu toate acestea, avioanele continuă să fie redirecționate spre Sibiu sau chiar spre București.

”În momentul de față avem Categoria a II-a și avioanele pot ateriza la o vizibilitate orizontală de 300 de metri, iar dacă reușim Categoria a III-a atunci aeronavele vor putea ateriza la o vizibilitate de 150 de metri, ceea ce va însemna o îmbunătățire semnificativă și rar vor mai fi probleme cauzate de ceață”, a spus Ciceo.

În iunie 2023 Aeroportul anunța demararea proiectului pentru instalarea sistemului ILS Categoria a III-a, valoarea totală a Contractului de Finanțare fiind de 8.500.354,66 lei, din care valoarea cofinanțării Uniunii Europene era de 3.035.847,73 lei.

În ciiuda milioanelor investite se pare că în continuare sunt probleme cu ceața. Aeroportul din Cluj este mai puternic afectat deoarece este poziționat în imediata vecinătate a Râului Someș, iar într-un an calendaristic, în special pe durata sezonului de primăvară și toamnă, sunt înregistrate cel puțin 30 de zile cu ceață densă care produce scăderea vizibilității orizontale sub 300 de metri și a vizibilității verticale sub 30 de metri. Concluzia este că nicio investiție nu va rezolva definitiv problema. Iar mutarea aeroportului nu este fezabilă deoarece ar presupune costuri foarte mari. Astfel că, pasagerii nu pot decât să spere că vor zbura într-o zi fără ceață și să fie pregătiți pentru un zbor cu escala, cel mai probabil la Sibiu.