Politica

Calin Tuluc, vicepresedintele Consiliului Judetean Cluj: "Resetarea clasei politice este o utopie"

Consiliul Judetean Cluj si-a desemnat, la ultima sedinta ordinara din acest an, vicepresedintele. Singura nominalizare pentru functia ramasa vacanta in urma demisiei lui Horatiu Catarig a fost cea a liberalului Calin Tuluc. Ales cu 26 de voturi, Calin Tuluc este singurul jurist de meserie din conducerea institutiei judetene iar, desi nu si-a dorit aceasta functie, considera ca e timpul ca problemele judetului sa fie rezolvate in interesul cetatenilor, iar in administratie trebuie sa se faca management nu politica.

Calin Tuluc si-a inceput activitatea politica in urma cu 15 ani, iar la cei 40 de ani pe care ii are in prezent a devenit cel de al 5-lea vicepresedinte al Consiliului Judetean Cluj de la alegerile locale din 2012. In urma cu 7 ani jumatate, actualul vicepresedinte al CJ Cluj a devenit pentru prima data consilier judetean, ca urmare a vacantarii locurilor in forul deliberativului prin plecarea la Bucuresti a senatorului de la acea vreme Mihail Hardau.

„Dupa alegerile locale din 2008  am am ocupat functia de  consilier la presedintelui Consiliului Judetean timp de 6 luni. Fiind pe lista insa, pe pozitie neeligibila, dupa alegerile parlamentare cativa colegi de partid au ajuns senatori sau deputati, si, astfel, am ajuns sa fiu consilier judetean din iaunarie 2009. Este destul de complicat de definit cum poti contribui la dezvoltarea judetului din functia de consilier judetean. In primul mandat pe care l-am avut erau  37 de consilieri iar eu am facut parte din comisia de buget finante. Existau in discutie la acea vreme proiectele mari ale judetului, spitalul de urgenta, stadionul, Centrul de management Integrat al Deseurilor. Ideea atat a stadionului, cat si a spitalului regional, cat si a pistei de la aeroport era deschisa inca de prin 2003- 2004 si era asumata prin strategia de dezvoltare a judetului de catre managerii acelor institutii, insa pana in 2009 pasii facuti au fost destul de sterili, adica nu s-a ajuns la chestiuni concrete. In mandatul respectiv toate aceste proiecte mari au fost demarate „, a afirmat Calin Tuluc.

Surprinzator sau nu, Calin Tuluc este unul dintre putinii politicieni care nu au cont pe o retea de socializare. Noua functie pe care o detine ii da de gandit daca sa isi creeze un profil pe Facebook.

„Nu am timp si nici disponibilitatea de a sta pe un site de socializare. E adevarat ca e cea mai rapida si moderna metoda de comunicare insa in meseria mea de avocat comunicarea cu comunitatea din afara nu se face prin retelele de socializare, ci prin telefon si intalniri directe. Ma gandesc pe viitor  daca sa imi deschid un cont pe viitor”, a marturisit Calin Tuluc.

Despre marile proiecte de infrastructura si problemele stringente ale judetului, Calin Tuluc a afirmat ca trebuie continuate, iar in cele 6 luni de mandat va incerca sa deblocheze judetul prin solutionarea problemei gunoaielor, problema care afecteaza in mod direct populatia din mediul rural.

„La inceputul anului 2012 pe terenul din Floresti  se putea incepe o investitie intr-un viitor spital regional  de urgenta, daca se faceau documentaiile de finantare. De aceea spun ca primul mandat pe care l-am detinut in calitate de consilier judetean a fost mut mai fructos si mai structurat, dar, din pacate, proicete de genul celor incepute in 2009-2010 nu se pot termina in 2-3 ani de zile. Procedura e destul de anevoioasa la licitatii si la documentatii. Al doilea mandat a fost foarte foarte dificil. In primul rand din punctul de vedere al relationarii, lasand la o parte faptul ca noi am pierdut alegerile, pierzand presedintia CJ chiar daca eram cei multi ca si numar de consilieri, am intrat din start in opozitie. Pentru ca USL-ul avea majoritate calificata, au decis tot ce era de decis, fara chiar o minima consultare cu noi, desi in buna traditie a relatiilor din CJ  exista o intelegere intre toate grupurile politice cu privire la deciziile proiectelor majore pentru judet. A fost foarte greu de lucrat pana la finalul anului 2012, cand peisajul politic s-a modificat si incepea sa scartie USL-ul, iar liberalii au inceput sa se reorienteze mai natural inspre dreapta moment in care  a icneput sa existe o minima comunicare”, a declarat Calin Tuluc.

Valul de arestari din randurile conducerii CJ Cluj a creat o stare de panica si tensiune in randul angajatilor, care, din diverse motive, au inceput sa tergiveseze o serie de activitati ale institutiei judetene.

„Din pacate, celebrul episod Horea Uioreanu, care a constituit o lovitura destul de grea si pentru partid si pentru CJ si un recul puternic asupra aparatului executiv, a declansat valul de probleme cu tot ce inseamna aria Consiliului Judetean. Capul administratiei fiind arestat, aparatul tehnic din CJ, oarecum fiind luat impreuna, adica toate deciziile majore care s-au luat raportat la acele fapte, toti care au fost implicati au fost chemati ca martori sa dea declaratii la organele de cercetare si s-a creat o reactie de tensiune si timorare. Toti functionarii care aveau incredere in ceea ce sustineau au inceput sa isi puna semne de intrebare, sa verifice si sa ras-verifice si daca era posibil sa gaseasca solutiile prin care sa nu se poata lua o decizie. Era mult mai simplu din punctul de vedere al unor eventuale consecinte sa vii si sa spui ”Domnule, nu le putem face”. Si s-a ajuns astfel intr-un blocaj, au aparut tot felul de probleme atipice, cum este cea de la Cluj Arena. Inainte nu s-a pus nicio problema, societatile care se aflau in dificultate era o chestiune naturala sa facem cate o majorare de capital sa le ajutam. Dupa retinerea lui Horea Uioreanu, orice majorare de capital a fost discutata, rediscutata si daca s-a putut nici sa nu fie pusa in discutie pe masa consilierilor judeteni „, a afirmat Tuluc.

Numirea ulterior in functia de presedinte a lui Mihai Seplecan este considerata cea mai mare greseala pe care a facut-o partidul in actualul mandat.

„S-a ajuns chiar si la o frustrare si din partea consilierilor, pentru ca pana la retinerea lui Uioreanu chestiunile care erau uzuale si normale se faceau fara sa avem alte discutii. Dupa retinere, am inceput sa ne certam si sa dezbatem in plen nu intre grupurile politice ci intre consilieri si aparatul tehnic o modificare de paradigma destul de substantiala pentru ca a ajuns toata luema sa fie atat de infricosata si tematoare pentu orice decizie care urmeaza sa se ia incat era preferabil sa nu se ia nicio decizie pe motivul ca poate se rezolva in timp sau nu mai trebuie. Acest lucru nu e o solutie iar din aceasta cauza deciziile cu privire la managementul consiliului nu au fost cele mai fericite din partea tuturor grupurilor fara a culpabiliza, dar fiecare grup a avut greselile lui poate ca noi noul PNL, chiar daca am intrat pe parcurs in PNL, am avea poate cea mai mare culpa pentru acest management al consiliului prin promovarea domnului Sepelcan. Asta a fost situatia si intelegerea formala prin fuziune. Am fost pusi in fata unui fapt chiar daca cu inima mai grea a fost votat”, a afirmat Calin Tuluc.

Noua functie pe care o ocupa Calin Tuluc de doar patru zile nu este in opinia sa una confortabila, pentru ca exista mai multe proiecte in derulare, proiecte care au impact major asupra locuitorilor judetului.

„Nu ma simt foarte confortabil in noua pozitie. Nu sunt foarte relaxat, mai ales in contextul destul de provocator, pentru ca sunt probleme vor trebui rezolvate incepand de anul viitor. Sunt probleme la care nu s-a lucrat nimic de doi ani de zile si nu mai pot sa astepte. Cel mai bun exemplu este CMID-ul, unde nu se intamplat nimic. Unii spun ca intr-an se termina, altii spun ca mai dureaza cel putin 3 ani. Noi nu avem o solutie alternativa, din pacate, la problema pe care isusi CJ a creat-o prin  nefinalizarea CMID si care afecteaza tot judetul. Mai sunt doi pasi de facut in cazul CMID. Prima data il construim, avem celula in care vom putea sa depozitam, dar dupa acea trebuie sa selectam un operator si, procedura e prin licitatie ceea ce insemna un minim de 6 luni pana selectam operatorul care va putea prelua CMID-ul. Acesta problema se rasfrange asupra oamenilor, pentru ca primariile stabilesc un pret si oamenii sunt obligati sa il plateasca”, a afirmat vicepresedintele CJ Cluj.

Mult discutatul terminal intermodal si conectivitatea la reteaua de cale ferata din apropierea Aeroportului Cluj depinde in mare masura de modul in care va fi incheiat intre factorii de decizie. Din aceasta perspectiva, Tuluc si-a propus sa incerce o mediere si sa aseze la aceeasi masa reprezentantii  Companiei Nationale de Autostrazi, ai Aeroportului, ai  Primariei Cluj-Napoca si CFR Infrastructura beneficiarii de drept ai proiectului.

„Din pacate, Masterplanul adoptat de Guvern nu prevede intermodalul asa cum a fost gandit de catre CJ, dar Masterpanul nu ne interzice sa realizam intermodalul. Trebuie sa coalizam si sa aducem la un loc toti beneficiarii, pentru ca din proiect cofinatarea CJ este de 13 milioane de euro din cele 73 cat apare pe studiul de fezabilitate. Problema apare insa la celelalte companii, in speta CFR Infrastructura. Pentru ca ei au spus ca au o situatie financiara dificila si nu se pot angaja intr-un proiect cu cofinantare, dupa care au intervenit din pacate problemele personale adica relatiile tensionate, initial intre aparatul tehnic si aeroport, apoi si mai personalizate intre presedintele CJ si directorul de la aeroport, situatie care a dus la o blocare totala a acelui proiect. Din pacate, linia de finantare e deschisa pana in februarie, si, daca putem sa aplicam pe proiectul de constructie, ar trebui sa o facem pana la final de februarie. Nu stiu in ce masura vom reusi sa aducem toate partile implicate la aceeai masa ( CNADR, CFR Infrastructura, Primaria Cluj, Aeroportul si CJ) si sa reusim sa facem acordul de asociere clara, astfel incat sa putem face cererea de finantare”, a marturisit Calin Tuluc.

Relatiile dintre Consiliul Judetean si Primaria Cluj-Napoca nu au fost in ultimii patru ani cele mai cordiale, iar din aceasta cauza noul vicepresedinte si-a propus o mai buna comunicare intre cele doua institutii. Tuluc considera ca orgoliile politice la nivelul administratiei sunt daunatoare.

„Din pacate, colaborarea intre cele doua institutii nu a fost una foarte buna. In 2008 a pornit o colaborare execelenta, dar cand Emil Boc a plecat la Bucuresti a venit colegul Sorin Apostu. In momentul acela relatiile au inghetat aproape instantaneu. In 2012 la fel, pastrandu-se acea relatie tensioanta cu problemele existente nu s-a facut mai nimic. S-a incercat o relaxare a relatiilor abia  dupa unificarea  PDL-ului cu PNL-ul. A venit domnul Seplecan, care s-a implicat, a fost deschis, dar, din pacate, minunea nu a tinut prea mult, pentru ca nu am fost foarte seriosi. In problema gunoaielor s-au facut niste pasi, insa ne-am blocat. Eu cred  ca din cauza CJ-ului, pentru ca se putea ajunge la o solutie comuna. Cred ca putem ajunge la relatii mai bune, pentru ca sunt proiecte poate nu putine si ma refer aici la evenimente, campionat european de baschet, campionat european de gimnastica, festivaluri si evenimente in complexul sportiv din centru, in care vrem nu vrem suntem parteneri prin vecinatate si putem fi parteneri si prin cladiri, situatie care ar putea sa imbunatateasca substantial situatia financiara a Cluj Arena, daca gandim un concept comun. Orgoliile politice, mai ales la nivel de administratie publice, sunt toxice si daunatoare. Degeaba facem politica si ne reprosam tot felul de chestiuni politice intre noi grupurile din componenta CJ, pentru ca nu va rezolva problemele. Din pacate, institutiile si cei care nu sunt implicati din situatia lor comoda de functionari oarecum le convine cand exista aceste dispute, pentru ca nu ii obliga sa munceasca, sa vina cu initiative”, a declarat Calin Tuluc.

In opinia sa, dupa presiunea strazii si resetarea clasei politice romanesti, rezultatele vor aparea abia la urmatorul ciclu electoral,  cand se va putea face o evaluare a celor care la alegerile de anul viitor vor fi alesi.

„In opinia mea,  resetarea clasei politice e o utopie. O resetam, dar resetarea unei clase politice, din punctul meu personal, in sensul in care prin aceasta resetare nu faci altceva schimbi modelul de decident pe care il promovezi, si putem discuta de rezultatele acestei resetari, exista un moment zero acum, in care exista o presiune destul de mare pe partidele politice prin care nu mai putem sa mergem cu aceiasi, nu mai putem merge cu oameni care sunt urmariti penal, sau sunt condamnati, pentru ca populatia nu mai suporta. Trebuie sa promovam tineri care au performat intr-o profesie si sa incercam sa ii convingem sa vina sa se implice, iar dupa 4 ani ii evaluam. Din pacate, evaluarile la noi si ca in orice sistem democratic sunt la 4 ani si atunci putem spune daca a existat o resetare a clasei politice sau nu. Abia in 2020 vom putea vorbi despre rezultate, vom putea spune daca intradevar partidele politice au inteles ca trebuie sa promovze alti oameni sau nu”, a afirmat Calin Tuluc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *