O serie de modificări în trafic și la transportul în comun sunt propuse pentru bulevardul 21 Decembrie 1989. Se dorește un spațiu pietonal mai mare, realizarea de benzi pentru biciclete, crearea unui squar în Mărăști și plantarea de arbori. Proiectantul general al acestui proiect este Planwerk Cluj-Napoca.
Bulevardul 21 Decembrie 1989 a fost împărțit în patru tronsoane, fiecare dintre acestea fiind vizat de unele modificări mai mari sau mai mici. Se urmărește creșterea confortului pietonilor, a numărului de persoane care folosesc transportul în comun și scoaterea traficului din zona centrală.
“Așteptăm ca numărul de pasageri care folosesc transportul în comun să crească, de asemenea, să crească numărul de bicicliști, iar pietonii să circule în condiții mai bune. Orașul funcționează încă pe o singură axă și tot traficul merge pe această axă și ce încercăm toți este să scoatem traficul de pe această axă centrală care este foarte încărcată”, a declarat, joi după-masă, în cadrul unei dezbateri publice referitoare la reamanejarea bulevardului 21 Decembrie 1989, arhitectul Eugen Pănescu, coordonator echipă proiectare Planwerk.
Tronson 1 Piața Unirii – Piața Avram Iancu – se propune o bandă dedicată pentru transportul public. “Este cel mai îngust tronson, în special la intersecția cu Piața Unirii, unde trotuarele sunt foarte înguste și numărul de benzi este condiționat de mărimea străzii. Aici nu am avut ce să facem decât să suprapunem cele două mijloace de transport, în rest numărul de benzi este constant. Stațiile au fost mutate în fața fostului liceu sanitar și stația de vis a vis a fost mutată înspre Liceul Brassai unde trotuarele sunt mai late”, a declarat Eugen Pănescu.
Plantația de aliniament este continuă pe ambele trotuare, făcând mersul mai plăcut. Fiecare tronson are iluminat public nou, mobilier, afișaj plus pavare cu dale.
David Ferenc devine pietonală și de aceea s-a putut amplasa și stația de autobuz.
Tronson 2 Piața Avram Iancu – între Prefectură și Regională
Benzile pentru bicicliști sunt continue, la fel și zonele de stocaj pentru transportul public care are prioritate întotdeauna.
Tronson 3 – Regionala CFR – The Office
Trotuarele se eliberează de ceea ce este bruiaj astăzi. În zona de stocaj, numărul de benzi este suplimentat la patru. Pe acest tronson avem o bandă mai puțin. Traficul general este de trei benzi plus două benzi dedicate pentru transport în comun și bicicliști.
La The Office, stațiile de autobuz vor fi relocate. Cea de vis a vis a fost adusă înaintea trecerii de pietoni, unde trotuarul este mai lat.
Tronson 4 – în fața Turnului BRD și a Bisericii Sf. Petru
“Aici e cea mai mare schimbare. Acea parcare din fața bisericii este eliminată și se face un mic squar cu vegetație și bănci. Ce a făcut posibil eliminarea de mașini pe acest tronson este utilizarea temporară a terenului de la Centrul Cultural Transilvania ca parcare. Benzile de autobuz și biciclete sunt continue, neîntrerupte în această zonă”, a punctat Pănescu.
În ceea ce privește mobilierul urban, se continuă liniile de abordare de la celelalte proiecte, se vor folosi dale accesibile pentru toată lumea, plus pavaje pentru persoane cu dizabilități vizuale.
Una dintre intervențiile interesante din cadrul dezbaterii a fost a arhitectului Șerban Țigănaș.
“Văd o zonă de dezvoltare din Piața Avram Iancu spre Mărăști, unde sunt multe șantiere. Acest proiect trebuie să anticipeze condițiile viitoare și aceste anticipări trebuie să fie legate de acces, de copaci (dacă îi plantezi într-o anumită formulă și șantierele intră în conflict cu poziția acestora trebuie mutați). De ce s-a întrerupt aliniamentul în anumite stații de autobuz și în altele nu? Probabil ar trebui păstrat aliniamentul pentru că dacă se poate într-o stație, se poate și în celelalte”, a spus Țigănaș.
Acum se lucrează la studiul de fezabilitate pentru bulevardul 21 Decembrie 1989.