PORTRET

Bogdan Căpușan, singurul pilot român participant la cursele internaționale de GT: „Cel mai mare risc în viață este să nu riști, pentru că astfel riști ca totul să rămână la fel!”

Clujeanul Bogdan Căpușan este singurul pilot român participant la cursele internaționale de GT, un pilot profesionist care concurează în VLN, cel mai popular campionat din Europa, ale cărui etape au loc la Nurburgring, în Germania, pe cel mai faimos și periculos circuit din lume. 

Ghidat de motoul că „cel mai mare risc în viață este să nu riști, pentru că astfel riști ca totul să rămână la fel”, pentru Bogdan Căpușan lucrurile evoluează rapid, pentru că, după foarte multe cursuri, antrenamente și etape competiționale, concentrate doar în câțiva ani, în 2016, pilotul va concura pe unele dintre cele mai rapide mașini de curse existente, FIA GT3.

Pentru a ajunge să participe în cursele de anduranță VLN, un pilot sportiv are nevoie, la rândul său, de o deosebită anduranță fizică și psihică, pentru că condițiile din interiorul unei mașini GT sunt departe de a fi confortabile: căldura și mirosul sunt la limita suportabilității, iar atenția și concentrarea trebuie să fie maxime, pentru că, într-o cursă, în cadrul căreia participă 170 de mașini, au loc zeci de accidente. La 300 de km/h, cu viraje luate cu 260 de km/h, ceea ce face Bogdan Căpușan nu e o joacă și, pentru a fi acceptat în cadrul unor echipe, el a trebuit să depună foarte mult efort, să aibă rezultate și să inspire încredere. Viața de pilot profesionist e, după cum ne dezvăluie Bogdan, una bazată pe responsabilitate și pe foarte multă muncă, e foarte departe de ceea ce își închipuie lumea, după cum veți putea citi în rândurile de mai jos.

Pasiunea din copilărie, devenită realitate la maturitate

De mic copil, Bogdan Căpușan a avut o pasiune ieșită din comun pentru automobile și automobilism: nu pierdea la televizor nicio cursă de Formula 1 și a participat, fizic, la foarte multe. 

Pasionat în general de toate formele de motorsport, în urmă cu 4 ani, Bogdan a început antrenamentele pentru pilotajul sportiv, a participat la multiple cursuri BMW M și la cursuri ținute de diferite academii din Europa:

„Obiectivul meu, de la bun început, a fost să concurez pe modele FIA G3, care sunt printre cele mai rapide mașini de curse, dar, pentru ca să ajungi acolo, trebuie să treci prin mai multe etape și am început cu BMW M 235i Racing, o mașină de 333 de cai putere, care pe o tură de circuit este mai rapidă decât o mașină de stradă cu 6-700 de cai, din cauza faptului că este special concepută pentru circuit.”

În anul 2015, Bogdan Căpușan a trecut la profesioniști, după ce a obținut Licența Internațională de Pilotaj FIA, pentru care a avut nevoie în prealabil de diplome, cursuri și aptitudini demonstrate. A ales să concureze în primul sezon în VLN, cel mai cunoscut campionat din Europa, și, în același timp, unul dintre cele mai dure:

„Toate etapele au loc la Nurburgring, pe cel mai faimos și periculos circuit din lume, iar cursele sunt de anduranță, de 4, 6, 12 și 24 de ore. Pe aceeași mașină pilotăm 2, 3 sau 4 coechipieri, în schimburi, pentru că perioada maximă permisă, fără întreruperi, în spatele volanului, este de două ore.

Efortul este foarte mare și pentru concursurile de anduranță ai nevoie de o pregătire fizică deosebită – căldura este insuportabilă în mașini, la 80 de grade, să faci efort fizic două ore, e foarte greu. Înaintea fiecărei curse avem pregătire specifică, în săptămâna premergătoare trebuie să ne hidratăm extrem de mult, alimentația este foarte importantă și, bineînțeles, rezistența fizică trebuie să fie la cel mai înalt nivel. Eu fac și antrenament la sală și foarte mult cardio, pentru că fără pregătire fizică nu poți rezista.”

Pentru a putea concura în VLN, piloții au nevoie de licență din partea Federației Germane de Motorsport (DMSB) – licență de tip B pentru Nurburgring, iar pentru cursa de 24 de ore, licență de tip A. Pentru a obține licența B, Bogdan Căpușan a fost nevoit să participe în campionatul RCN, unde trebuia să termine minimum 3 etape în prima jumătate a concurenților din categoria sa. A reușit două victorii și un loc 8, și, ulterior, în prima etapă de VLN disputată, a obținut primul podium din istoria echipei pentru care a concurat.

Anul trecut, pilotul clujean a concurat pe mașini Porsche și BMW, iar de anul acesta a schimbat echipa, ajungând să facă parte din cea care a primit titlul de cea mai bună echipă BMW din lume, în 2014 și 2015:

„Presiunea pe rezultate este foarte mare și aștept cu nerăbdare challenge-ul, în 2 aprilie voi avea prima cursă. Sezonul are 10 etape, avem cam 100 000 de spectatori pe etapă, iar la cursa de 24 de ore avem 300 000 de spectatori și 140 000 000 de telespectatori.  Cursa de 24 de ore este a cincea etapă din campionat și după aceasta voi începe antrenamentele pe modele FIA GT3, cu o fostă echipă de Formula 1, urmând ca, ulterior, să dezvălui și planurile pentru restul sezonului și pentru 2017, când voi participa exclusiv pe modele de FIA GT3; nu pot anunța în acest moment echipa și campionatul, din motive de confidențialitate.”

 „Cel mai mare risc în viață este să nu riști, pentru că astfel riști ca totul să rămână la fel!”

Pilotajul sportiv implică extrem de multă disciplină și putere de concentrare și este total diferit față de ceea ce lumea își închipuie, apreciază Bogdan. Condițiile în care piloții concurează sunt, după cum ne dezvăluie sportivul, departe de a fi confortabile, și astfel solicită la maximum anduranța celor din spatele volanului:

„Mirosul din mașină este insuportabil: a fum, a cauciuc, a benzină; îi aud des pe pasionații de automobilism că își doresc să simtă mirosul de cauciuc ars, ceea ce este ok, dacă îl simți doar pentru câteva secunde, însă, atunci când e permanent, ai impresia că nu ai aer destul.

Pe de altă parte, sigur că senzațiile trăite într-o astfel de mașină nu se pot compara cu cele oferite de mașinile de stradă, mașinile de curse fiind mult mai capabile – efectiv, în momentul în care te urci în mașină, trebuie să îți resetezi puțin mintea față de ceea ce făceai înainte. Downforce-ul, apăsarea aerodinamică pentru mașinile de curse, este ca și cum cineva te-ar lega la ochi și ți-ar spune să te arunci pe geam, având încredere că altcineva e jos și te prinde. Apăsarea aerodinamică oferă mașinilor de curse posibilitatea de a lua curbele la viteze mult mai mari decât își poate închipui omul de rând, dar funcționează numai pentru viteze extrem de mari – mașina trebuie să fie în sarcină maximă, trebuie să fii cu pedala la fund. Între 190 și 240 de km/h nu ai apăsare aerodinamică și atunci ai de ales între a lua virajul cu 190, sau peste 240 de km/h, orice viteză între însemnând ieșirea în decor, pentru că nu funcționează downforce-ul. Dacă cu o mașină de stradă Ferrari poți lua un viraj cu 160 de km/h, cu o mașină de curse din VLN se poate lua același viraj cu 260 de km/h.”

Într-o cursă de VLN iau startul 170 de mașini, iar pe durata unei curse au loc zeci de accidente, astfel concentrarea piloților trebuie să fie mereu la cel mai înalt nivel, pentru că, după cum ne explică Bogdan Căpușan, pe lângă lupta cu cronometrul și adversarii, atenția trebuie să fie maximă în orice moment și asupra avertizărilor comisarilor de cursă, legate de anumite evenimente sau accidente care au loc:

„În momentul de față avem restricții de viteză de 60 km/h, în zonele cu accidente, asta însemnând că, orice viteză ai avea, în momentul în care vezi două steaguri galbene, trebuie să frânezi până la 60 de km/h, indiferent de cine este în spatele tău și de consecințele pe care frânarea le poate presupune – indiferent că te lovește cineva din spate sau nu, trebuie să te oprești! Dacă intri în zona de limitare de viteză cu 5 km/h în plus, îți pierzi licența și, implicit, dreptul de a concura, și astfel, pe lângă faptul că ești concentrat 100% la condus, la ceilalți participanți, la condițiile meteo, îți trebuie un al treilea ochi, care să verifice semnalizările stewarzilor din spatele gardului, fiindcă ești singur în mașină, echipa nu te poate anunța, pentru că un accident poate avea loc doar cu câteva secunde în față.”

În astfel de curse, măsurile de siguranță sunt la standardele FIA, însă, cu toate acestea, există și accidente foarte grave, pentru că nimic nu poate fi sigur la modul absolut. Performanța și evoluția presupun întotdeauna anumite riscuri, pe care pilotul și le asumă, conștient că în spatele unei vieți 100% sigure nu poate exista decât plafonarea:

„Am făcut studiile superioare în Statele Unite, iar motoul care m-a ghidat, după experiența americană, a fost că «cel mai mare risc în viață este să nu riști, pentru că astfel riști ca totul să rămână la fel!» Recomand acest lucru tuturor: indiferent că este vorba de un business, de o idee de afaceri sau de o pasiune sportivă, să riște și să încerce tot timpul!”

„Lumea motorsportului este o mare familie”

Una dintre marile satisfacții ale lui Bogdan Căpușan este dată de faptul că a avut ocazia de a-i cunoaște pe piloții pe care, nu cu mult timp în urmă, îi privea concurând în cele mai puternice campionate din lume: Formula 1, DTM, FIA GT, INDYCAR. Lumea motorsportului este o mare familie, iar el e singurul pilot român care a ajuns la acest nivel competițional – raliurile, unde concurează ceilalți piloți, sunt cu totul altceva:

„Cursele de GT au loc pe circuite, iar mașinile sunt mult mai rapide decât cele de raliu, care sunt setate pentru diferite condiții de aderență și sunt limitate la maximum 300 de cai putere. La GT nu există această limită, sunt categorii care merg până la 900 de cai putere, pentru o mașină de 800 de kilograme.”

Meseria de pilot profesionist implică, după cum ne destăinuie Bogdan Căpușan, extrem de multă pasiune și dedicare și un studiu continuu al noutăților din domeniu, al tehnicilor de pilotaj, și o analiză amănunțită a fiecărui kilometru petrecut în spatele volanului, pe pistă, a fiecărui viraj. Antrenamentul lui Bogdan, în afara sezonului, pe timp de iarnă, constă, în primul rând, în întreținerea condiției fizice, a tonusului muscular, plus sute de ore de analiză video a curselor precedente, și antrenamente la volan, care au loc de obicei pe circuite din Spania și Portugalia:

„Participarea la competițiile de GT implică foarte multă muncă și foarte multă responsabilitate, atât față de ceilalți participanți la concursuri, cât și față de modul în care îți gestionezi cariera, pentru că, dacă ești un pilot care face multe accidente, într-o jumătate de sezon, cariera ta se poate încheia.”

Bogdan Căpușan nu este numai un pilot responsabil în cadrul curselor la care participă, el e și un șofer precaut, atunci când conduce pe stradă:

„Pilotajul nu are nicio legătură cu stilul de conducere pe stradă, unde siguranța trebuie să fie principala preocupare pentru toți participanții la trafic. În general, pe stradă am un stil de conducere defensiv, singurele excepții sunt cazurile când ajung pe autostrăzile fără limită de viteză din Germania, unde ceilalți participanți la trafic au imprimată o altă cultură asupra condusului la viteze mari sau fără limite de viteză.”

Pe parcursul sezonului competițional, pilotul încearcă să le ofere și fanilor săi șansa de a se bucura de mașini puternice și de condusul pe circuit, prin diferite concursuri, al căror premiu constă în conducerea de mașini supersportive:

„Anul trecut am avut aproximativ 10 astfel de concursuri, iar câștigătorii au fost din toate colțurile României: Galați, Slatina, Cluj, Zalău, București, Ploiești, Craiova, Oradea și altele. Pe parcursul sezonului primesc invitații la diferite lansări sau teste de mașini sport, ale diferiților producători, și, de câte ori am ocazia, le ofer fanilor posibilitatea de a câștiga un astfel de premiu”, explică Bogdan Căpușan, pe care împătimiții de motorsport îl pot urmări și pe Instagram, unde acesta le oferă instantanee din lumea fascinantă a cailor putere.

Foto: Bogdan Căpușan

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *