Din oras

Boc vrea să-și recupereze gratuitățile electorale acordate pensionarilor de pe spatele universităților clujene. De ce întârzie rectoratele contractul Primăriei pentru decontarea abonamentelor studenților pe mijloace de transport în comun

Cum s-a gândit primarul Clujului Emil Boc să compenseze gratuitățile electorale pe care le acordă celor peste 63.000 de pensionari, pe mijloace de transport în comun? Simplu, luând din banii universităților clujene, care prin lege au acum sarcina de a deconta (de la bugetul de stat) 90% din valoarea abonamentului pentru fiecare student înscris la cursurile de zi, la învățământ de stat, adică pentru vreo 70.000 de studenți înscriși la zi, în universitățile clujene. De precizat că toate universitățile sunt dispuse să ofere, și chiar oferă, gratuități pe transport pentru studenții lor, însă dezaprobă condițiile impuse de Emil Boc și Compania de Transport în Comun (CTP).

Conducerile universităților au refuzat până în prezent să semneze contractele cu Primăria Cluj și CTP, arătând că strategia pe care le-o impune Emil Boc le-ar aduce o mare gaură în bugete. Mai precis, Primăria vrea ca universitățile să plătească contravaloarea unui abonament de 95 de lei/student, minus procentul de 10% suportat de municipalitate. De fapt, municipalitatea nu achită nici acest 10%, pentru că față de anul trecut, când abonamentul pentru studenți era de 65 de lei, tariful a fost majorat strategic de anul acesta la 95 de lei/abonament.

Primarul Boc și-a făcut bine calculele, mizând pe faptul că prin intermediul universităților va putea primi, prin ministere, un buget consistent care să intre în vistieria CTP, compania pe care o mulge electoral prin acordarea de gratuități pentru transportul zecilor de mii de pensionari.

În stilul său demagogic Boc a aruncat zilele trecute momeala în spațiul public, îndemnându-i pe studenți să-și facă repede abonamente „pe toate liniile”, pentru că „statul decontează”, sugerându-le, totodată, să se îndrepte în instanță împotriva universităților care refuză să plătească. Șeful Companiei de Transport, Liviu Neag a fost cel care a recunoscut în ședința Consiliului Local că universitățile refuză să-și asume acordul și contractul propuse, iar Boc a mers mai departe, inducând ideea că universitățile ar fi răuvoitoare, ba chiar că n-au interesul de a acorda gratuități studenților.

Dar de ce să fi devenit universitățile dintr-o dată „răuvoitoare”, după ce ani la rând regula compensării gratuităților pentru studenți n-a fost o problemă la Cluj Napoca? Sunt două motive importante despre care Boc n-a scos o vorbă, pe de-o parte rectorii au înțeles în perioada pandemiei că universitățile sunt jecmănite, la propriu, pentru că s-au trezit obligați să achite CTP-ului costuri însemnate, în condițiile în care mare parte a studenților au lipsit în perioada respectivă din oraș, iar învățământul s-a desfășurat online; iar pe de altă parte noile reguli privind decontarea abonamentelor de transport ale studenților sunt încă o nebuloasă. Cu alte cuvinte, deși universităților li se promite decontarea din bugetul de stat, prin intermediul ministerelor Educației, Transporturilor și Finanțelor, totul se face în baza unor documente justificative, riscul fiind, de exemplu, ca pentru studenții care-s la învățământ cu plată să nu fie procesat decontul.

Prorectorul UBB, Dan Lazăr, spune că s-a mai întâlnit cu situații în care li se promiteau deconturi pentru studenții la învățământ cu plată, iar apoi lucrurile au rămas în aer. „Până în prezent ni s-a dat procedura de decont doar pentru studenții care sunt la învățământul bugetat de stat, și am și primit o parte din banii de decont de la Minister. În schimb nu avem procedura de decont și pentru cei care-s la învățământul cu taxă, deși prin lege și ei au dreptul la gratuitate pe transport. Am mai trecut prin asta, să ni se zică să facem, să plătim și apoi nu s-a recuperat nimic”, a comentat Dan Lazăr pentru actualdelcuj.ro.

El a subliniat că UBB n-a semnat încă un contract cu Primăria și CTP și că există o Hotărâre de Consiliu Local care nu lasă loc de negocieri, solicitările venind exclusiv din partea Primăriei și Companiei de Transport. „Nu ne oferă posibilitatea să decidem noi, să facem noi oferta, și nu e vorba doar de tarife. Compania are monopolul…”, a comentat Lazăr. El a adăugat că planul UBB este ca deconturile să se facă lunar, în funcție de numărul studenților care beneficiază de abonamente, în baza evidenței UBB, și nu trimestrial cum s-a propus.

Prorectorul Lazăr mai recunoaște că în pandemie, UBB s-a trezit cu o notă de plată imensă din partea CTP, pentru transportul studenților, dar spune că banii nu s-au plătit. „Noi nu am plătit nimic, cum să dăm banii când n-am avut studenții la cursuri? Dacă plăteam cineva mă trăgea la răspundere…” a comentat reprezentantul UBB.

În schimb, rectorul USAMV, Cornel Cătoi, arată că n-a avut încotro, pentru că Primăria Cluj și CTP au acționat universitatea în instanță. „Nu am vrut să plătim în pandemie, sau cel puțin nu suma care ni se solicita, vreo 70.000 de lei/lună. Era o sumă imensă, în condițiile în care noi n-am avut studenții la cursuri. Dar ne-au dat în judecată și ne-au obligat să plătim, pentru că aveam acel cadru semnat cu CTP”, a explicat Cornel Cătoi. Acesta mai arată un lucru important, că după ce a fost întrerupt acordul cu CTP-ul, care costurile cu transportul studenților au scăzut de zece ori. „Am ajuns să plătim de la 70.000 de lei pe lună, la 67.000 de lei pe an. Vă dați seama de diferență?” a comentat Cătoi.

Rectorul USAMV mai spune că prevederile din acordul propus de Primărie și CTP nu se pliază pe nevoile studenților USAMV, având în vedere că aceștia, majoritatea dintre ei, locuiesc în căminele care-s în vecinătatea universității. „Noi suntem dispuși să plătim și să decontăm, dar pentru studenții care au nevoie de abonament, care se folosesc de el, nu pentru toți studenții pe care-i trece primăria pe liste. De aceea am vorbit cu ei, cine are nevoie să-și facă abonament, noi decontăm și bilete de transport dacă studenții au nevoie pentru a ajunge la gară de exemplu, dar nu putem accepta să decontăm pentru niște liste care ni se pun în față, când probabil mulți studenți nici nu se folosesc de mijloacele de transport în comun”, a explicat Cătoi.

Primarul Boc mizează însă că universitățile sunt obligate să accepte condițiile pe care le impune municipalitate, conform noilor modificări ale Lgii Învățământului Superior nr.199/2023, privind transportul local în comun. De altfel, rectorii au primit chiar ieri, 4 octombrie, o așa zisă îndrumare cu normede aplicare, care arată că „fiecare student înmatriculat într-o universitate de stat are dreptul să-și achiziționeze un titlu de călătorie”, la tariful aprobat pentru studenți.

În aceste condiții, Emil Boc prevăzător a majorat tariful pentru așa zisul „titlu de călătorie”, de la 65 de lei la 95 de lei, fără să justifice cum a ajuns la o astfel de sumă. În motivarea din HCL se spune doar că: „legea impune nelimitarea numărului de călătorii, ca atare trebuia ajustat prețul”. Primăria Cluj oferă așadar studenților câte un abonament „pentru toate liniile de transport”, la 95 de lei/student, din care procentul de 90% este decontat de universități (de la bugetul de stat) iar 10% e suportat de municipalitate. În același timp, un abonament întreg pentru pensionari este de doar 78 de lei pe lună, nicăieri nefiind explicat de ce costul pentru transportul unui student ar trebui să fie mai mare decât cel pentru transportul unui pensionar. Un alt aspect semnalat e faptul că tariful pentru o linie de transport este de 90 de lei, iar pentru două linii este de 122 de lei, astfel că universitățile sunt limitate la opțiunea impusă de Primărie, respectiv bugetul de 95 de lei/student, în condițiile în care nicio persoană n-are avea timp să folosească toate liniile de transport ale CTP.

Din îndrumarea Ministerului Educației reiese că decontarea abonamentelor se va face de către universitate în baza documentelor de transport prezentate de către studenți. Iar apoi, „Ministerul de Transporturi va solicita Ministrului Finanțelor sumele necesare decontării cheltuielilor cu transportul local în comun pentru studenți, iar sumele primite vor fi alocate, în baza contractului instituțional, fiecărui instituții de învățământ superior de stat în parte”. Se înțelege, așadar, temerea întemeiată a conducerilor universităților privind acceptarea contractului oferit de Primărie, având în vedere că procesul de decontare va fi unul anevoios și nesigur.

Rectorul UTCN, Vasile Țopa, a spus pentru actualdecluj.ro că în Consiliul de Administrație ar urma să se analizeze contractul propus de Primărie și să se ia o decizie. Țopa a adăugat că studenții UTCN beneficiază de gratuitate pe transportul în comun dar condițiile transmise de Primărie trebuie analizate.

De asemenea, rectorul UMF Cluj, Anca Buzoianu a spus că va veni cu o evidență privind costurile suportate de universitate pentru studenții la medicină, precum și în privința deciziei pe care și-o va asuma universitatea.

 

SURSA: Actual de Cluj