In vizor

Boc versus Bolojan. Cluj-Napoca versus Oradea

A reusit sa cheltuie 90% din fondurile europene atrase pana la final de 2015. In decembrie anul trecut, tot la doua-trei zile a inaugurat cate o investitie de milioane de euro. A facut din municipiul Oradea un oras modern, cu o Piata a Unirii superba, a construit un drum expres pe care strabati orasul in trei minute, a reabilitat biserici si monumente istorice sau parcuri intinse pe hectare de teren. Ilie Bolojan, primarul ajuns la al doilea mandat in fruntea Oradiei, este un exemplu de “asa da” in administratia publica. Inaugureaza proiecte de zeci de milioane de euro fara panglici si artificii, scurt si la obiect, la polul opus de primarul populist al Clujului, Emil Boc. Daca ar fi sa le comparam realizarile, faptele vorbesc de la sine: Oradea e un oras care a prosperat mult in ultimii ani, a incheiat la final de 2015 nu mai putin de 19 proiecte europene si a devenit un loc primitor atat pentru turisti, cat si pentru locuitori. Administratia Boc a incheiat anul cu un oras in santier si cu aproape jumatate din investitiile pe fonduri europene necheltuite.

“De azi, traficul pe acest drum este deschis oradenilor”. Un discurs de noua cuvinte, rostit de liberalul Ilie Bolojan la final de decembrie, la inaugurarea drumului expres de 4 kilometri, care ii ajuta pe oradeni sa strabata orasul in cateva minute. Nu a taiat nicio panglica, nu a stat la poze, nu s-a laudat cu nimic. A rostit discursul, s-a urcat in masina si a plecat. Este ceea ce-l caracterizeaza pe primarul din Oradea, un edil care nu se lauda cu fapte populiste, ci cu investitii gata la termen.

Ilie Bolojan este primar al municipiului Oradea din iunie 2008, cand a fost ales cu 50,3% din voturi. In iunie 2012, a fost reales pentru un nou mandat, cu 66% din voturi. El si administratia pe care o conduce a reusit sa transforme municipiul Oradea intr-un oras modern, cu zone pietonale, parcuri, monumente si muzee renovate. In Oradea, rata de absorbtie la cele 24 de proiecte mari pe fonduri europene este de 90%. Nu acelasi lucru il putem spune despre municipiul Cluj-Napoca.

In ultimele doua saptamani din decembrie 2015, in Oradea aproape in fiecare zi s-a inaugurat cate un proiect. Comparand cele doua administratii, Boc si Bolojan, putem vedea diferente semnificative. In primul rand, Primaria Oradea are un city manager, in persoana lui Eduard Florea. Printre atributiile administratorului public se numara urmarirea activitatii financiare a institutiei, formularea strategiei de dezvoltare comunitara si economica, cresterea vizibilitatii municipiului, asigurarea de consiliere econimica. Primaria Oradea are un site oficial mult mai prietenos si mai complex. Spre exemplu, sectiunile „stiri”si „dezbateri publice” sunt mult mai vizibile decat cele de pe site-ul Primariei Cluj-Napoca. Primarul liberal Ilie Bolojan are blog. E drept, ultima postare este din 2014, insa el este o prezenta activa in mediul online. Motto-ul de blog al lui Ilie Bolojan este „Impreuna relansam Oradea!”, iar intr-una dintre postari prezinta, pe larg, Strategia de dezvoltare a Municipiului Oradea 2012-2016.

„Oradea trebuie sa se apropie tot mai mult de un oras al dezvoltarii si prosperitatii. Motorul dezvoltarii este cresterea economica. Oradea va deveni un oras atractiv ca localizare pentru intreprinderi, va genera oportunitati pentru investitii si va fi un punct de atractie pentru turisti”, spune Bolojan pe blogul sau.

Ce obiective si-a propus Oradea pentru acesti ani? In primul rand, atragerea investitiilor si crearea locurilor de munca, zone verzi si locuri de recreere, punerea in valoare a patrimoniului si a atractiilor turistice. Iar daca ne uitam la ultimele proiecte de investitii inaugurate si incheiate la finalul anului trecut, putem spune ca obiectivele au fost atinse. In Oradea, marea majoritate a proiectelor europene au fost finalizate in 2015. La Cluj-Napoca, cele mai multe dintre ele au ramas in aer. Avem strazi neasfaltate, care vor fi finalizate din banii municipiului, si multe proiecte care nu au fost finalizate la termen. Daca ne uitam in ograda vecinilor din Oradea, aflam ca, la final de 2015, Primaria Oradea a incheiat cu succes cateva proiecte majore de investitii.

Oradea are o zona pietonala superba, inaugurata la final de 2015. Se numeste Piata Unirii, ca si cea din Cluj-Napoca. Viceprimarul Mircea Malan – mult mai activ si prezent in comparatie cu viceprimarul Clujului, Gheorghe Surubaru – a prezentat noua lucrare la final de an. Piata Unirii din Oradea este una moderna, are 28.000 de metri patrati, din care pietonii au la dispozitie 18.000 de metri patrati. Proiectul este finalizat in cea mai mare parte si a fost finantat prin POR 2007 – 2013, iar valoarea totala este de 24 de milioane de lei. Intr-un an, atat cat a fost termenul, firma care a avut contract cu Primaria Oradea a finalizat lucrarile.

Pe noul drum expres din Oradea, in trei minute traversezi orasul, se lauda cei din administratie. A fost inaugurat in 23 decembrie, are 3,5 kilometri si are doua benzi, pe care se circula cu 50 km/h, traficul fiind interzis pentru autovehiculele de tonaj greu. Proiectul include doua pasaje.

Zilele trecute, primarul din Oradea a inaugurat si pasajele subterane de pe centura Oradiei, care leaga orasul de Deva si Arad. Realizate din fonduri europene, ambele pasaje au fost incheiate la termen. Lucrarile au inceput in toamna anului trecut, iar proiectul a fost finantat tot prin POR 2007-2013., cu o valoare totala de 24,6 milioane de lei.

Clujul are o Cetatuie aflata in paragina. In schimb, Oradea are, tot de curand, o gradina publica de patru hectare, pe Dealul Ciuperca, cu cinci puncte panoramice. Si acest proiect a fost predat la timp, adica in 28 decembrie. Este un proiect transfrontalier, realizat impreuna cu Parohia Ortodoxa din Korosszegrapati (Apateu, Ungaria). Valoarea totala a investitiei a fost de 1,9 milioane de euro.

La final de noiembrie, s-a inaugurat si Sinagoga Neologa Sion, monument istoric reabilitat tot din fonduri europene. La capitolul „cultura”, in septembrie s-a incheiat si reabilitarea fatadei corpului B al Palatului Vulturul Negru. De asemenea, din fondurile primariei se reabiliteaza Palatul Stern, in zona centrala a orasului. Cand a anuntat investitia, primarul Ilie Bolojan a fost transant: „Vom reabilita Palatul Stern din fondurile Primariei Oradea, iar proprietarii care nu vor fi de acord sa isi plateasca ratele vor fi executati silit!”, fara nicio urma de populism.

Tot in decembrie 2015, celalalt viceprimar din Oradea, Huszar Istvan, a inaugurat un proiect major, dupa lucrari care au durat sase ani: revitalizarea Cetatii Oradea. Valoarea totala a proiectului este de 87,8 milioane de lei, din care 66,3 milioane de lei fonduri nerambursabile. Au fost reabilitate 468 de incaperi ale cetatii, au fost redate publicului muzeul Cetatii, muzeul painii, biblioteca Cetatii, Casa Casatoriilor.

Pentru turisti, Primaria din Oradea a creat anul trecut cardul oficial de turism al orasului, Oradea City Card. Ce beneficii ofera acesta turistilor? In primul rand, este un card de transport cu utilizare nelimitata timp de 48 de ore, valabil pe toate liniile, o reducere de 50% pentru cele mai importante obiective turistice din Oradea, dar si acces la informatiile turistice. Economia posesorilor de card este estimata la 400 de lei.

Daca Ilie Bolojan este surprins la inaugurari de investitii, de la drumuri, poduri si cladiri pana la parcuri si zone de agrement, Boc se pozeaza la centre de ingrijire a batranilor, in timp ce imparte cadouri, ori in timp ce premiaza cuplurile care au implinit 50 de ani de casatorie. Pe Facebook, Primaria Cluj-Napoca are o pagina oficiala care, practic, nu ofera nicio informatie. In schimb, canalul de propagare a acestora este cea a lui Emil Boc (pagina oficiala). Aici il vedem pe Boc la onoruri militare ori laudandu-se cu alte proiecte populiste, ca de exemplu nemajorarea impozitelor si a taxelor locale.

Daca in Oradea numai in luna decembrie au fost finalizate proiecte importante de investitii, la Cluj-Napoca nu a fost inaugurata nicio lucrare, desi majoritatea dintre ele aveau termen de finalizare 31 decembrie 2015. Ce a inaugurat Boc in ultimele luni? Un club al pensionarilor modernizat la standarde europene, cel situat pe strada St. O. Iosif 1-3. Proiectul a fost finantat prin POR 2007-2013, si a avut o valoare de 5,4 milioane de lei. In 17 noiembrie, Emil Boc se lauda ca a pus in functiune sistemul Bike-Sharing. Un proiect european amanat cu doi ani, iar nici in acest moment nu este gata. In rest, Boc nu rateaza nicio inaugurare si taiere de panglica, chiar daca investitiile nu sunt realizate de Primaria Cluj-Napoca. Nu rateaza nicio Zi internationala a varstnicului, nicio intalnire europeana, niciun program adresat persoanelor defavorizate, nicio delegatie straina care ajunge in orasul nostru.

Daca Oradea a cheltuit 90% din fondurile europene pana la data limita, 31 decembrie 2015, Primaria Cluj-Napoca a ramas cu 12 proiecte europene, din totalul de 28, nefinalizate la final de an. In majoritatea cazurilor, institutia da vina ba pe conditiile meteo, ba pe alunecarile de teren, ba pe falimentul firmelor constructoare.

Din 31 decembrie 2015, Uniunea Europeana nu mai finanteaza proiectele pe Axa 1, astfel ca intarzierile vor fi platite, practic, din bugetul local.

In cazul proiectului “Retea de Statii Self-Service de intretinere de biciclete”, stadiul executiei a ajuns la 75%, Data initiala a finalizarii proiectului a fost 15 iulie 2013, iar data actuala a finalizarii contractului a fost 25 noiembrie 2015. Valoarea fara TVA a acestui contract se ridica la 12 milioane de lei, iar societatea care deruleaza lucrarile este Viacor Engineering SRL. Cat priveste motivele pentru care stadiul proiectului a ajuns la numai 75%, Primaria Cluj-Napoca arata ca “a fost necesara revizia proiectului tehnic.

La pista de biciclete pe zona localitatii Apahida, sunt intarzieri, deoarece strazile aferente comunei Apahida sunt incluse intr-un proiect al Companiei de Apa Somes”.

Centrul Regional de Excelenta pentru Industrii Creative – Buftea de Cluj – este un al proiect care nu s-a incheiat la final de an in Cluj-Napoca. Stadiul lucrarilor a ajuns la 67,5% in acest moment. Valoarea totala a contractului este de peste 42 de milioane de lei. Iarasi, Primaria Cluj-Napoca da vina pe altcineva: “Datorita intrarii in insolventa a constructorului, contractul de executie nu a fost prelungit, iar procedura de achizitie publica in vederea finalizarii lucrarilor a fost reluata”.

Nici Centrul TEAM, din acelasi cartier Lomb, nu este gata. Mai sunt 10% din lucrari de executat, arata Primaria Cluj-Napoca. Motivul? “Aparitia unor izvoare de apa pe amplasamentul obiectivului de investitii a determinat, inclusiv, aparitia unor alunecari de teren, fapt ce a condus la prelungirea contractului de executie”. Data finalizarii implementarii a fost 31 decembrie 2015. Constructorul este TCI Contractor General SA, iar valoarea este de 28 de milioane de lei.

Numai 8% din proiectul “Acces in strada Oasului la Cartierul Lomb” este executat pana in acest moment, desi termenul de implementare a fost 29 decembrie 2015. Kiat Group a castigat acest contract, pentru suma de 18 milioane de lei. Si in acest caz, natura este de vina, nicidecum incompetenta primariei. “Executia lucrarilor este intarziata datorita alunecarilor de teren din zona amplasamentului investitiei”, se arata intr-un raspuns al institutiei.

Modernizarea strazii Faget este executata in proportie de 28%. In acest caz, insa, termenul de implementare este 1 aprilie 2016. Valoarea contractului este de 10,5 milioane de lei, iar lucrarile sunt executate de SC Antrepriza Reparatii si Lucrari – ARL Cluj SA.

In acelasi timp, refacerea infrastructurii Orasului Comoara este executat in proportie de 87%. Si acest proiect ar fi trebuit finalizat pana in 7 decembrie 2015.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *