
Primarul Emil Boc spune că licitația pentru tronsonul II al Centurii Metropolitane va fi finalizată și se va semna contractul cu Dimex, dacă Guvernul va aproba actaulizarea inficatorilor tehnico-economici, respectiv creșterea investiției cu 700 de milioane de lei. Boc susține că nu a fost favorizat constructorul, deoarece legislația permite să fie acceptată o ofertă mai mare, dacă nu cu mai mult de 15%, răzpunzând astfel unor acuzații formulate de Asociația Pro Infrastructura.
”La aceasta centură ofertantul de la licitație a venit cu o ofertă peste valoarea estimată, dar sub 115%. Ne-am adresat finanțatorului pentru a vedea dacă există disponibilitate de fonduri. Ministerului Transporturilor a fost că se poate dacă actualizăm indicatorii tehnico-economici. Dacă Guvernul va aproba indicatorii, atunci noi putem merge mai departe și vom semna contractul. Ce greșesc cei de la Pro Infrastructură? După ce s-a văzut oferta financiară, s-au parcurs toate fazele tehnice și s-a văzut că este depășită cu maxim 15%, atunci am cerut permisiunea Ministerului Transporturilor. Noi nu am favorizat pe nimeni. Dacă legea permite să fie depășită suma de licitație, atunci noi cerem actualizarea indicatorilor tehnico-economici. În documentația de atribuire, scria foarte clar că este posibil să depășești 100%, dar nu cu mai mult de 15%, cu condiția existenței fondurilor de la Guvern”, a declarat primrul Emil Boc.
Iată ce susține Asociația Pro Infrastructura despre licitația pentru Centura Metropolitană:
În timpul celei de-a treia încercări, actuala, primăria a crescut valoarea estimată cu 15% DUPĂ ce ofertele (singura de fapt, Dimex) au fost depuse. Deși legală, această manevră administrativă nu este acceptată de Comisia Europeană deoarece denaturează concurența. Și pe bună dreptate. Nu poți schimba regulile în timpul jocului. Foarte probabil, un cost cu 15% mai mare ar fi atras și alți competitori. Așa, a fost unul singur care, coincidență, are o ofertă cu… 15% peste valoarea estimată inițial. Se repetă așadar șablonul de la metroul ușor clujean. Altă coincidență, unde aceeași primărie a mărit costul estimat tot în timpul licitației, iar Comisia Europeană a retras finanțarea din PNRR. Prin urmare, ar fi catastrofal ca România să piardă toți banii europeni disponibili atât la metrou cât și la centură, pe PNRR, Programul Transport și chiar pe următorul exercițiu financiar UE post-2030 din cauza procedurilor de achiziție viciate. Alternativa? Bani doar din bugetul de stat. O himeră. Ca să evităm pierderea fondurilor europene, o posibilă soluție, care acum pare tardivă, ar fi fost anularea licitației și relansarea ei la preț +15% din capul locului, în speranța că așa vor veni și constructori (mai) puternici. Dar o triplă anulare nu dă bine la CV pentru domnul Boc.