Din oras

Boc şi-a primit diploma de „green” pentru oraş de la UE, gratuitatea la staţiile de încărcare maşini electrice poate înceta

În urmă cu patru zile, Primăria Cluj-Napoca se lăuda că a dat în exploatare două stații de încărcare a mașinilor electrice, acestea fiind amplasate în parcarea Primăriei și în parcarea cu barieră din Piața Unirii. Şi că, în urma voturilor acordate de către consilierii locali, clujenii și nu numai, posesori ai mașinilor electrice, beneficiază de gratuitate la încărcarea autovehiculelor, costurile fiind suportate din bugetul local. Prin această inițiativă municipalitatea dorește încurajarea populației în vederea achiziționării de autovehicule nepoluante şi alte bla-bla-bla-uri.

Una e declaraţia pentru vulg, alta este realitatea. De pe urma „gratuităţii” vor beneficia, în primul rând, cele trei autoturisme electriceachiziționate recent de primărie și puse la dispoziția Poliției Locale. Am fi fost amabili să vedem cum vor putea beneficia şi alţii decele două staţii, când sunt trei maşini de Poliţie locală la încărcat.

În fine, 2022, Ziar de Cluj arăta că „curentul consumat în stațiile de încărcare pentru autoturisme electrice aflate în administrarea Primăriei a costat, anul trecut, 209.788,95 lei. Circa 42 000 de euro.”

Şi mai arăta ceva: faptul că posesorii de automobile electrice au impresia că este gratuit să-ţi laşi maşina în parcare conectată la „fir” şi să dispari la muncă. Gratis e numai curentul, din motive electorale, ăl plăteau clujenii să-şi facă PR Emil Boc.

CITEŞTE ŞI:

Încurcate sunt căile electrice ale Clujului! Stațiile de încărcare gratuită pentru mașinile electrice stârnesc controverse

„Stațiile de încărcare administrate de Serviciul Public de Interes Local pentru Administrarea Parcărilor oferă posibilitatea încărcării autoturismelor în regim gratuit, singură taxă aplicată este taxa de parcare, în confomitate cu  HCL 776/2021, zona tarifară (1 sau 2), în funcție de strada unde este amplasată stația de încărcare”, au precizat, pentru Ziar de Cluj, reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca.

Ei bine, se cam termină cu „smartul” gratuităţii la încărcarea maşinilor electrice. Conform Actualde Cluj, Serviciu Public pentru administrarea parcărilor al Primăriei Cluj a ajuns la concluzia că „politicile verzi” sunt extrem de costisitoare. Aşa că propune ca proprietarii de mașini electrice din oraș să plătească încărcarea mașinilor electrice la stațiile publice. Că, în prezent, în oraș funcționează 22 de stații de încărcare care au generat costuri de peste 1 milion de lei în 2022.

Dar să urmărim datele de decontare a cheltuielilor anuale la staţiile din municipiu, din 2018 încoace – anul marelui „smart””green”:

  • 2018 – 2 stații, consum de 3970 kWh la tariful de 2119,03 lei
  • 2019 – 2 stații, consum de 47701 kWh la tariful de 30298 lei
  • 2020 – 4 stații de reîncărcare, consum de 96132 kWh la tariful de 60477 lei
  • 2021 – 18 stații de reîncărcare, consum de 281144 kWh la tariful de 191.954 lei
  • 2022 – 22 de stații de reîncărcare, consum de 760971 kWh la tariful de 1.036.648 lei (în condițiile în care suma prevăzută în buget a fost de 750.000 lei)

Prin ce miracol, în numai un an s-a sărit de la 209.788,95 lei la peste 1 milion de lei, habar nu avem. Poate s-a scumpit în halul acesta curentul electric. De cinci ori într-un an…!!!

Dar ca 4 staţii noi de încărcare să genereze un salt de consum de peste 500 de mii kWh, ni se pare chiar un miracol. Cineva cam fură curent în zonă. Că altfel nu ne explicăm cum de16 staţii noi în 2021 (faţă de2020) au generat un consum în plus de doar aproape 200 de mii de kWh. Dar, ni se şopeşte în cască, 2021 a fost an de pandemie, s-o fi circulat mai puţin, nu erau atâtea maşini „bulectrice” achiziţionate şi băgate în trafic şamd.

Să fie primit! Cert este că, după 5 ani de gratuităţi, cineva s-a uitat la costuri şi a văzut că de banii ăia se puteau face mai multe ceaiuri dansante cu „seniori ai Cetăţii” la hotel Napoca, cu net mai mulţi votanţi de-ai lui Boc, decât cei care consumădegeaba curent. Oricum, Boc şi-a primit diploma de „green” pentru oraş de la Uniunea Europeană, are cu ce se lăuda.

Totul este calcul electoral, nu încercaţi să vă amăgiţi că ar fi altfel.

„Datorită costurilor ridicate cu energia electrică, instabilitatea prețului de pe piață a acesteia și a propunerilor de reducere a consumului, se impune achitarea serviciilor de reîncărcare de către utilizatorii stațiilor de reîncărcare electrică, cu excepția stațiilor destinate bicicletelor/trotinetelor pentru care reîncărcare va fi realizată gratuit. plata energiei electrice consumate fiind achitată de către Serviciul Public de interes local pentru administrarea parcărilor ca modalitate de încurajare a utilizării mijloacelor alternative de deplasare nepoluante”, arată Serviciul Parcări al Primăriei.

Oricum majoritatea staţiilor de încărcare nu prea funcţionau. Primăria începuse, încădin 2021, să reducă consumul de la aceste stații, cu trecerea multora dintre ele în revizie. Dar abia în 2023 a ajuns vestea şi la opoziţie care la şedinţa de CL din 17 octombrie îi cerea lui Boc să ia măsuri că „că foarte multe stații de reîncărcare pentr uvehicule electrice din Cluj-Napoca nu sunt funcționale”.

Erau din 2021, de când Ziarde Cluj atrăgea (degeaba) atenţia, că „opoziţia” era preocupată să tacă – mai era până la anul electoral.

CITEŞTE ŞI:

Vrem oraș SMART cu mașini nepoluante, dar nu putem avea stații de încărcare funcționale pentru mașinile electrice

Prin urmare, în 2021 erau 18 staţii de încărcare dintre care o parte nu funcţionau. Firma care se ocupă de aceste stații de încărcare este EvConnect.

Cu toate acestea curentul electric se consuma.

Municipalitatea a pus în consultare publică un proiect de hotărâre pentru modificarea prevederilor legale în vigoare, în așa fel încât proprietarii de mașini electrice să plătească serviciile de încărcare de la stațiile publice din Cluj-Napoca. Etapa consultării publice are loc în perioada 19 octombrie – 3 noiembrie 2023 timp în care oricine poate face observații cu privire la propunere (AICI, detalii). După etapa de consultare, proiectul va ajunge pe masa Consiliului Local pentru votul de intrare în vigoare. Care va fi conform voinţei primarului. Care primar, pe final de an s-a trezit pe cap şi cu OUG care-i reducedrastic cheltuielile pentru bumpţi-bumpţi de Crăciun şi Revelion, chestii care aduc mnai multă „mândrie de a fi clujean”, decât staţiile de încărcat maşini electrice.

Potrivit România TV, urmează o nouă ordonanță a austerității, pentru următoarele două luni. Executivul condus de Marcel Ciolacu îngheață toate cheltuielile de la final de an, inclusiv cele care vizează plata salariilor obținute în instanţă, arată postul de știri citat. Viitoarea Ordonanță de Urgență prevede înghețarea cheltuielilor publice în lunile noiembrie și decembrie, inclusiv plata compensațiilor salariale obținute prin hotărâri judecătorești. Guvernul are ca țintă economisirea a 8 miliarde de lei în ultimele două luni din an. Din textul proiectului de act normativ reiese că instituțiile și autoritățile publice vor avea în ultimele două luni din 2023 următoarele cheltuieli înghețate:

a) ”Bunuri și servicii” pentru alineatele ”Furnituri de birou” și ”Alte bunuri și servicii pentru întreținere și funcționare”;

b) Reparații curente;

c) Bunuri de natura obiectelor de inventar;

d) Cărți, publicații și materiale documentare;

e) Consultanță și expertiză;

f) Pregătire profesională;

g) Studii și cercetări;

h) Contribuții ale administrației publice locale la realizarea unor lucrări și servicii de interes public local, în baza unor convenții sau contracte de asociere;

i) Alte cheltuieli, cu excepția alineatelor ”Chirii” și ”Executarea silită a creanțelor bugetare”;

j) Asociații și fundații, cu excepția angajamentelor ce vizează domeniile ”Sănătate” și ”Asistență socială”. 

Din proiectul Guvernului mai aflăm că sunt sunt blocate cheltuielile excesive care apar în sistemul public în luna decembrie. Este o perioadă în care autoritățile și instituțiile se grăbesc să cheltuie creditele bugetare aprobate pentru a demonstra o execuție bugetară eficientă.

Dar, staţi liniştiţi la locurile voastre, Primăria va plătit în continuare energia utilizată la stațiile de încărcare pentru bicicletele și trotinetele electrice, a mai arătat Serviciul de Parcări.

În rest,

„Deocamdată nu a fost stabilit tariful pe care îl vor plătit proprietarii de mașini electrice care își vor încărca vehiculele la stațiile publice din Cluj-Napoca ci doar modalitatea de calcul. Urmează ca acestea tarife să fie stabilite și aprobate de către Consiliul Local”, a arătat Biroul Mass media al Primăriei pentru Actualdecluj.ro.

 

 

Exit mobile version