In vizor

Boc ar putea rămâne fără studiu de fezabilitate la metroul din Cluj

Firma Metroul SA din București a deschis două procese îndreptate împotriva deciziei Primăriei Cluj, de a semna cu Metrans contractul privind realizarea studiilor pentru trenul metropolitan și metroul din Cluj. În final ținta firmei Metroul SA ar putea fi chiar anularea contractului cu Metrans. Boc ar putea rămâne fără studiu de fezabilitate la metroul din Cluj, scrie clubferoviar.ro.

Cele două procese sunt deschise la Curtea de Apel Cluj (data dosar 7 aprilie) și la Înalta Curte de Casație și Justiție din București (data dosar 7 mai 2020).

Potrivit portalului instanțelor de judecată, procesul de la Cluj are ca scop „Revizuire – Recurs” și „Cerere suspendare”. Termenul prevăzut inițial pentru judecată, anume 18 mai, a fost amânat pentru data de 22 iunie deoarece Metroul a cerut la ICCJ o cerere de strămutare a procesului. Aceasta cel mai probabil pe fondul neîncrederii manifestate de conducerea firmei Metroul față de deciziile Curții de Apel Cluj, considerată apropiată de edilii locali. Înfățișarea la ICCJ va avea loc la 16 iunie.

Firma Metroul s-a adresat instanței de judecată pentru confirmarea unei decizii a CNSC care îi dădea dreptate și care infirma decizia Primăriei Cluj de a atribui contractul către Metrans. În final, se pare, scopul companiei Metroul și a asociațiilor este obținerea unei nulități absolute a contractului semnat de Primăria Cluj cu Metrans.

Boc ar putea rămâne fără studiu de fezabilitate la metroul din Cluj

Obținerea unei decizii favorabile Metroul ar putea avea ca efect final anularea contractului semnat cu Metrans și plata de daune acestei companii de către Primăria Cluj. Daunele ar putea fi egale cu profitul care ar fi fost obținut de către Metrans dacă nu ar fi fost anulat contractul.

În urmă cu trei luni primarul Clujului, Emil Boc, făcea un anunț important pentru proiect. „Primăria a câștigat în instanță procesul care viza licitația pentru efectuarea studiilor în vederea realizării metroului și a trenului metropolitan. Primăria Cluj-Napoca a câștigat acțiunea formulată împotriva Deciziei CNSC nr. 2301/2019, privind licitația “Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate, Fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiţii „Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj : Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții”. Prin Decizia nr. 270/03.03.2020, Curtea de Apel Cluj a admis plângerea formulată de municipalitate și a respins acțiunea Asocierii METROUL SA (România) – PADECO CO., LTD (Japonia), cu consecința mențin„erii raportului procedurii întocmit de Municipiul Cluj-Napoca. Drept urmare, în etapa imediat următoare, Primăria Cluj-Napoca va trece la încheierea procedurii de achiziție având ca obiect serviciile amintite mai sus”, spunea el. Dealtfel ulterior a și fost semnat contractul.

Obiectul acestuia este studierea posibilității implementării unui sistem de transport rapid metropolitan, constând din:

1. transport feroviar pe infrastructura existentă-Tren Metropolitan;
2. construcția unei linii de metrou pe principala axă vest-est a zonei metropolitane (Gilău – Florești sud – Mănăștur – centru – Mărăști).

1. Tren Metropolitan

Pe infrastructura actuală, se propune implementarea unui sistem de transport rapid – tren metropolitan care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida, pe o lungime de aproximativ 43 km.
Se vor păstra punctele de oprire actuale și vor fi propuse adăugarea unor noi puncte de oprire în zonele:
– Baciu, Tetarom I (str. Taietura Turcului), pod IRA (str. Aurel Vlaicu)
– relocarea punctului de oprire Cluj-Napoca Est mai aproape de aeroport.

2. Metrou

Noul coridor magistral de transport rapid (metrou) pe axa vest-centru-est va urmări să deservească următoarele puncte principale de interes:
1 în prima etapă: centrul zonei de sud a comunei Florești, viitorul spital regional de urgență, centrul comercial Vivo, cartierul Mănăștur, centrul orașului Cluj-Napoca și zona de est a orașului (respectiv zona Aurel Vlaicu /Pod IRA),
2 în a doua etapă: centrul zonei de sud a comunei Florești și comuna Gilău.
Pe noua linie de metrou sunt propuse 15 stații pe o lungime de aproximativ 16 km, deci o interstație medie de 1035 m.

Victorie a Metroul SA la finele anului trecut

În decembrie 2019 Metroul SA obținea o decizie favorabilă la Consiliul național de Soluționare a Contestațiilor. CNSCa admis la acel moment contestația formulată de SC Metroul SA în contradictoriu cu municipiul Cluj Napoca. „Anulează Raportul procedurii nr. 554410/29.10.2019, în partea ce privește evaluarea ofertei asocierii SWS Engineering SPA – Systra – Metrans Engineering SRL și în partea privind modul de calcul al punctajului acordat ofertei asocierii Metroul SA – Padeco Company Limited, precum și actele subsecvente acestui raport”, spune decizia CNSC.

Autoritatea contractantă trebuie ca, în termen de 15 zile de la primirea prezentei decizii:

– să excludă din procedura de atribuire oferta asocierii SWS Engineering SPA – Systra – Metrans Engineering SRL, conform motivării;
– să solicite clarificări asocierii Metroul SA – Padeco Company Limited și să recalculeze punctajul acordat experților cheie Vîlcan Adrian Vasile și Dumitrescu Consuela Cristina, conform celor din motivare.

Oferta Metroul SA – Padeco Japonia a fost plasată pe al doilea loc fapt pentru care asocierea a depus pe 8 noiembrie contestaţie la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). Asocierea a oferit ca preț 29,38 milioane de lei, mai mic decât cel declarat câștigător, iar Metroul SA a acuzat şi depunctarea artificială a ofertei lor. Mai mult, aceştia au spus că Primăria Cluj Napoca avea obligaţia să elimine din licitaţie asocierea declarată câştigătoare, întrucât din ea face parte chiar firma care a oferit consultanţă pentru elaborarea documentaţiei. Metrans a răspuns acestor acuze afirmând însă că partea de consultanță oferită are prea puțin în comun cu ceea ce a cerut în final Primăria la licitația de selecție.

Curtea de Apel Cluj a infirmat soluția CNSC permițând Primăriei Cluj semnarea contractului cu Metrans și asociații săi.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *