Analiza

Blogul "Proiect Cluj" ii desfiinteaza lui Boc programul electoral: "Populismul e in floare la Emil Boc"

Campania electorala este anosta iar Emil Boc se relaxeaza cu gandul la urmatorii 4 ani, se arata in blogul Proiect Cluj, celebru pentru multe analize interesante referitoare la administratia locala.

Cu o bomba ecologica sub nas la Pata Rat, cu performante mediocre in gestionarea investitiilor publice si absorbtie catastrofala a fondurilor europene, Emil Boc va fi reales primar. 

Totusi, chiar daca mai sunt cateva zile pana la scrutinul din 5 iunie, programul electoral lui Emil Boc merita o scurta trecere in revista.

Program e mult spus, pentru domnul Boc e atat de relaxat ca nu a catadicist sa vina macar cu un program de guvernare coerent.

 

Sa vedem cu ce se lauda actualul primar.

“Somaj sub 1%; municipiul Cluj-Napoca a fost desemnat « Capitala Economica a Transilvaniei » si se afla în topul celor mai bune orase pentru afaceri.”

E adevarat , doar ca fenomenul se petrece in ciuda adminstratiei conduse de Emil Boc. Primaria nu a reusit in acesti ani sa concretizeze macar 1 proiect de sprijinire a mediului de afaceri pe dimensiuni relevante: infrastructura de afaceri, mobilitate urbana, forta de munca.

“Investiții solide pentru locuri de muncă – parcuri industriale pentru tehnologii avansate / Cluj Innovation City. Centrul de sprijinire a afacerilor (TEAM-ZMC) și Centrul Regional de Excelenţă pentru Industrii Creative (CREIC) , aproape de finalizare.”

Proiectul Cluj Innovation City e nascut mort si se anunta de pe acum un fiasco datorita amplasamentului prost ales si a alunecarilor de teren care nu fac fezabila investitia. Un amplasament alternativ nu a fost anuntat. In rest, proiectele TEAM ZMC si CREIC nici acum nu sunt finalizate desi au fost disponibile zeci de milioane din finantari nerambursabile. Nu e totusi nesimtire, sa te lauzi cu investitii ratate?

„Bugetul Clujului este acum de peste 5,5 ori mai mare decât în 2003, anul dinainte ca Emil Boc sa devina primar”. 

In primul rand ca e indecent sa te raportezi la anul 2003, cand socoteala se face pe mandatul 2012-2016. Altfel, Emil Boc nu sufla insa o vorba ca Oradea, un oras mult mai mic, a avut anul trecut un buget mai mare decat Cluj-Napoca.

“Clujul a devenit Capitala sportului românesc! Cea mai modernă Sală Polivalentă din România, cu 7.308 locuri, în curs de extindere la 10.000 de locuri “

O mica minciunica cateodata nu strica, dar proiectul de extindere a polivalentei nu este nici macar inceput. Chiar si asa, polivalenta e un proiect vechi, inceput si facut in buna masura in mandatul Apostu.

“Politici active pentru atragerea investitorilor – Relații diplomatice și economice cu state europene și din alte regiuni ; cele mai mici taxe pentru firmele din parcurile industriale și acordarea de facilități importante celor care realizează clădiri verzi”

Nu il stiam pe Emil Boc chiar atat de megaloman, dar se pare ca s-a contaminat de la perioada cat a fost premier. Nu stiam ca Clujul are “relatii diplomatice cu state europene si din alte regiuni”. Altfel, taxele locale sunt reglementate la nivel national, municipalitatea are o marja de actiune infima din acest punct de vedere. Cat despre “cladirile verzi” – aici e o intreaga invarteala. In realitate se creeaza facilitati artificiale pentru dezvoltatori imobiliari, vaduvindu-se astfel bugetul local de venituri importante, in beneficiul binecunoscutei increngaturi intre rechinii imobiliari, politicieni si arhitecti. Beneficiul acestor cladiri verzi este aproape zero pentru oras.

“Modernizarea străzilor de acces la zona industrială, din fonduri europene – 15 străzi importante din oraş (14 km), peste 11.000 mp de spaţii verzi, 4 poduri, iluminat stradal.”

Inca un proiect realizat la o calitate mediocra, cu mare intarziere si din care a a fost pierduta o mare parte a finantarii europene.

“Modernizarea liniei de tramvai Piaţa Gării – Bulevardul Muncii – peste 14 kilometri de linie de tramvai modernizați. Zona industrială a Clujului a devenit accesibilă și interesantă pentru investitori.”

Tramvaiul e o inutilitate costisitoare si ineficienta in Cluj. Cititi aici de ce.

“Renovarea, la nivel occidental, a unor piețe, străzi și trotuare din centrul Clujului, cu fonduri europene”

Din nou un proiect costisitor, inutil, realizat la o calitate slaba si cu mari intarzieri. Clujul avea alte prioritati decat sa se renoveze trotuarele. Insa, in aceasta borduriada stil Videnau a fost utilizata piatra din carierele unei firme de partid, drept pentru care politicienii pleaca multumiti de la lucru.

“Strada Făget şi accesul la zona Lomb, în curs de modernizare cu bani europeni.” 

Expresia “in curs de modernizare” e modul politicianului de a spune “nu am terminat la timp lucrarile si am pierdut banii europeni.” Aceasta este realitatea trista, majoritatea proiectelor europene ale primariei nu s-au incadrat in constrangerile de timp.

“Calea de acces către Lomb permite realizarea investiției Cluj Innovation City – mii de locuri de muncă în domenii de viitor, în următorii ani.”

Mai repede se face Somesul navigabil decat macar 10% din proiectul Cluj Innovation City in urmatorii 10-15 ani , atat de complicata e situatia pe teren. Dincolo de problema amplasamentului, mai este o problema a finantarii in continuare incerte. Intregul concept de proiect de altfel nu este realist si nu e conectat la nevoile reale ale orasului si ale mediului de afaceri. Proiectul insa da bine pe hartie si Clujul se hraneste in continuare cu pofta din iluzii desarte.

“Peste 4.000 de noi locuri de parcare, prin noi parkinguri și reamenajarea spațiilor existente”

Numarul e exagerat. De altfel locurile nu ies la numaratoare, decat daca numeri locurile de pe strazile renovate. Deci e vorba in buna parte de de locuri existente care au fost modernizate odata cu drumul. Cat despre parkingurile publice, acestea sunt in general un exemplu de constructie mediocra si prost gandita, soferii stiu prea bine situatia.

“Cluj-Napoca – municipiul cu cel mai înalt nivel de performanță în managementul serviciilor publice din România.“

Analiza de AICI dovedeste ca acel pseudo-studiu este un fals.

“Am cumpărat 50 de autobuze noi, 30 troleibuze noi, patru tramvaie ultramoderne. Menținerea facilităților la transportul în comun pentru pensionari, elevi și studenți. Modernizarea a 87 de staţii de transport public, introducerea sistemului de « ticketing ».”

Altfel spus, orasul a contractat un credit prin care a subventionat o regie neperformanta, care fara finantarea de la primarie a gratuitatilor pensionarilor si elevilor ar intra in faliment. Cat despre sistemul de ticketing, anchetat de DNA si care ba functioneaza, ba nu, ce sa mai spunem?

“Bike sharing” – 470 de biciclete de închiriat, gratuit timp de o oră.”

Un proiect in continuare nefunctional (“in probe”) si necorelat cu o retea coerenta de piste de biciclete.

“Rampă nouă de stocare a deşeurilor. Primăria Cluj-Napoca a rezolvat problema gunoaielor prin crearea, prin eforturi proprii, a unei rampe de stocare a deșeurilor.”

Aici nu e doar minciuna, e curata nesimtire. Primaria a stat ani la randul in cardasie cu mafia gunoielor de la Cluj. Rampa noua este TEMPORARA si foarte probabil nu va face fata pana la deschiderea depozitului ecologic de deseuri. Depozit, care nici acum nu e gata datorita faptului ca Alin Tise, fost sef de judet si fin al domnului Boc a semnat contractul cu o firma de partid care a suflat banii.

“Liceul Avram Iancu, Liceul Mihai Eminescu și Şcoala Ion Agârbiceanu sunt în curs de reabilitare și dotare din fonduri europene.”

Din nou, “in curs de reabilitare” e un altfel de a spune “nu am terminat lucrarile pana la 31.12.2015, termenul limita impus de UE”. Si aici, datorita intarzierilor s-au pierdut sume importante de bani din fonduri europene. A propos, am mentionat oare ca absorbtia fondurilor europene la Cluj e catastrofala? Adica sub media nationala?

Oprim aici analiza pentru ca pur si simplu nu am mai avut rabdare pentru a diseca toate balivernele electorale.

Populismul e in floare la Emil Boc

Si ce, daca clujenilor le place?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *