In vizor

BATJOCURĂ pe bani publici: Un drum de doar 310 metri din Cluj va fi refăcut după ce constructorul, Castrum Corporation, a făcut lucrări de mântuială în valoare de aproape O JUMĂTATE DE MILION LEI

Drumul de acces spre stația de transfer deșeuri din Mihai Viteazu, județul Cluj a fost atât de prost făcut încât acum lucrările trebuie reluate de la zero. Consiliul Județean, beneficiarul lucrărilor, se află în litigiu cu executantul Castrum Corporation din Negrești Oaș. Cel mai grav este că s-au cheltuit fără rost mulți bani publici pentru niște lucrări realizate atât de slab încât nu s-a putut face recepția.

În urmă cu câteva zile, Consiliul Județean Cluj a scos la licitație reproiectarea drumului de acces spre stația de transfer deșeuri, a cărui lungime este de numai 310 metri. Reproiectarea este estimată la 22.500 lei (4.500 euro), fără TVA. După reproiectare urmează o altă licitație pentru execuția lucrărilor. Adică, reexecuția lucrărilor, după eșecul firmei Castrum Corporation. Practic, drumul este făcut de două ori.

Castrum Corporation a încasat de la Consiliul Județean 478.794 lei (aproximativ 95.700 euro) pentru lucrările executate. Valoarea contractului a fost de 483.918 lei (peste 96.700 euro), dar s-a plătit mai puțin ca urmare a penalităților aplicate.

Castrum Corporation este deținută de Gheorghe Mois și este una din firmele abonate la banul public.

Potrivit gazetadecluj.ro, la începutul anilor ’90, Gheorghe Mois a cumpărat mai multe fabrici din ţară, scoase la privatizare. Mois a ajuns în scurt timp unul dintre milionarii în dolari ai perioadei post-decembriste.

De-a lungul anilor, printre autorităţile publice care au semnat contracte cu firma lui Mois se numără Ministerele Apărării Naţionale şi cel de Interne, licitaţiile fiind câştigate în mod special în perioada guvernelor PSD. De asemenea, firma s-a numărat şi printre beneficiarii lucrărilor de modernizare/reamenajare a sediului Şcolii de Poliţie Septimiu Mureşan din Cluj Napoca. Gheorghe Mois face parte din sfera de influenţă care gravitează în jurul lui Vasile Blaga.

Pe de altă parte, Gheorghe Mois a avut de-a face şi cu procurorii DNA, fiind arestat preventiv, în 2014, pentru dare de mită. Potrivit rechizitoriului, Mois l-a mituit pe fostul şef al Finanţelor din Satu Mare.

Castrum Corporation a semnat, în 2018, un contract cu Consiliul Județean Cluj pentru închiderea rampelor de gunoi din Câmpia Turzii şi Dej.

Pe scurt, povestea drumului care trebuie refăcut de la zero este următoarea:

Pentru realizarea drumului, în octombrie 2014 a fost întocmit Studiul de Fezabilitate. În noiembrie 2014 a fost întocmit Proiect Tehnic + Detalii Execuție + Documentație Tehnică pentru Autorizația de Construire. SC Proiectantul SA Cluj-Napoca a fost proiectantul general, iar SC Media Invest SRL Cluj-Napoca a fost proiectantul de specialitate și a întocmit PT + DE + DTAC pentru protejare LES 20 kV în tuburi de protecție la subtraversarea drumului de acces la stația de transfer deșeuri. Conform caietului de sarcini, SC Proiectantul SA a încadrat drumul de acces în categoria de importanță C (construcție de importanță normală) și clasa tehnică V.

În urma licitației pentru execuția lucrărilor, a fost desemnată câștigătoare firma Castrum Corporation SRL din Negrești Oaș, județul Satu Mare – asociat unic Gheorghe Mois. La terminarea lucrărilor, în 2019, Comisia de recepție a suspendat procesul de recepție. Recepția nu s-a putut realiza din cauza unor neconformități. Deși executantului i s-a solicitat să remedieze deficiențele, acest lucru nu s-a întâmplat. Acum, Consiliul Județean se află în litigiu cu Castrum Corporation.

Anul trecut, Consiliul Județean a solicitat o expertiză la drumul de acces, expertiză, care a fost realizată de SC Drumex SRL Cluj-Napoca.

Principalele recomandări se referă la:

  • decaparea integrală a structurii rutiere executate (straturi asfaltice, strat din piatră spartă, strat din balast și îndepărtarea stratului din geotextil);
  • refacerea stratului de formă și a structurii rutiere cu recomandarea suplimentară de adoptare a unor materiale și grosimi în conformitate cu prevederile tehnice;
  • se recomandă să se țină cont de faptul că drumul de acces poate fi utilizat și de către alte autovehicule grele care se deplasează în alte direcții nu doar spre stația de transfer deșeuri;
  • revizuirea sistemului de colectare, scurgere și evacuare a apelor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *