In vizor

Banii „blestemați” ai municipalității clujene: firmele intră în faliment după ce s-au trezit cu conturile pline

De ce dau faliment firmele care au colaborat cu Primăria Cluj-Napoca? Banii publici, administrați după ureche de municipalitate, pare-se că bagă companiile direct în situația de insolvabilitate. Acesta este cazul firmei Euriteh SRL, firmă cu care municipalitatea clujeană a colaborat pentru amplasarea celor 100 de puncte gospodărești de colectare selectivă a deșeurilor. Contractul dintre municipalitate și Euriteh SRL a fost semnat în mai 2017, pentru 18 luni, iar în august 2018 Tribunalul Bihor a admis cererea administratorului Euriteh de a intra in insolvență. Curat necurat. 

Altfel spus, în vara anului trecut, firma Euriteh continua să amplaseze puncte gospodărești în Cluj, dar în același timp, intra în insolvență. 

CITEȘTE ȘI: Punctele gospodărești pentru colectarea selectivă a deșeurilor – un eșec lamentabil. Un proces fără finalitate: cetățenii adună selectiv, iar firmele de salubritate, la grămadă FOTO&VIDEO

MAI 2017 – Primăria Cluj-Napoca încheia la începutul lunii mai cu firma orădeană Euriteh SRL un acord cadru în valoare de 4,759,274 RON pentru amplasarea pe raza municipiului Cluj-Napoca a 100 de platforme subterane. Acordul prevedea o perioadă de valabilitate de 18 luni, iar potrivit reprezentanţilor administraţiei locale până la sfârşitul anului 2017 urmau să fie amplasate aproape jumătate din pubelele subterane. 

Euriteh SRL, societate  înfiinţată  în 2005, a proiectat și executat sute de platforme subterane de colectare a deșeurilor municipale în toată România, pentru municipalități și firme de salubritate, la prețuri peste valoarea pieței.

În 2016, presa din Hunedoara nota că firma Euriteh SRL a primit un contract prin atribuire directă din partea Primăriei Deva pentru realizarea unui studiu de fezabilitate privind amenajarea mai multor platforme subterane pentru depozitarea deșeurilor, iar ulterior a primit și realizarea lucrărilor la un preț mult mai mare decât cel real, în condiții similare.

Contractul cadru încheiat cu Primăria Cluj-Napoca i-a adus societăţii orădene un venit de peste un milion de euro. 

În urma acestui „succes”, municipalitatea clujeană a decis continuarea proiectului de amplasare subterană a punctelor gospodărești de colectare selectivă a deșeurilor cu încă 200 de asemenea platforme. 

Contractul din mai 2017, semnat între municipalitatea clujeană și Euriteh SRL avea o valabilitate de 18 luni. Altfel spus, pe când mai monta încă platforme în Cluj-Napoca, firma intra deja în insolvență.

CITEȘTE ȘI: Rampa ecologică de gunoi lipsește. Primăria continuă să „îngroape” gunoiul și cumpără 200 de platforme subterane cu peste 10 mil. de lei

„Admite cererea formulată de debitorul SC EURITEH SRL, pentru deschiderea procedurii generale de insolvenţă, prevăzută de Legea nr. 85/2014. În temeiul art. 71 alin. 1 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență. Dispune deschiderea procedurii generale de insolvenţă împotriva debitorului SC EURITEH SRL. Ia act de intenţia debitorului de reorganizare, pe baza unui plan de reorganizare”, se specifică într-un fragment al soluției pe scurt date de Tribunalul Bihor în 9 august 2018.

Astfel, după deschiderea procedurii de insolvență, administratorul judiciar provizoriu a fost numită societatea Global Money Recovery, care va îndeplini atribuţiile privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență.

Această situație ne amintește de realizarea Parkingului Negoiu, atunci când asocierea Construdava-Icco Energ a dovedit că nu este capabilă să ducă la bun sfârșit investiția, însă primarul Emil Boc a preferat să lucreze în continuare cu aceeași asociere.

“O nouă licitație ar prelungi semnificativ finalizarea lucrărilor, de aceea optez în primul rând pentru varianta finalizării lui cu firma de construcții actuală”, îşi argumenta primarul decizia.

Lucrările la parkingul Negoiu au început în toamna lui 2013 (demersurile inițiale datează din 2011), la doi ani după aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Pe tot parcursul anului 2012, primarul Emil Boc a declarat că parkingul de pe Negoiu va fi dat în folosinţă în anul 2013, dar construcţia noului parking a început abia în toamna lui 2013.

Lucrările urmau să fie realizate de Construdava şi Icco Energ SRL, asocierea care a câştigat licitaţia cu o ofertă de 6,5 milioane lei, dar probleme au apărut imediat după începerea propriu-zisă a lucrărilor. Asocierea Construdava-Icco Energ a intrat în insolvență și de atunci execuția a fost tergiversată, dar cu toate acestea Emil Boc nu dorea rezilierea contractului. Parkingul Negoiu a fost dat în folosință anul trecut, după aproape 6 ani de amânări, iar firma care a realizat execuția lucrărilor era de-a dreptul falimentară.

CITEȘTE ȘIMoment istoric! Parkingul Negoiu este funcțional

Astfel, urmărim interesul Primăriei Cluj-Napoca de a colabora cu firme în baza unor acorduri, încheiate prin proceduri simplificate, cum e cazul firmei SC Euriteh SRL, și de a încheia contracte cu companii aflate pe buza insolvenței.

Aflată încă sub contract cu Primăria Cluj-Napoca, firma Euriteh solicita intrarea în insolvență în vara anului trecut. Lucrările la amplasarea celor 100 de platfrome subterane au fost încheiate în toamna trecută. Pe același model, care s-a dovedit a fi un „succes”, municipalitatea clujeană continuă acest proiect prin amplasarea a încă 200 de puncte gospodărești de colectare selectivă a deșeurilor. 

Banii publici ai municipalității clujene, cei peste 1 milion de euro pentru primele 100 de platforme, nu au reușit să mențină firma Euriteh pe linia de plutire. Poate Primăria Cluj-Napoca va reuși cu cel de-al doilea contract, de cca 2 milioane de euro, pentru următoarele 200 de platforme subterane. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *