Din oras

Banda temporara pentru transportul in comun din Piata Stefan cel Mare ne-a demonstrat inca o data ca "Dorel" lucreaza, e mai activ ca niciodata

Cu cateva zile in urma, un clejean le-a semnalat colegilor de la Stiri de Cluj o grava neregula in cazul semnalizarii rutiere de pe banda de viteza pentru transportul in comun, inaugurata recent de Primaria Cluj Napoca. Din anuntul postat pe site-ul Primariei in data de 18 iulie 2016 reies urmatoarele:

„Proiectul pilot a fost aprobat in Comisia de circulatie a Municipiului si face parte din strategia de incurajare si prioritizare a transportului in comun in oras. 
Pe latura estica a Pietei Stefan Cel Mare, pe o lungime de aproximativ 300m s-a dedicat banda 1 de circulatie transportului in comun. Astfel, pentru traficul general au ramas in circulatie 3 benzi: una pentru virajul la dreapta pe Calea Dorobantilor si 2 benzi pentru inainte, spre Bd. 21 Decembrie 1989. Scopul modificarii reglementarilor de circulatie este prioritizarea transportului in comun si efectuarea virajului la dreapta pe Calea Dorobantilor in alta faza de semaforizare, fara a mai intra in conflict cu traversarea pietonilor de pe Calea Dorobantilor.

Principala recomandare pentru conducatorii auto este incadrarea corecta, din timp, pe benzi, in functie de directia dorita de deplasare.

In realitate, insa, la intrarea pe strada deservita transportului public, pana azi am dat de un grup de trei indicatoare: doua permanente, unul temporar – potrivit Codului rutier. In cazul unui grup de indicatoare cu regim permanent coroborat cu indicatoare cu regim temporar, legislatia rutiera mentioneaza clar, negru pe alb, ca indicatoarele temporare au prioritate.

Potrivit legislatiei rutiere, ordinea de prioritate intre regulile de circulatie, semnalele, indicatiile si dispozitiile politistului rutier, precum si semnificatia diferitelor tipuri de mijloace de semnalizare rutiera este urmatoarea:

– semnalele, indicatiile si dispozitiile politistului rutier
– semnalele speciale de avertizare luminoasa si/sau sonora ale autovehiculelor care au acest drept
– semnalizarea temporara care modifica regimul normal de desfasurare a circulatiei
– semnalele luminoase sau sonore
– indicatoarele
– marcajele
– regulile de circulatie.

Toate bune si frumoase, doar ca in cazul de fata am avut de-a face cu un indicator care obliga conducatorul auto sa ocoleasca obstacolul prin dreapta. Potrivit aceluiasi indicator, soferii erau obligati pana mai ieri sa intre de fapt, pe banda alocata transportului in comun. Ne gandim totusi ca poate, poate, Politia Rutiera a pus bine acel semn de circulatie. La o privire mai atenta a legii, insa, constatam ca de fapt, ei nici macar n-au avut habar ca si-au facut treaba pe dos. Ce spun normele metodologice rutiere?

Normele metodologie, privind conditiile de inchidere a circulatiei si de insitituire a restrictiilor de circulatie in vederea executarii de lucrari in zona drumului public si/sau pentru protejarea drumului, mentioneaza ca:

Este posibil ca semnalizarea rutiera temporara sa contrazica semnalizarea curenta, existenta pe drum. In aceasta situatie este obligatoriu sa se demonteze indicatoarele cu caracter permanent care contrazic semnalizarea temporara, sau sa acopere fetele acestora cu o masca, pe toata durata inchiderii sau instituirii restrictiilor temporare de circulatie.

Ce inseamna asta? Daca avem in cazul nostru trei semne de circulatie, doua cu regim permanent si doua cu regim temporar, ele trebuie ori sa indice acelasi lucru, ori, in caz contrar, semnele de circulatie permanenta sa fie acoperite pentru a nu bulversa participantul la trafic. In cazul benzii dedicate pentru transportul in comun, cele doua semne cu regim permanent sunt „Accesul interzis” (care interzice cu desavarsire intrarea pe banda intai si care are un panou aditional prin care permite intrarea pe banda doar a autovehiculelor din transportul in comun) si semnul de obligare „Ocolire prin stanga” – care obliga participantii la trafic sa foloseasca doar benzile din partea stanga a celei pentru autobuze. Pe de alta parte, indicatorul de circulatie cu regim temporar care e diferentiat de indicatoarele permanente prin faptul ca are in componenta culorile galben si rosu, este in fapt o baliza directionala care indica ocolirea obstacolului prin partea dreapta. Deci, pana ieri, soferii auto erau obligati sa intre de fapt pe banda ce deserveste transportul in comun.

La principiile semnalizarii rutiere temporare, principiul coerentei stipuleaza urmatoarele:

Semnalizarea rutiera temporara trebuie sa informeze participantii la trafic asupra situatiei exacte pe care o vor intalni (localizarea si amploarea lucrarilor, conditiile de circulatie in zona lucrarilor) si trebuie aplicata de o asemenea maniera incat sa fie credibila. Este necesar ca situatia in zona lucrarilor sa fie efectiv cea in care se asteapta participantul la trafic, in urma perceperii mesajului presemnalizarii si semnalizarii temporare.”

Cu toate acestea, realitatea din teren nu pusca cu legislatia. Timp de 10 zile, participantii la trafic au fost incurcati de nestiinta intr-ale semnalizarii a celor de la Politia rutiera Cluj. Pentru a rezolva problema, in cursul zilei de ieri am solicitat un punct de vedere al Primariei in acest caz. Raspunsul a fost:

„Banda dedicata transportului in comun din Piata Stefan cel Mare are caracter provizoriu, experimental, caracterul permanent al acesteia urmand a fi instituit dupa o analiza a efectelor  asupra traficului rutier si al sigurantei participantilor la trafic. Masura rutiera este  momentan semnalizata prin indicatoare rutiere, urmand ca, dupa ce Comisia de sistematizare a circulatiei va decide asupra pastrarea benzii dedicate  cu caracter permanent, sa fie refacut si marcajul rutier in conformitate cu noile prevederi” – a precizat in cursul zilei de ieri Biroul Mass-Media al Primariei pentru Ziar de Cluj.

Problema e ca pe noi nu ne interesa in mod special marcajul rutier (care si el, de altfel, incurca circulatia), cat baliza temporara pusa gresit. Desigur, cei de la Primarie au inteles despre ce e vorba dar au preferat sa ne furnizeze un raspuns in limbaj de lemn, sperand ca asa o sa ne multumeasca. Surpriza a venit de dimineata cand, baliza a fost inlocuita cu o alta, de data aceasta cu una care semnalizeaza corect depasirea prin partea stanga.

Cu toate acestea, se mai ridica un semn de intrebare. Avand in vedere caracterul prioritar al indicatorului rutier temporar, vroiam sa stim daca in decursul celor 10 zile de cand a fost implementat proiectul, s-au acordat amenzi pentru conducatorii auto care (bine intentionati de altfel) au intrat pe banda dedicata transportului in comun. In cazul de fata, legislatia e cat se poate de clara. Politia rutiera nu avea drept sa acorde amenzi si daca a facut-o, soferii pot contesta in instanta amenda. Stim din surse din Primarie ca politia locala nu a acordat amenzi in zona pentru opriri si stationare. Pentru amenzile de circulatie neregulamentara, insa, a trebuit sa ne adresam politiei rutiere, asa ca ne-am pus pe dat telefoane. Prima data la Serviciul rutier, unde am fost indrumati spre Biroul rutier si unde, surpriza, am primit un raspuns halucinant.

„Asteptati o secunda ca ati sunat la secretariat”

In fundal, doamna vizibil incurcata, a asezat jos receptorul si s-a sfatuit cu un domn din birou. Nu stim cine a fost, posibil sa fie chiar seful Biroului Rutier…

„A sunat de la Stiri de Cluj sau Ziar de Cluj, vrea sa stie daca s-au dat ceva amenzi pe banda din Stefan Cel Mare. La Primarie? Nu stiu ce sa-i zic. Sa revina, nu? Maine?”

Ulterior, dupa ce a primit mana libera sa ne expedieze, doamna a revenit cu o minciunica cat ea de mare:

„Tot eu sunt. Nu am pe cine sa va dau sa va raspunda. Ati sunat la secretariat, reveniti maine daca doriti, nu este seful astazi, nu am pe cine sa va dau sa va dea datele. Seful nu este astazi, nu am pe cine sa va dau acum in telefon. Sunt colegii plecati in teren, seful nu este, este liber astazi, daca doriti mai multe informatii sunati maine. Seful Biroului se numeste Comisar Sef Goia Florin„.

Interesant de observat faptul ca daca seful Biroului este liber, informatiile sunt inchise. Pe ce motiv, cum si de ce, acestea sunt informatii clasificate si nimeni nu are acces la ele? Totodata, e interesant de observat si faptul ca Biroul Rutier nu a desemnat pe nimeni in locul comisarului sef care lipsea. Vom reveni.

Mai avem un aspect foarte important de semnalat cu privire la semnalizarea rutiera temporara. Potrivit Normelor Metodologice, la articolul 19 apar urmatoarele:

„Accidentele de circulatie inregistrate, avand drept cauza semnalizarea rutiera temporara incompleta sau lipsa acesteia, revin in totalitate executantului de lucrari, atragand raspunderea contraventionala, civila sau penala, dupa caz, potrivit legii.”

In cazul de fata nu s-au inregistrat accidente de circulatie in timpul celor 10 zile cat a stat indicatorul pus gresit. Cu toate acestea, soferii auto care au primit amenzi (sau nu) in cele zece zile, au dreptul din punct de vedere legal sa le conteste. Cat despre accidente si nereguli, incomepetena politiei rutiere putea avea consecinte zicem noi grave. Nu este an in care sa nu existe macar un accident in Romania, cauzat de mijloacele de semnalizare rutiera puse gresit. Vom da doar cateva exemple concludente.

Cel mai recent accident a fost anul acesta in Zabrani, judetul Arad, unde doua masini s-au ciocnit violent. Cauza a fost o groapa nesemnalizata din carosabil pe care una dintre masini a incercat sa o evite. In urma accidentului au fost ranite patru persoane, una dintre ele fiind transportata de urgenta cu un elicopter SMURD in Timisoara.

Un alt caz, de data asta de un impact emotional puternic, este cel al mortii lui Teo Peter, fostul basist al Trupei Compact. In urma investigatiilor facute atat de politia Capitalei cat si de o echipa de specialisti americani, s-a constatat faptul ca accidentul rutier a fost cauzat din cauza semnalizarii necorespunzatoare in intersectie. In urma accidentului, o tara intreaga a fost indoliata. Cu toate acestea, nimeni nu a fost tras la raspundere pentru accident.

Alt caz recent, de data aceasta soldat fara victime, s-a petrecut in 2015 in Dej unde o soferita si-a primit amenda pentru parcare neregulamentara, amenda primita tot din cauza semnelor de circulatie montate necorespunzator. Cazul e cu atat mai amuzant cu cat pana si politistii de la rutiera au fost incurcati de semnalizarea de pe strada.

Tot in Bucuresti, in 2008, un taximetrist si femeia pe care o transporta au ajuns la spital din cauza nesemnalizarii unui refugiu pentru pietoni. Tot in perioada respectiva, in Cluj, un sofer cu numere inmatriculate in Polonia s-a busit de un alt sofer din cauza unui semn de circulatie pus necorespunzator aflat la interesectia strazilor Macinului cu Budai Deleanu.

In cazul benzii dedicate pentru transportul in comun din piata Stefan Cel Mare, se pare ca nimeni nu va fi tras la raspundere. Recomandam de acum inainte tuturor participantilor la trafic sa sesizeze toate neregulile cu privire la semnalizarea rutiera din oras. Chiar daca, din pacate, responsabilii nu sunt niciodata trasi la raspundere, macar sa avem incredere ca atunci cand apar nereguli, ele sunt indreptate cat mai urgent, evitandu-se, astfel, riscul unor accidente rutiere.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Exit mobile version