Analiza

„Banda” inutilă din Primărie mai desenează pe asfalt cu creta încă o bandă dedicată transportului în comun

În disperare de cauză, copleșită de problema traficului pentru care nu mai are soluții facile, Primăria municipiului Cluj-Napoca adoptă cea mai la îndemână și mai vizibilă strategie de redresare, nu a blocajelor rutiere, ci a imaginii publice a primarului care a dat autorizații de construire pentru blocuri între case, până a blocat orașul cu zecile de mii de mașini cu care proprietarii noilor apartamente se deplasează.

O soluție pentru decongestionarea traficului în Cluj-Napoca ar fi realizarea a cât mai multe parkinguri și benzi de circulație pentru toate mașinile. În prezent, cel puțin o bandă de circulație, dar, în cele mai multe cazuri, chiar două, sunt blocate de mașinile parcate pe carosabil, fiindcă șoferii nu au unde parca în altă parte. Dacă toate autoturismele ar avea locuri în parkinguri, am avea automat una-două benzi suplimentare de circulație, iar asta ar însemna o deblocare, măcar parțială, a traficului.

Ce face Primăria, în schimb? În loc să ne elibereze noi benzi de circulație, ne ia din căile de rulare, dedicând câte o bandă autobuzelor care oricum se blochează în traficul general, fiindcă nu există benzi dedicate pe întregul lor traseu. Și dacă vor exista, la un moment dat, nu sunt linii dedicate tuturor locuitorilor din municipiu și din zona metropolitană, cei de la periferia orașului, pentru a circula cu transportul în comun, fiind nevoiți să schimbe 2-3 autobuze până la destinație. Și fiindcă, în anul 2019, nimeni nu are timp să schimbe 2-3 autobuze ca să ajungă la serviciu, mulți clujeni, floreșteni sau locuitori din Baciu sunt obligați să folosească mașina personală.

Primăria se joacă, ca la grădiniță, cu creta pe asfalt

„Primăria Cluj-Napoca anunță implementarea unei noi benzi dedicate transportului în comun pe Calea Florești, între breteaua de coborâre de pe str.Bucium și str. Taberei, pe o lungime de 760 metri, astfel: la intrarea în Cluj-Napoca dinspre Florești, o bandă este destinată pentru BUS, iar pentru traficul general sunt asigurate 2 benzi carosabile; ieșirea din Cluj-Napoca spre Florești se realizează pe 2 benzi carosabile; staționarea vehiculelor este permisă doar paralel cu bordura, pe ambele laturi ale străzii.

Pe Calea Mănăștur, imediat trecerii de pietoni semaforizată după intersecția cu str. Câmpului și str. Govora, banda 1 este alocată pentru BUS. La intersecția semaforizata Calea Mănăștur – str. Tarnița – str. Govora a fost amplasat un corp de semafor pentru BUS, iar ciclul de semaforizare a fost modificat pentru prioritizarea transportului în comun.

Reamintim faptul că extinderea benzilor dedicate pentru autobuze face parte din amplul proiect al Primăriei care vizează prioritizarea transportului în comun, care va continua și în alte zone din municipiul Cluj-Napoca”, ne informează municipalitatea.

Măsura implementării noilor benzi dedicate transportului în comun a fost decisă în Comisia de Circulație din data de 19 octombrie 2019. Problema este că această comisie de Circulație nu discută cu cea de Urbanism, hotărând doar măsuri pompieristice cu care aruncă benzină pe focul construirii aberante din municipiul blocurilor între case.

Transportul în comun „prioritizat” de Primărie înseamnă schimbarea a 2-3 autobuze până la destinație

Un sondaj realizat recent „despre percepția locuitorilor din Comuna Florești privind transportul public în comun CTP și sugestii pentru îmbunătățirea serviciului, respectiv pentru creșterea mobilității, reducerea timpilor petrecuți în trafic” ne oferă următoarele date preliminare:

Majoritatea floreștenilor, 76,6%, trebuie să schimbe 2-3 autobuze ca să ajungă la destinație în Cluj-Napoca.

Din această cauză, mulți evită autobuzele și preferă să folosească mașina.

Doar 17,7% dintre cei care au răspuns chestionarelor din cadrul sondajului au declarat că pot ajunge la destinație folosind un singur mijloc de transport în comun. 2,1% sunt nevoiți să schimbe 3-4 autobuze. Iar procentul covârșitor de 76,6% ar trebui să schimbe 2-3 autobuze!

Autoritățile nu sunt străine de aceste date, care ne arată inutilitatea benzilor dedicate pentru autobuze, o soluție care pune carul înaintea boilor. Mai întâi ar trebui introduse mai multe linii de transport, pentru ca locuitorii Clujului și Floreștiului să poată ajunge cu un singur autobuz în mai multe zone ale orașului. Și abia apoi să fie desenate benzile dedicate. Însă mai multe linii, mai multe autobuze, cu benzi dedicate, ar însemna automat mai mult trafic (blocat).

Soluții există, dar presupun muncă și corectitudine administrativă

Fiindcă unii dintre noi am depășit, de mult, vârsta grădiniței, și nu ne mai ocupăm cu desenele pe asfalt, le sugerăm „experților” din Primărie soluții realiste la problema traficului:

– Parkinguri în toate cartierele, pentru scoaterea tuturor mașinilor parcate de pe carosabil și eliberarea astfel a noi benzi de circulație.

– Introducerea de noi linii de transport în comun, pentru ca locuitorii noilor zone rezidențiale să poată ajunge la destinație utilizând un singur mijloc de transport în comun.

– Oprirea autorizării construcțiilor rezidențiale pe străzile deja sufocate de trafic.

Simpla redirijare a traficului prin sensuri unice sau dedicate nu mai reprezintă deloc o soluție, într-un oraș plin ochi de mașini.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *