In vizor

Autostrada Transilvania: Lotul Chețani-Câmpia Turzii, avans de doar 20% în ultimii doi ani. Bode: Dacă lucrările nu se vor finaliza anul viitor, contractul va fi reziliat

Lotul Chețani-Câmpia Turzii al Autostrăzii Transilvania este, în continuare, marcat de întârzieri. În 2019, lucrările au avansat cu doar 10%. Tot cu 10% au avansat lucrările și în mandatul ministrului Transporturilor, Lucian Bode, chiar dacă acesta susține că a preluat acest tronson sub forma unui „muzeu”.

Lucian Bode a declarat vineri, în cadrul unei vizite de weekend la Zalău, în drumul spre Valcău de Jos din Sălaj, că speră ca tronsonul Autostrăzii Transilvania dintre Cheţani şi Câmpia Turzii să fie finalizat anul viitor, în condiţiile în care s-a ajuns la o înţelegere prin care plăţile din partea statului român să fie realizate direct către subcontractorii antreprenorului general.

Lucian Bode a mai adăugat că la preluarea mandatului de ministru acest obiectiv era un „muzeu”, lucrările fiind sistate în totalitate. Pe de o parte, contractul trebuia să fie finalizat în 2018 şi, pe de altă parte, antreprenorul intrase în insolvenţă, a precizat ministrul Transporturilor.

În acest condiţii, exista varianta rezilierii contractului şi organizarea unei noi licitaţii pentru diferenţa de aproximativ 70% cât mai era de executat sau găsirea unei soluţii împreună cu antreprenorul general Straco şi cu subcontractorii acestei companii, fiind aleasă cea de-a doua variantă.

„După aproape un an de zile am reuşit să facem următoarele lucruri: 

1. Am avansat cu aproape 10% din contract, suntem la peste 40%; 

2. am reuşit împreună cu subcontractorii Straco să finalizăm lucrările la nodul de la Cheţani, astfel încât tronsonul de autostradă dintre Iernut şi Cheţani a putut să fie dat în trafic în luna septembrie; 

3. Am găsit împreună banca finanţatoare, înţelegere parafată pe data de 26 octombrie, astfel încât plăţile pe care noi le realizăm către antreprenor pentru certificatele intermediare de plată să fie realizate direct către subcontractori. 

Aşadar, odată ce vom plăti subcontractorii cu tot ceea ce a depus antreprenorul general (…), eu cred că acolo lucrurile se vor îndrepta şi lucrările vor continua într-un ritm pe care noi ni-l dorim astfel încât anul viitor acest tronson să fie dat în trafic”, a subliniat Lucian Bodecitat de agerpres.ro

Acesta a precizat că dacă anul viitor nu se vor finaliza lucrările, contractul va fi reziliat şi se va licita partea de lucrări rămasă neexecutată.

Recent, prin intermediul Asociației Pro Infrastructură, ministerul condus de penelistul Bode a fost sesizat în privința situaţiei extrem de îngrijorătoare de pe şantierul Autostrăzii A3 Transilvania între Cheţani şi Câmpia Turzii.

Conform sesizării, constructorul Straco este cvasi-inexistent, iar subcontractorii neplătiţi au plecat sau sunt pe cale să o facă.

După deschiderea nodului rutier de la Cheţani, cei de la Straco au dispărut aproape în totalitate din şantier, iar subcontractorul pe partea de structuri Baxcom nu a fost plătit pentru lucrările executate şi a părăsit lucrarea.

Culmea, la începutul lunii septembrie, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, declara că în prezent niciunul din cele 10 tronsoane ale Autostrăzii Transilvania care mai sunt de executat nu mai este blocat, fiind finalizate, în proiectare sau în execuţie.

CITEȘTE ȘIBode: Niciun tronson din Autostrada Transilvania nu mai este blocat

CONTEXT 

Ziar de Cluj sublinia problemele de pe acest lot al autostrăzii Transilvania încă din vara acestui an, lucrările fiind mult întârziate, principalul motiv al întârzierilor fiind problemele finaciare mari cu care se confruntă antreprenorul. 

„Antreprenorul general Straco, aflat în insolvență și incapabil să continue lucrările cu efective proprii, a căzut la întelegere cu subcontractori specializați pe terasamente și structuri. Ne exprimăm speranța ca aceștia să fie plătiți la zi, fiind practic singura șansă de finalizare a acestui lot ce realizează conexiunea dintre porțiunile din Cluj și Mureș ale Autostrăzii Transilvania. În acest scop CNAIR va trebui să achite lucrările executate cât mai prompt”, anunță Pro Inftastructură în iulie 2020. 

Pe tronsonul A3 Chețani – Câmpia Turzii lucrările abia au ajuns la 31,78% în vara acestui an, deși contractul a fost semnat în februarie 2015 și primele lucrări au demarat în mai 2016.

Contractul a fost câștigat de o asociere condusă de firma românească Straco Grup, valoare contractului fiind de 279 milioane de lei (circa 58 mil. euro). 

Constructorul se află în insolvență, iar furnizorii și subcontractorii către care are datorii au cerut falimentul. O altă problemă este cauzată de existența unor lucrări suplimentare pe care Compania de Drumuri nu vrea să le achite. 

Firma Straco se află în insolvență încă de dinainte de anul 2016, atunci când a fost semnat contractul pentru realizarea acestui lot de Autostradă în lungime de 15,7 km. Lucrările au fost demarate abia în 2018, deoarece CNAIR a emis prima autorizație de construire pentru drum abia în noiembrie 2017, iar o altă autorizație în februarie 2018. De la momentul în care au demarat lucrările, respectiv aproape doi ani, Straco a realizat doar 30% din lucrări. 

Progres de doar 10% în 2019

În 2019  avansul lucrărilor executate pe tronsonul Câmpia-Turzii-Chețani a fost de doar 10%.

Constructorul și-a concentrat puținele forțe la bretelele nodului rutier Chețani și la structurile de la Hădăreni, Chețani și Câmpia Turzii.

Cea mai mare problemă este la nodul rutier Chețani care a rămas nefinalizat. Fără acest nod, lotul Chețani-Iernut în lungime de 18 kilometri unde antreprenorul Astaldi se apropie de finalizare nu poate fi utilizat și se va tranforma într-o altă autostradă muzeu. În acest context nici lotul adiacent, de la Chețani la Iernut, nu va putea fi folosit. Aici, pe cei 17,9 km lucrează asocierea Astaldi – Max Boegl, aflându-se la un stadiu de circa 90%.

CITEȘTE ȘI: S-au reluat lucrările pe autostrada A3, lotul de 15 km Câmpia-Turzii – Chețani. Când se va putea circula?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *