In vizor

Autostrada melcului, cunoscută și ca Autostrada Transilvania, s-a mai târât 10 kilometri într-un an

Europa Liberă a realizat o analiză în care prezintă situația la zi a autostrăzilor României prinse în PNRR. Singurii 10 km construiți într-un an, din cei 429 aprobați, sunt de pe A3 – Autostrada Transilvania. România a construit până în prezent doar 10,8 din cei 429 de kilometri de autostradă cât și-a propus prin PNRR, pentru următorii câțiva ani. Pentru alți 50 de kilometri a început recent execuția, în timp ce restul zac la mila birocrației din domeniul achizițiilor. 

Lipsa autostrăzilor este una dintre cele mai dureroase teme pentru șoferii români, în țara cu cele mai multe accidente mortale din Europa.

CITEȘTE: 10 ani, 16 miniştri şi 942 de km de autostradă. 58,875 kilometri de autostradă pe cap de ministru. 5,9 kilometri pe an. 490,625 metri pe lună. Melci să fi fost şi se târau mai mult

Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) ar putea ajuta România să își completeze harta infrastructurii rutiere de mare viteză. În Planul aprobat toamna trecută de Comisia Europeană, România a propus construcția a 429 de kilometri de autostradă.

Cei 429 de kilometri de autostradă ar trebui să fie construiți până în 2026 și ar costa 2,7 miliarde de euro. Această sumă reprezintă o treime din suma totală pe care România a prins-o în Plan la capitolul investiții în infrastructură. Cele mai multe alocări ar trebui să vină pentru modernizarea infrastructurii rutiere.

Guvernul României a introdus în PNRR următoarele proiecte de autostrăzi:

  • Autostrada A7 Ploiești – Pașcani (319 km)
  • Din Autostrada A8, capetele Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamț
  • Din Autostrada A3 Transilvania, tronsonul Nădășelu-Poarta Sălajului (43 km)
  • Din Autostrada A1 Lugoj – Deva, veriga lipsă Margina-Holdea (13 km)

Pe Autostrada A3 Transilvania, care ar putea fi denumită de acum ”Autostrada melcului”, există un tronson de 43 de kilometri pentru care finanțarea ar urma să vină prin PNRR. Atât secțiunea Nădășelu – Mihăilești (16,8 km), cât și cea de la Mihăilești la Zimbor (13,26 km) sunt realizate în proporție de 34,8%, susține CNAIR. De la Zimbor la Poarta Sălajului, un traseu de 13,26 de kilometri, Consiliul Tehnico-Economic al CNAIR a avizat proiectul tehnic iar execuția lucrărilor a început în data de 25 iulie 2022.

Vezi AICI situația celorlalte investiții din infrastructură finanțate prin PNRR.

Ionuț Ciurea (Pro Infrastructură): În ritmul actual, o să avem 2.000 km de autostradă în 40 de ani

Ionuș Ciurea, Asociația Pro Infrastructiră: ”Lucrările la infrastructura rutieră duduie cu aceeași viteză de 25 -30 de ani încoace. De la începutul anilor 2000 și până în momentul ăsta, aproape că am atins 1.000 km. În momentul ăsta, în România, indiferent cum iei anii ăștia, că iei trei-patru ani și cam orice perioadă ai lua, media de kilometri de autostradă și drum expres este pe undeva la 40 și ceva de kilometri pe an. 40, 45 de kilometri pe an. Și dacă acum să spunem că avem,n-avem, dar o să avem anul viitor 1.000 km. mai trebuie să mai facem vreo 2.000. Deci împărțiți dumneavoastră, 2.000 km la 50 km pe an. Și să vedeți că o să ne trebuiască încă vreo 40-50 de ani cu viteza asta ca să facem toată rețeaua. Dacă aveți ca mine, vreo 40 de ani, mai puneți vreo 40. E cam la limită, deci trebuie să am un pic de noroc și să mănânc sănătos, să fac sport, ca să apuc să văd toată rețeaua asta gata. Cu viteza asta”.