In vizor

Aplicația Clever, interzisă taximetriștilor clujeni că așa vor mușchii patronilor

În Cluj-Napoca, contrar legilor economiei de piață, patronatele din firmele de taximetrie s-au unit pentru a le interzice șoferilor de taxi să mai folosească aplicația Clever, prima aplicație gratuită de comandă taxi din țară și cea mai rapidă. Aplicația, utilizată de mii de clienți și șoferi de taxi, a adus doar câștig firmelor, nicidecum prejudicii sau pierderi financiare. În ciuda acestui fapt, taximetriștrii sunt obligați, în mod abuziv, să renunțe la ea. Ce  rol are Consiliul Concurenței în acest caz și ce vor face taximetriștrii cărora li s-a pus un „laț” în jurul gâtului?

Taximetriștii din Cluj care foloseau aplicația Clever sunt acum puși în fața unei decizii grele: fie renunță la aplicație și folosesc aplicațiile dispeceratului de care sunt afiliați, fie nu mai sunt primiți la niciun dispecerat, deși legea cere ca ei să aibă un contract cu un dispecerat. De când șefii firmelor de taximetrie s-au unit pentru a impune șoferilor propriile aplicații, situația a escaladat. O parte din taximetriști au înființat un SRL, ca să poată avea propriul dispecerat; alții folosesc în continuare aplicația interzisă și au probleme cu patronatul, iar alții se supun orgoliilor șefilor.

Cei care au de pierdut sunt clienții. Patronatul nu doar neagă dreptul la muncă al taximetriștilor, dar la modul figurat, e ca și cum un șef de dispecerat s-ar duce într-o stație de autobuz și ar interzice pasagerilor să urce în anumite autobuze. Taximetria este un transport public local, care se practică neîngrădit, în limitele legii.

Cât timp dispeceratele – care sunt ca niște case de expediții – livrează șoferului clienți, iar șoferul aduce la finalul lunii suma fixă stabilită prin contract, nu contează ce aplicație de comenzi folosește taximetristul. Taximetriștii spun că ar trebui să se pronunțe Consiliul Concurenței și alte foruri, pentru a se stabili dacă patronatul încalcă legea, interzicând folosirea aplicației Clever.

„Nu discut problemele de legalitate, nu sunt în măsură să mă pronunț. Probabil se va pronunța Oficiul Concurenței sau alte autorități, dar nu este ok ca operatorul economic să fie îngrădit de un dispecerat, care conform legii trebuie să mă ajute pe mine să ajung cât mai repede la client și să prestez un serviciu cât mai corect față de client. Acuma, că au apărut aplicațiile, ține de mine ca persoană juridică dacă colaborez cu aplicația cu aplicația sau cu dispeceratul. Dacă aplicația mă pune într-o legătură mai promptă cu clientul și clientul solicită, o să colaborez cu acea aplicație”, a declarat Ioan Pugna, vicepreședintele Asociației Taximetriștilor din Cluj. 

Ioan Pugna, alături de alți colegi din asociație au găsit soluția de a-și înființa propriul dispecerat pentru a-și recâștiga libertatea în ceea ce privește comenzile. Taximetristul spune, însă, că va folosi atât clasica comandă de dispecerat, cât și aplicația Clever și orice altă aplicație care ar ușura munca.

Dacă clientul se află la 300 de metri de el și primește comanda prin Clever, în paralel cu o altă comandă prin dispecerat (care vizează un client aflat în capătul opus al orașului), este mai eficient, din toate punctele de vedere pentru taximetrist, să onoreze comanda venită prin Clever.   

”Împreună cu mai mulți membri din asociație, ne-am făcut un SRL în care vom înființa un dispecerat unde colaborarea va fi pe picior de egalitate. Relație de tip câștig-câștig. Nu voi interveni în relațiile comerciale. Mă voi adapta la anul 2017, dacă mâine apare un telefon mobil la care îi spui din buzunar „cheamă-mi un taxi”, o să îl accesez pentru că mergem înainte. Aplicațiile de dispecerat sunt proaste. Dispeceratele interzic din orgoliu aplicația Clever, pornind de la o teză falsă: taximetriștii nu mai onorează comenzile dispeceratului, onorează comenzile de pe Clever. Eu, într-un oraș aglomerat ca și Clujul, nu îmi mai permit să staționez în standuri, și atunci trebuie să fiu în mișcare. Aplicația Clever îmi permite să am un management mai bun al timpilor de ocupat și liber”, a subliniat Ioan Pugna.

Taximetriștii clujeni spun că patronii s-au înțeles de comun acord să le obstrucționeze dreptul la muncă dacă nu le fac pe plac. Patronii impun un singur tip de serviciu: dispeceratul. Pentru comparație, abonaților la UPC nu li se impune să vizioneze toate programele din pachetul de televiziune sau doar anumite programe, însă taximetriștilor li se impune cu ce instrument să lucreze, dintr-o plajă restrânsă de servicii pentru comandă taxi.

Ce rol are Consiliul Concurenței în această poveste? Acțiunile Consiliului vizează, în primul rând, beneficiul consumatorilor, prin urmare ei pot și trebuie să intervină pe firul încâlcit al poveștii de la Cluj. Reprezentanții Consiliului Concurenței spun că pot interveni, dar în anumite condiții.

„Fiecare întreprindere are libertatea de a-şi stabili în mod independent politica comercială, care trebuie însă exercitată cu respectarea libertăţii tuturor întreprinderilor participante la piaţă. Intervenţia Consiliului Concurenţei asupra acţiunilor întreprinderilor pe piaţă este condiţionată, fie de existenţa unei poziţii dominante (individuale sau colective) şi săvârşirea unor fapte anticoncurenţiale ca rezultat al exploatării acestei poziţii pe o piaţă relevantă, fie de existenţa unei înţelegeri anticoncurenţiale între acestea”, ne-a transmis purtătorul de cuvânt al Consiliului Concurenței, Simona Barbu. 

Spre deosebire de patronatul de taxi local, Consiliul Concurenței susține orice demers care se dovedește în beneficiul consumatorului, fie că e vorba de o aplicație nouă  sau alt instrument complementar sistemului clasic de preluare a comenzilor.

„Referitor la dezvoltarea de aplicaţii complementare sistemului clasic de dispecerizare (cu apel telefonic şi preluare a comenzii prin staţie radio), considerăm că aceasta este benefică consumatorului final, mărind şansa contactării rapide la nivel de taximetru.Ţinând cont de faptul că transporturile se încadrează în domeniile de importanţă monitorizate de Consiliul Concurenţei, de investigaţiile derulate pe piaţa serviciilor de taximetrie, care au impus o supraveghere suplimentară, precum şi de tendinţele tehnologice (inclusiv exprimate prin noi căi de acces şi/sau facilităţi la nivel aplicativ), autoritatea de concurenţă îşi rezervă dreptul ca în situaţiile în care există suficient temei de drept şi de fapt să îşi exercite prerogativele legale, în vederea restabilirii unui mediu concurenţial normal, în beneficiul consumatorului”, au declarat reprezentanții Consiliului Concurenței. 

Rămâne de văzut dacă în noua economie de piață a transportului public din Cluj-Napoca, în care patronatul face legea și taximetriștii sunt între ciocan și nicovală, autoritățile competente vor iniția demersuri pentru a restabili mediul concurențial, ”zdruncinat” profund de o aplicație modernă și foarte bună. 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *