Afacerea zilei

Adrian Ilovan de la Netlogiq: "Firma este pentru mine ca un fel de joc. Cu ea vad rezultate, recompense, sunt pedepsit daca nu iau deciziile bune…"

IT-ul clujean nu e compus numai angajatori de peste 500 de oameni, ci si din companii mai mici, creative, ce dau savoare acestei industrii. Una dintre acestea este Netlogiq, o firma cu o reputatie nestirbita de-a lungul anilor si care s-a reinventat schimbandu-si putin cate putin strategia pentru a fi gata oricand sa supravietuiasca in tulburatul si nabadaiosul online.

Adrian Ilovan este un ardelean get-beget, nascut in Dej, crescut in Alba-Iulia si clujean de 20 de ani. Acum 12 ani a pus bazele unei companii de web-design si marketing online, care ofera solutii pentru magazinele virtuale, crearea de web site-uri, aplicatii online, cataloage online, optimizare de site-uri pentru motoare de cautare si promovare online.

Isi priveste afacerea ca pe un joc si vine intotdeauna la munca dimineata pregatit de joaca. Iar afacerile si familia se pondereaza pentru a-i conferi acel echilibru pe care il apreciaza in toate aspectele vietii sale si care razbate din gesturile si din vorbele lui.

„Firma e din 2002, in curand vom sarbatori 12 ani. In momentul de fata suntem pe o nisa destul de larga, facem e-commerce, de la strategie, magazin online, solutii IT pana la promovare. Folosim platforma Magento. Nu urmarim sa avem multi clienti, ci sa ne ocupam de ei dincolo de lansare. Ii consiliem pe toata perioada functionarii”, spune Adrian Ilovan, CEO & Founder la Netlogiq.

Multe site-uri au o interfata invechita, nu au campanii memorabile de publicitate. De ce sta toata lumea „la cutie”?

Pe de o parte sunt firme care ar vrea acest gen de servicii pe care le oferim noi, dar nu stiu de unde sa inceapa, deci e vorba de lipsa de educatie. Sunt alte firme care s-au descurcat pana acum in offline si nu inteleg relevanta online-ului. Daca ar fi convinsi ca online-ul le va aduce profit, managerii acestor firme ar face presiuni sa intre pe piata magazinelor virtuale.

Cum contribui la educatia clientilor tai?

Incerc sa le inteleg vulnerabilitatile si sa vad cum i-as putea ajuta. Vrem sa facem niste training-uri open pentru a-i ajuta sa inteleaga provocarile e-commerce-ului si a-i familiariza cu avantajele si dezavantajele lui.

De ce crezi ca nu au succes magazinele online?

Daca intri pe o nisa buna, mai poti scoate rezultate, dar sunt multi care intra in IT, electrocasnice, domenii care sunt foarte aglomerate. Trebuie sa ai preturi bune, sa fii vizibil, sa te diferentiezi, sa acoperi o nevoie din piata.

Ce sfaturi ai pentru cei care vor sa inceapa o afacere online?

Trebuie sa aiba o idee clara de la inceput. Pozitionarea pe piata si investitia in a te diferentia de concurenta sunt importante. Preturile mici nu sunt o strategie a succesului, pe termen lung. Mai util e sa reusesti sa te pozitionezi ca fiind cel mai bun, cel mai apropiat de clienti. E-commerce pretinde un efort mare de adunare a informatiilor, iar acest efort, din pacate, trebuie facut de client si, mai important, clientul trebuie sa fie dispus sa il faca.

Noi facem de mult timp marketing pe piata online. Avem un sistem prin care ii ajutam pe clientii nostri cu promovarea. Schimbarile tehnologice nu afecteaza strategia. Dar strategia trebuie sa fie flexibila si adaptabila. In turism, de exemplu, turistii se orienteaza mai mult spre self-booking. Sunt vremuri grele, iar agențiile de turism trebuie sa se adapteze, oferind servicii noi, consultanta in alegerea destinatiilor.

Cum pot fi adusi mai multi oameni pe online, sa consume?

E-mag atinge un numar mare de utilizatori prin repeat-customers. Oamenii s-au obisnuit cu comenzile online pe site, au incredere si le convin facilitatile oferite, asa ca revin de cate ori au nevoie de ceva nou.

Facebook devine unul dintre canalele de spread dintre cele mai eficiente. Cititorii parcurg, de regula, 3-5 ziare, care ii intereseaza. Facebook-ul se adapteaza la interesele tale si iti ofera entertainment. Pe facebook, continutul e modelat dupa preferintele tale.

Sunt romanii fideli brandurilor?

Eu cred ca da. Masina mea este Toyota si eu n-as mai avea curajul sa imi cumpar alta masina, pentru ca sunt multumit de ea din toate punctele de vedere.

 

Cum te raportezi la mediul de afaceri clujean?

Am avut clienti si din alte zone, dar clujenii vad altfel lucrurile, din alte perspective decat cei din orasele mai mici. Firma este pentru mine ca un fel de joc. Cu ea vad rezultate, recompense, sunt pedepsit daca nu iau deciziile bune…

Clusterul si lumea IT clujeana

Am vazut ca au fost sprijinite financiar tot felul de firme straine mari care, chipurile, fac investitii si, daca nu ar veni ei, nu ne-am descurca. Problema in IT e lipsa oamenilor. Nu sunt atatia IT-isti cat e nevoie.

Ce vrea sa promoveze Netlogiq?

Noi suntem o firma hibrida, avem si design si marketing si programatori. Incercam sa nu depindem numai de programatori. Am fost pasivi. Nu avem departament de vanzari, pentru ca am avut tot timpul de lucru. Dar asta nu e o idee buna. Nu poti creste fara vanzari. Noi am fost privilegiati sa primim comenzi, in special din Cluj, fara sa avem o strategie de marketing agresiva.

Clujul e un oras conservator. Care e viziunea ta, ca cetatean, despre acest oras?

Pe zona de IT, am putea sa o ducem mult mai bine. Sistemul de invatamant ar trebui sa produca mai multi specialisti IT. Universitatea ar trebui sa ofere mai multe locuri la aceste specializari. Sunt multi tineri capabili care se pierd pentru ca se orienteaza spre domenii fara viitor. Nu sunt adaptate ofertele la cerintele pietei.

Ce astepti de la autoritatile locale?

Vreau sa vad o pista de biciclete lunga-lunga, care duce pana in Faget. Daca as fi primar, asta as face.

Cum iti tii angajatii in firma?

Salariile pe care le ofer sunt rezonabile. Cred ca oamenii stau pentru ca le dau ceea ce vor, fac ceea ce le place, ii sprijin sa mearga in directia in care au inclinatii, interes. Beneficiaza de flexibilitate, pot sa vina cand vor si sa isi ia liber cand au nevoie. In ultimii 2 ani am schimbat cu 90% knowhow-ul, trecand pe Magento. Aici, practic, nu ai limite si gasim o solutie la orice problema au clientii, Magento are o multitudine de functionalitati, unele oferite gratuit.

Crezi in mobile sau in web?

Utilizez mobile. Baiatul meu de 10 ani foloseste tableta. Nu mai avem televizor, dar pe tableta se poate uita la desene animate, poate accesa jocuri de construit. Ii limitez rezonabil timpul petrecut online.

Cum ti se pare ca vor evolua firmele din IT, avand in vedere mediul acesta clujean?

Poti sa o duci bine si cu mai putini angajati. Batai de cap poti sa ai indiferent de nivel. Nu te folosesti de toate veniturile pe care le ai disponibile. Trebuie sa iti traiesti viata, nu sa incerci sa te extinzi cat mai mult. Daca angajatii se simt bine, daca simt ca pot sa progreseze, asta se vede si la clienti, care percep aceasta multumire in calitatea muncii prestate. E nevoie de un echilibru intre viata profesionala si cea privata. 

 

sursa foto: facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *