In vizor

Adio la ”sunt în față, pe avarii, cu motorul pornit”? Codul rutier va fi modificat astfel încât va fi interzisă staționarea cu motorul pornit

Iată ceva ce ar fi trebuit să-i dea de gândit și deținătorului de povești despre cel mai curat aer din Univers care s-ar găsi la Cluj-Napoca, Emil Boc: două asociații, Ecopolis și Părinți de Cireșari, anunță că inițiativa „Oprește motorul!” devine lege. Codul rutier va fi modificat astfel încât va fi interzisă staționarea cu motorul pornit. Proiectul vine după ce în primăvara lui 2023 Ecopolis a montat, în parteneriat cu Primăria Municipiului București, senzori de monitorizare a calității aerului în 44 de puncte din București, dintre care 23 sunt la școlile vizate prin proiect. La Cluj-Napoca ce s-a montat funcționează din doi în doi, iar inițiativele civice sunt luate în derâdere de stăpânii șantierelor veșnic neterminate și ai muntelui de gunoi de la Pata Rât.

„Campania «Oprește Motorul!» reprezintă un pas concret către responsabilizare civică și conștientizarea impactului pe care fiecare dintre noi îl are asupra mediului. Îmi doresc ca acest proiect să modeleze comportamentul șoferilor pe termen lung dar să fie și un exemplu pentru autorități. Iată cum campanii simple și orientate spre comunitate pot conduce la schimbări pozitive în comportamentul social și pot avea un impact pozitiv asupra sănătății publice”, declară Elena Lucaci, președintele Asociației Părinți de Cireșari.

„O inițiativă civică, plecată dintr-o problemă punctuală și reală va deveni normă pentru București. Proiectul a făcut chiar mai mult de atât, a reușit să sensibilizeze sute de copii, părinți și profesori cu privire la problema mai generală privind poluarea din oraș și sursele ei, precum și soluțiile la îndemâna cetățenilor pentru a contribui la o mai bună calitate a aerului. Acest tip de colaborare între societatea civilă și autoritățile publice pentru promovarea unei politici necesare, care de altfel este regulă generală în multe state din lume, este un exemplu de «Așa da», pe care sperăm că îl vom putea replica și pe viitor”, arată Oana Neneciu, director executiv Ecopolis.

Problema la Cluj-Napoca este că nu știm ce respirăm

În 2014, un studiu susținea că în Cluj-Napoca se respiră cel mai curat aer din Europa. La sfârșitul lui 2019, New York Times afirma că aerul din Cluj-Napoca este cel mai poluat din România. În realitate, nu avem suficiente date pentru a trage o concluzie cu privire la aerul pe care îl respirăm.

CITEȘTE:

AVERTISMENT: AERUL DIN CLUJ-NAPOCA, AFECTAT DE CEAŢĂ. Toţi indicatorii de poluare arată depășiri de 200-300% peste pragul limită

Calitatea aerului din Cluj-Napoca este monitorizată astăzi de 4 stații oficiale, a căror amplasare este discutabilă. Mai mult, datele cu privire la poluare nu sunt accesibile în timp real pentru a le permite clujenilor să se protejeze.

  • Conform Organizației Mondiale a Sănătății, poluarea aerului este responsabilă pentru 29% din decesele cauzate de cancerul la plămâni, 24% din decesele cauzate de accidente vasculare cerebrale și 43% din decesele cauzate de boala pulmonară obstructivă cronică. O serie de studii au arătat o legătură cauzală clară între poluarea aerului și afecțiuni grave precum demență și boli cardiovasculare.
  • Comisia Europeană scoate în evidență faptul că poluarea aerului cauzată de traficul auto este unul dintre principalii responsabili pentru toxicitatea aerului în Europa. Traficul auto generează peste 50% din emisiile cu oxizi de azot(NOx), arată statisticile publicate de Agenția Europeană a Mediului în 2018.
  • Emisiile NOx, generate în special de motoarele diesel, au fost clasificate de Agenția Internațională de Cercetare a Cancerului din cadrul Organizației Mondiale a Sănătății ca fiind carcinogene de grup 1, fiind una dintre cauzele principale ale cancerului pulmonar. De asemenea, mai multe studii au descoperit o asociere între expunerea la emisiile NOx și cancerul de vezică.
  • Un studiu realizat de cercetători germani ce au măsurat nivelul poluării cu NO2 pe 500 de străzi din Germania arată că impactul poluării auto este cel mai grav în cazul copiilor. NOx este emis de mașini aproape de nivelul solului și din această cauză afectează cel mai mult copiii. Aceștia respiră cu până la 37% mai multe particule cancerigene de NOx. La concluzii similare a ajuns un studiu britanic recent care a arătat că atunci când merg spre școală, copiii sunt expuși la niveluri considerabil mai ridicate de poluare.
  • Colegiul Regal al Medicilor din Marea Britanie a arătat că efectele poluării aerului sunt deosebit de grave în cazul nou-născuților și copiilor mici.  Expunerea la particulele toxice generate de traficul auto afectează inima, plămânii și creierul copiilor, ducând la astm, alergii și funcționare cerebrală redusă. Poluarea aerului cauzată de traficul auto este în mod special dăunătoare fătului deoarece poate produce alergii și tulburări cardio-respiratorii la viitorul copil, arată un studiu american recent.
  • În cazul zonelor cu trafic auto intens, impactul nociv al poluării este imediat. Din cauză că poluarea aerului duce la scăderea funcției pulmonare, efectul benefic al mersului pe jos este anulat de o plimbare scurtă pe o stradă cu trafic aglomerat, arată un studiu realizat de Imperial College și Peking University. Mai mult, poluarea aerului are un impact negativ deosebit de dăunător pentru cei ce lucrează lângă un drum cu trafic aglomerat.
  • În cazul României, poluarea aerului este responsabilă pentru 25.400 de morți premature în fiecare an, arată un raport publicat Agenția Europeană a Mediului din 2018.
Exit mobile version