Vocea ta

Activist de mediu, despre „acrobațiile juridice” ale Consiliului Județean în privința deșeurilor: „Vrei să pornești CMID-ul? N-ai cu ce…”

Tema prelucrării deșeurilor continuă să dea bătăi de cap deopotrivă administrației județene și locale: după ce a plimbat gunoaiele prin toată țara, de la Târgu-Mureș la Bihor, administrația județeană s-a căznit să inaugureze prima celulă a Centrului de Management Integrat al Deșeurilor, un proiect început prin 2011 și rămas neterminat la jumătatea anului de grație 2020 e.n., dar care a stors tot soiul de fonduri, de la cele publice la cele europene, pentru care au fost deschise procese, dar care mereu s-a înpiedicat de-un „ciot”: câte un aviz, câte un docoment, câte un act oficial cu valoare deosebită din partea autorităților de mediu. Chiar și așa, reprezentanții Consiliului Județean Cluj au tras tare să inaugureze, de paradă, o celulă de prelucrare a deșeurilor. Dar n-a fost să fie. 

Deschis oficial, mai puțin decât parțial, Centrul de Management Integrat al Deșeurilor (CMID) este, de fapt, nefuncțional. 

Singura abordare la care mai poate recurge administrația județeană este cea a tertipului sau, după cum notează activistul de mediu Szakáts István, nu e vorba decât despre „acrobații juridice”.

Vă prezentăm în cele ce urmează abc-ul unui proiect ratat, cel de prelucrare a deșeurilor, un proiect căruia Clujul verde nu reușește să-i facă nicicum față.

„DOCUMENT. Clujeni, pregătiți-vă să fiți săraci. În sumar, Alin Tișe vă va sărăci, (din nou) când va începe să dea înapoi banii europeni, primiți pentru CMID, din buzunarul dvs. cetățenesc. Nu va fi prima dată, și nici măcar cu CMID-ul. Dar acum o să fie ceva și mai stânjenitor. Detalii.

Așa cum știți,

1. Centrul de Management Integrat al Deșeurilor este departe de a fi gata. Conform unor estimări optimiste (de la CJ citire), partea de selectare, tratare și compostare e undeva pe la 70% grad de finalizare, iar terminarea restului de 30% e estimată la încă vreo 2-3 ani (optimist-optimist).

2. CJ a încercat acum o lună să delege temporar operarea CMID-ului (neterminat cum e), RADP-ului. Procedura a fost contestată, dar așa cum o să rezulte din cele de mai jos, asta e fix problema mai mică.

Ne uităm la documentul atașat, Memorandumul pe “tema aprobării unor soluții temporare privind delegarea serviciilor de operare a infrastructurii pentru proiectele fazate finanțate din fonduri europene, în domeniul deșeurilor, astfel încât eligibilitatea cheltuielilor deja efectuate să nu fie periclitată, până la finalizarea procedurii competitive” – emis de Ministerul Fondurilor Europene la finele anului 2019. Ce aflăm dintr-însul? În primul rând, că

3. proiectele sunt considerate finalizate odată cu finalizarea delegării operării prin procedură de achiziție publică competitivă.

Buun. Cum încearcă să ajungă asta CJ? Mergând pe calea îngustă b) oferită de Memorandum, adică “delegarea temporară a operării, către un operator privat”. Trecem peste faptul că RADP nu e un operator privat, că oricum sunt două elemente mai cu cântec, mai jos. Conform document,

4. CJ ar trebui să justifice o urgență rezultată din evenimente “imprevizibile” și care “nu se datorează sub nicio formă unei acțiuni sau inacțiuni a autorității contractante”. Dar. Cât de imprevizibil e că rampa RADP a ajuns la limita de umplere? Se știa cel puțin din 2015. Apoi, cum va putea CJ să argumenteze faptul că pe vârful deaului ruginește o epavă neterminată, și care e total-total (da’ total) independent de acțiunile și inacțiunile dumnealor? Greu. Dar hai să zicem că pe asta o mai dreg din pix până sunt tot ei la guvernare.

Dar celălalt bai e și mai mare. Anume, conform condiției 3, în cadrul soluției temporare,

5. “fluxul deșeurilor trebuie să fie conform celor stabilite în aplicația de finanțare, respectiv să se efectueze colectarea selectivă, sortarea și tratarea în instalațiile incluse în sistemul de management integrat al deșeurilor din județ”.

Și? Cu ce instalații vrea să colecteze, sorteze și trateze deșeurile RADP-ul? Poi cu alea pe care le au în dotare pe rampa veche, că cele ale CMID nu-s funcționale. Dar conform text, RADP ar trebui să utilizeze chiar instalațiile de pe vârful dealului CMID. Dar care e epava aia ruginită, căreia îi trebuie vreo 2-3 ani minim ca să fie bună de ceva. Buun, deci hai să le funcționalizăm rapid. Dar când ni se termină proiectul? Anul asta, în 2020. Deci avem un minim 2-3 ani în minus? Avem da.

Sigur, șmecheria rapidă ar fi să bage instalațiile RADP din pix, componente ale CMID. Dar nici asta nu se poate. Că ce are RADP nu a fost finanțat prin proiect. Ca atare, pot fi ele ele cele “stabilite în aplicația de finanțare”? NU.

Astfel, povestea e simplă. Degeaba încearcă Tișe s-o drege că pornirea CMID e blocată pe motive juridice. Motivul ăla simplu și cinstit e incompetența crasă cu care s-a dus proiectul CMID, din scoartă până-n miez (că până la aialaltă scoarță mai trec ani buni). Vrei să pornești CMID-ul? N-ai cu ce. Punct.

Ce vor urma acum, sunt acrobații juridice.

Că urgența totuși a fost urgență, că rampa RADP (culmea ridicolului, cea care în acte deja trebuie să-și formuleze planurile de auto-anihilare) e totuși parte a CMID. Între toate astea bullshituri viitoare, care vor fi pompate cu maxim elan în anul estival-electoral, obișnuiți-vă cu ideea: CMID nu poate fi dat în funcțiune. Nici măcar temporar, nici măcar RADP-ului. Deadline-ul vine, tanti Europa îl prinde pe Tișe cu chiloții în vine, și îi va tăia chitanța de retur bani. Iar dumneavoastră veți plăti. Să nu ziceți că nu știți. Noroc!”, notează activistul clujean într-un grup civic. 

Susține Ziar de Cluj!

Timp de aproape 10 ani, ți-am oferit gratis articolele noastre. A venit timpul să devenim parteneri. Ziar de Cluj va implementa în curând abonamentul de 10 lei pe lună pentru toți cititorii. Pentru toți cititorii care ne respectă curajul și experiența.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Exit mobile version