Din oras

Ce mai rămâne din „mobilitatea urbană” a Clujului în pandemie: un oraș fără studenți sprijină transportul public cu peste 2 milioane de euro, iar pistele pentru bicicliști sunt tot mai înguste

În plină pandemie, după 2 luni de stare de urgență și alte 2 de stare de alertă, din programul administrației locale de „mobilitate urbană” a rămas doar ambalajul și publicitatea, plus sutele de mii de lei alocate subvenționării transportului public în cazul diverselor categorii de beneficiari: studenți, masteranzi, doctoranzi ori elevi. În contextul în care studenții au plecat treptat din orașul universitar, din cauza restricțiilor impuse de Guvernul liberal-militar și a suspendării cursurilor față în față, sprijinul acordat de Primărie acestor categorii de beneficiari, prin gratuitatea acordată pentru transportul public, este lovit de nulitate. În paralel, administrația locală se încăpățânează să dezvolte infrastructura specifică susținerii și încurajării traficului alternativ, prin dezvoltarea pistelor pentru bicicliști: vopsite în verde pentru a da iluzia unui oraș verde, acestea sunt adesea mai înguste decât reglementările legale în vigoare, după cum este cazul pistei de traseu date în folosință odată cu încheierea lucrărilor de reabilitare a străzii Regele Ferdinand. 

Aproape 11 milioane lei pentru subvenționarea transportului pentru studenți

Primăria Cluj-Napoca a alocat aproape 11.000.000 de lei pentru subvenționarea transportului public în comun pentru acordarea gratuității în cazul diverselor categorii de beneficiari: studenți, masteranzi, doctoranzi.

– Prin HCL nr. 96/28.02.2020, s-a aprobat alocarea sumei de 10.886.050 lei de la bugetul local Companiei de Transport Public Cluj-Napoca S.A., pentru perioada 1 martie – 31 decembrie 2020, în vederea acordării facilităților la transportul public în comun pentru studenții, masteranzii și doctoranzii de la cursurile de zi, posesori ai unuia din cele șase carduri speciale: StudCard, ISIC Student, Euro<26 Student, OMNIPASS, A Card/A Kártya și City Card Student, conform Regulamentului aprobat prin Hotărârea nr. 95/2020.

Exact din 16 martie 2020 și până în 15 mai 2020 au urmat două luni de stare de urgență impusă de Guvernul liberal-militar, prelungită pentru încă alte două luni cu starea de alertă. În acest răstimp, studenții clujeni au părăsit treptat orașul universitar, iar elevii au fost nevoiți să asiste la orele desfășurate în format online. 

Astfel, chiar la debutul programului inițiat de primărie în acest an – martie – decembrie 2020 – pentru acordarea gratuității în comun pentru elevii din Valea Fânațelor, Colonia Sopor ori Pata Rât, dar și în cazul studenților, proiectul a fost marcat de nulitate prin simplul fapt că beneficiarii nu au mai avut cum să se bucure de beneficiile acestui program. 

„Începând cu luna martie a.c., acordarea facilităților la transportul public în comun elevilor și studenților urma să se desfășoare, în condiții normale, potrivit hotărârilor enumerate mai sus”, notează reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca la solicitarea Ziar de Cluj.

Cu toate acestea, sumele alocate de Primărie Companiei de Transport Public Cluj au rămas blocate în program.

Într-un an pandemic, în care din mobilitatea urbană pare să fi rămas doar reclama, în contextul în care condițiile de reluare a cursurilor față în față în universități în noul an universitar 2020-2021 ori a orelor din învățământul preuniversitar clujean, rămân incerte, programul de mobilitate urbană a Primăriei continuă, prin intermediul proiectelor adresate unor categorii de beneficiari care nu pot beneficia de acest program. 

Chiar dacă sună bizar, din mobilitatea urbană a Clujului, proiectul dezvoltat cu atâta emfază de administrația locală, pare să mai fi rămas doar publicitatea. Și banii blocați în program.

Despre ce sume discutăm?

Prin HCL nr. 93/28.02.2020, s-a aprobat Regulamentul de acordare a facilităților la transportul public în comun, pentru elevii din clasele pregătitoare – clasele XIII, curs de zi, din învățământul de stat și particular acreditat/autorizat de pe raza municipiului Cluj-Napoca.

Prin HCL nr. 94/28.02.2020, s-a aprobat alocarea sumei de 485.000 lei de la bugetul local pe anul 2020 Companiei de Transport Public Cluj-Napoca S.A., în vederea acordării gratuității transportului spre/dinspre unitățile de învățământ preuniversitar din municipiul Cluj-Napoca, pentru elevii din Colonia Sopor, Pata Rât și Valea Fânațelor, pentru perioada 1 martie-31 decembrie 2020, cu excepția vacanței.

Prin HCL nr. 96/28.02.2020, s-a aprobat alocarea sumei de 10.886.050 lei de la bugetul local Companiei de Transport Public Cluj-Napoca S.A., pentru perioada 1 martie – 31 decembrie 2020, în vederea acordării facilităților la transportul public în comun pentru studenții, masteranzii și doctoranzii de la cursurile de zi, posesori ai unuia din cele șase carduri speciale: StudCard, ISIC Student, Euro<26 Student, OMNIPASS, A Card/A Kártya și City Card Student, conform Regulamentului aprobat prin Hotărârea nr. 95/2020.

sursa foto: cazareclujnapoca.ro

Într-un răspuns recent la solicitarea Ziar de Cluj, administrația locală întărește ideea conform căreia programul este suspendat prin absența beneficiarilor direcți ai acestuia:

„Precizăm că, până în prezent, nu s-au decontat facturi privind transportul public în comun al elevilor și studenților în perioada stării de urgență”, au adăugat reprezentanții administrației locale. 

Cu alte cuvinte, programul funcționează mai mult pe hârtie, decât în realitate. 

CITEȘTE ȘI: Ce se întâmplă cu banii pentru abonamentele studentilor la transport în comun și ce mai rămâne din programul de „mobilitate urbană”?

Pentru a redresa oarecum situația, Primăria Cluj-Napoca și-a orientat atenția spre dezvoltarea transportului alternativ: piste pentru bicicliști obligatorii pentru noile proiecte. 

În ceea ce privește dezvoltarea rețelei de piste de biciclete la nivelul municipiului Cluj-Napoca, facem precizarea că piste și benzi pentru biciclete se au în vedere în cazul tuturor proiectelor de modernizare demarate de Primărie.

Câteva exemple în acest sens sunt: strada Bună Ziua, strada Regele Ferdinand, strada Petru Maior, strada Emil Isac, Piața Lucian Blaga, strada Republicii, strada Napoca.

În plus, pe o parte din străzile pe care se instituie sensuri unice de circulație, se prevăd benzi pentru biciclete: str. Heltai, str. Axente Sever, str. Tache Ionescu”, adaugă reprezentanții instituției. 

Așa arată pista de bicicliști de pe trotuarul de pe Bdul 21 Decembrie 1989

Întrucât a fost trasat pe trotuar, acesta este unul generos

Așa arată noua pistă de bicicliști de pe strada Regele Ferdinand, proaspăt modernizată

Beneficiarii reclamă neconcordanța dintre desenele de pe proiectele inițiale și realitatea din teren: pista este mult mai îngustă, nu răspunde reglementărilor legale și reprezintă un pericol pentru siguranța bicicliștilor.

Recent, această nouă pistă de pe str Regele Ferdinand, care face parte din proiectul dezvoltat de Primărie: mobilitate urbană sau walkable city, a fost vopsită în verde (cu un surplus de strat antiaderență), pentru a crea iluzia unui oraș verde. 

Aceeași situație poate fi regăsită și pe artera de pe Bună Ziua, o altă stradă proaspăt modernizată 

Din nefericire, în condiții meteo nefavorabile, chiar vopseaua proaspăt adăugată reprezintă un risc pentru siguranța bicicliștilor.

Chiar și în asemenea condiții precare, în care orașul nu răspunde solicitării comunității pentru dezvoltarea infrastructurii pentru transportul alternativ, în care pietonii au fost pur si simplu evacuați din cauza lipsei de spațiu, a trotuarelor prea înguste ori a autoturismelor parcate pe spațiul destinat pietonilor, reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca au participat la începutul lunii iunie la un webinar în care au share-uit cu alte state europene din succesul lor:

„Cluj-Napoca a prezentat progresele realizate în ultimii ani în domeniul mobilității urbane, cu accent pe transportul public nepoluant și ceea ce înseamnă conceptul de „walkable city/oraș pentru pietoni”, se arată într-un comunicat al Primăriei Cluj-Napoca. 

Este municipiul Cluj-Napoca un „oraș prietenos cu pietonii”?  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *