In vizor

8 situri arheologice pe terenul Autostrazii Sebes-Turda

12 arheologi de la Muzeul National de Istorie a Romaniei (MNIR) lucreaza in aceste zile pe santierele dintre Aiud si Turda, zona prin care va trece viitoarea autostrada care va duce pana la Sebes. Au fost descoperite vestigii dintr-o perioada cuprinsa intre epoca bronzului si cea a migratiilor.

O data cu primele zile de septembrie, in paralel cu soseaua care leaga Clujul de Alba Iulia se pot zari dreptunghiuri mari, sapate in deal, in care lucreaza o multime mare de oameni, cu harlete si, pe alocuri, mici excavatoare. Este vorba de lucrarile de descarcare de sarcina arheologica necesare pentru inceperea lucrarilor pe autostrada Sebes-Turda, proiect care ar trebui sa se incheie in decembrie 2015.

“Pe ultimul lot al autostrazii, cel dintre Inoc – Alba si Turda au fost depistate 8 situri arheologice si acestea urmeaza sa fie cercetate in vederea obtinerii de catre constructor a documentelor necesare eliberarii de sarcina arholologica”, a declarat arheologul Paul Damian, director adjunct al MNIR.

La fiecare sit lucreaza cate 3-4 arheologici de la muzeul din Bucuresti, plus 15-20 de muncitori necalificati.

“S-au gasit vestigii de la inceputul epocii bronzului si epoca migratiilor. Urmeaza sa colaboram si cu colegii de la Muzeul de Istorie din Turda si cu Muzeul National al Unirii din Alba Iulia”, a mai precizat specialistul.

Inceperea lucrarilor a fost precedata de o serie de exproprieri si, potrivit presei, in zona Aiud o portiune va fi inceputa mai tarziu, dupa culesul recoltei si mutarea plantatiilor de vita de vie si pomi fructiferi din zona.

Pentru cei 12,45 km ai lotului 3 al autostrazii Sebes – Turda, CNADNR a semnat contract cu asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana Per Condotte D’Aqua SpA, cu suma de aproximativ 421 milioane de lei fara TVA.

Fostul ministru al Transporturilor Dan Sova a semnat la inceputul lunii mai la Turda ordinul de incepere a lucrarilor pentru Autostrada Sebes-Turda. Autostrada care va face legatura intre Autostrada Orastie-Sibiu si Autostrada Transilvania este impartita in patru loturi. Potrivit lui Sova, pretul mediu pentru tronsonul 3 (12,4 km) va fi de 7,5 milioane de euro/km, iar pentru tronsonul 4 (16,3 km) este de 6,4 milioane, urmand ca pentru tronsonul 1 (17 km) pretul sa fie de 8,2 milioane de euro/km, in timp pentru tronsonul 2 (24 km) pretul sa fie de 6,7 milioane de euro/km.

Valoarea totala a investitiei pentru constructia celor 70 de kilometri ai noii autostrazi ar fi aproximativ 500 de milioane de euro. Proiectul este finantat in proportie de 85% din Fondul de Coeziune, iar 15% din bugetul de stat.

Foto: adevarul.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *