Analiza

10 ani, 16 miniştri şi 942 de km de autostradă. 58,875 kilometri de autostradă pe cap de ministru. 5,9 kilometri pe an. 490,625 metri pe lună. Melci să fi fost şi se târau mai mult

La sfârșitul anului 2021, România încă nu trecuse de pragul de 1000 de km de autostradă. Țara noastră deținea 942 de km de autostradă, fiind la coada Uniunii Europene. În continuare nu avem o autostradă care să lege de pildă Moldova de Muntenia sau de Transilvania. Această situație este valabilă și pentru alte regiuni istorice ale țării. Nu avem de asemenea nici o autostradă completă care să lege România de la Vest la Est sau de la Nord la Sud. Nicio autostradă nu „trece” Carpaţii. Întrebarea legitimă în acest context e câte persoane vor trebui să se mai perinde pe la Ministerul Transporturilor până când țara noastră va putea concura cu alte state europene în ceea ce privește rețeaua de autostrăzi? Mai ales că, la câtă “apciză” s-a buzunărit de la români în combustibili (pentru construcţia de autostrăzi, cică), am fi străpuns Carpații de am fi putut să demonstrăm peste veacuri că nu numai pelasgii făceau tunele către stele pe sub Bucegi, ci și stră-stră-stră-stră-stră-nepoții lor, cei mai viteji și dârji dintre români, miniştri de la Transporturi.

La sfârșitul anului 1989 aveam doar 113 km de autostradă, adică de peste 8 ori mai puțin decât în prezent. Dacă ne uităm la ultimii 10 ani de zile vedem o evoluție lentă a construcției de autostrăzi la noi în țară, asta în pofida faptului că am avut numai puțin de 16 miniștri ai Transporturilor cu puteri depline.

  • Anca Boagiu, Alexandru Nazare, Ovidiu Silaghi, Relu Fenechiu, Ramona Mănescu, Dan Șova, Ioan Rus, Iulian Matache, Dan Marian Costescu, Petru Sorin Bușe, Răzvan Cuc, Felix Stroe, Lucian Șova, Lucian Bode, Cătălin Drulă și acum Sorin Grindeanu sunt numele care s-au perindat pe la Ministerul Transporturilor în ultimii 10 ani de zile. Lista nu cuprinde și miniștri interimari, cei care au deținut funcția doar câteva zile sau săptămâni.

În ciuda numărului de-a dreptul colosal de miniștri, România a avansat lent în direcția construcției de autostrăzi.

Anul 2012 a fost unul bun, în România construindu-se cei mai mulți kilometri de autostradă până atunci – 139. Tot în 2012, guvernul a schimbat numai puțin de 3 miniștri ai Transporturilor – Anca Boagiu, Alexandru Nazare, Ovidiu Silaghi. Dar în ciuda acestei cifre, în 2012, România avea doar 530 de kilometri de autostradă, dând spre folosință în medie doar 42 de kilometri.

În 2013 aveau să se mai adauge 115 kilometri de autostradă, pentru un total de 645 de kilometri.

Din 2014 situația avea să se degradeze radical. În acel an au fost dați spre folosință doar 28,2 km, în timp de doi miniștri, Ramona Mănescu și Dan Șova s-au perindat pe la Minister.

În timpul mandatelor lui Ioan Rus și Iulian Matache, adică în anul 2015, au mai fost dați spre folosință 46,6 km de autostradă. Dintre care şi primul tronson tip Veneţia (adică scufundată) din România.

Căci se vindea pielea ursului din pădure (adică studii de fezabilitate bănoase numai bune de pierdut sau de stricat în vreun sertar), iar procurorii DNA nu reuşeau (şi nici n-au reuşit de atunci – dacă-i ordin, ca de lege bună), să scoată din străfundurile „in rem”-ului scufundata autostradă Sibiu – Orăștie. Vorbim despre un dosar penal pornit pe o faptă căreia cică nu i se cunosc autorii – de parcă Ioan Rus și Victor Ponta (în ce ordine doriți dumneavoastră) nu s-au strofocat îndeajuns cu inauguratul ante-portas încât să fie considerați măcar instigatori…

Pentru a împropăta amintirile anchetatorilor, să derulăm pe repede-înainte imagini și întâmplări din minunatele zile ale pre-campaniei pentru prezidențialele din 2014. Vom vedea cum presa ticăloșită consemna faptul că „Ioan Rus a ajuns, vineri, în jurul orei 12.00, pe lotul 3 al Autostrăzii Sibiu-Orăştie, situat între localităţile Sălişte (Sibiu) şi Cunţa (Alba)”. Venise în inșpecție să vază dacă poate să deschidă traficul rutier pe tronsonul de 22 de kilometri. Stegulețe, beculețe, pavoazare, presă – toate acestea s-au deplasat încoace și încolo pe autostradă până s-au oprit în zona unde au avut loc alunecări de teren. Acolo reprezentanții firmei “constrictoare” s-au întrecut în bla-bla-bla-uri mediatice despre lucrări de consolidare care nu vor afecta traficul, cincinalu-n patru ani și jumătate și alte alea. Pe când era mai frumos cu explicațiile, pe la ora 13 și aproape de fix jumătate trecute, în zonă a sosit, cu un autocar, şi premierul Victor Ponta. El care singur conducea Guvernul, cu jurnaliştii lui. “Celălant”, ministrul Ioan Rus, s-a urcat în autocar și s-a cărăbănit în trombă, lăsându-i pe jurnaliștii locali cu ochii pe alunecare. Ce-or fi discutat ei în autocarul lor (las’ că merge și așa, venim la anul, mai tăiem o panglică, ceva), noi n-o să aflăm decât cu bunăvoința anchetatorilor (dacă au să aibă voie să o aibă). Jurnaliștii lui Ponta n-au consemnat decât plescăitul ciorbiței cu care or fi fost serviți în deplasare, cert este că, după un timp, Ioan Rus a revenit la locul autostrăzii și a declarat: „Autostrada poate fi deschisă şi, în consecinţă, am să rog CNADNR şi Poliţia să ia măsurile necesare şi să dea drumul la circulaţie”. Întrebat ce are să se întâmple în zonele cu alunecări de teren, Rus a precizat: „Zonele sensibile vor fi monitorizate 24 de ore din 24 şi vor fi utilaje în cazul în care va fi nevoie să se intervină. Pe cei 126 de kilometri de autostradă, astăzi, de la Sibiu la Deva, se poate circula în siguranţă”. Întrebat unde este Mitomanul Plagiator, Rus a spus că acesta „avea un alt program”, dar că a constatat, de pe geamul autocarului și cu viziunea-i vizionară, că se poate circula în siguranţă. Jurnaliștii au insistat să afle ce a spus premierul despre autostradă. La care Ioan Rus a răspuns: „Mi-a spus să fiu sănătos”. Care sănătate i-o dorim și noi și șoferii care nu mai trec pe autostradă.

În 2016, România construia doar 22,11 km de autostradă, în timpul mandatului deținut de Dan Marian Costescu. Practic în 3 ani de zile, au fost construiți mai puțini kilometri de autostradă decât în 2012 sau 2013.

Cel mai rușinos an pentru progresul autostrăzilor din țară a fost 2017. Atunci au fost deschiși doar 15 km de autostradă, în timp ce la Ministerul Transporturilor se perindau Sorin Bușe și Răzvan Cuc.

În 2018 au mai fost dați spre folosință 58,4 km, în mandatul lui Felix Stroe.

În 2020 s-au dat spre folosință doar 26 de kilometri noi de autostradă.

În 2019 – 43 de kilometri. În acești doi ani, România a mai schimbat câțiva miniștri ai Transporturilor.

 

Rețeaua de autostrăzi din România, sursa – 130km.ro

Asta scriam acum 10 ani: „Dacă s-ar fi construit măcar 50 de kilometri de autostradă, România s-ar fi bucurat de măcar de 1100 de kilometri de străzi de mare viteză. S-o luăm altfel: dacă un melc ar fi avut șansa să trăiască la fel de mult (și de inutil) ca și guvernele post-decembriste ale României, adică 22 de ani, ar fi parcurs (târât) în acești ani 578 de kilometri. Guvernele României au construit în 22 de ani doar 220 de kilometri de autostradă. Diferența o vedeți în modul de viață al regilor asfaltului din România și al anturajelor lor politico-economice-mafiote.”
După 10 ani, tot stat interlop-mafiot am rămas. Ne bucurăm, în continuare, de hoţia politiciemilor noştri şi ai sponsorilor lor.