In vizor

Comisia Europeană a aprobat 9,6 miliarde de euro pentru autostrăzi, căi ferate și noi linii de metrou. 12 kilometri linii de metrou în Capitală. Nimic, nada, zero bănuți pentru metroul lui ”Miluț” al nost’. Cum nimic nu există în comunicarea oficială despre ”centura metropolitană a Clujului”

A citit și Ovidiu Cîmpean, cărătorul de geantă al lui Boc, parașutat secretar de stat, comunicatul Guvernului, publicat acum 21 de ceasuri, cu privire la câți bani a alocat Comisia Europeană României pentru proiecte de infrastructură rutieră, feroviară și metrou, și a apărut la gazetă cu poză și cu ”vești bune” ”pentru clujeni”, în titluri păcălitoare, evitându-se adevărul. Că dară nu s-o fi molipsit la minciuni grosolane de la Șefu’ și acest Ovidiu Cîmpean și a omis intenționat adevăratele știri? Că metroul lui ”Milică”, Excelența Sa, Regele OSĂ-ului, a primt fix trânta bani de la Comsiai Europeană. La fel și Centura Metropolitană a Clujului. Poate suntem noi chiori și nu citim corect comunicatul Ministerului Transporturilor și ce comunică ministrul Boloș? Să ne lămurească careva (aveți mai sus link-ul la comunicarea oficială), vă rugăm.

Asta deși Titanul din Răchițele o ține în declarații gaia-mațu, pe a lui, în lumea Sa paralelă în care metroul ”Lui” are finanțare ”din trei surse”. Încă de anul trecut auzim aceeași placă stricată, ori de câte ori scapă primarul în fața câte unui microfon prietenos:

România și-a centralizat toate proiectele de care are nevoie spre finanțare. Au fost 70 de miliarde de euro. De la PNRR s-a spus, România merge să prezinte Uniunii Europene un proiect de supracontractare cu 41 de miliarde de euro, știind că avem 29 alocați pentru partea aceasta, dar ne-am dus ca să vedem acolo ce se obține în finanțe. Deci necesarul de 70, ne-am dus cu 40 și s-au obținut 29 de miliarde de euro. Sursele de finanțare sunt multiple. Proiectele majore ale României nu sunt finanțate dintr-o singură sursă. Cel puțin 3 surse sunt. PNRR-ul acesta de care vorbește toată lumea, Exercițiu Financiar 2021-2027, Fondurile Structurale Europene, unde ai bani și pentru transporturi, infrastuctură, parcuri, grădinițe și bugetul de stat.

Din aceste trei surse de finanțare se vor finanța aceste proiecte ale României. Decizia a fost în felul următor la Bruxelles, toate centurile ocolitoare, inclusiv centura metropolitană a Clujului, decizia luată de Ministerul Transporturilor cu Uniunea Europeană a fost ca acestea să fie finanțate din Fondurile Structurale, iar din PNRR să se finanțeze doar autostrăzile. Atât din PNRR.

(…)

Metroul este finanţabil. Este proiectul și de la Cluj și de la București finanţabil. Evident că în condițiile în care s-au redus banii de la 70 la 40, de la 40 la 29 de miliarde au fost nevoiți oamenii aceștia să reducă de la 1 miliard de euro cât avem, au fost nevoiți să reducă și pentru Cluj și pentru București la o sumă de 300 de milioane de euro fiecare, la care se vor adăuga bani din Programul Operațional din Transporturi din Fonduri Europene. Deci vom avea sursă de finanțare din PNRR plus bani din fonduri europene. Metroul merge mai departe. La fel cum merge și centura metropolitană și trenul metropolitan. Există resursă financiară pentru metrou.

Avem pasajul de la Tăietura Turcului. Este prins în finanțare. Îl avem acolo. Este în PNRR. Nu mai este din altă parte. Acolo este în acest moment”,  declara, mai an, Emil Boc la NapocaFM.

Noi ne-am săturat de la atâta praf de pe toba cu metroul pe care o bate de-a surda primarul Emil Boc.

Da, COMISIA EUROPEANĂ A APROBAT PROGRAMUL TRANSPORT 2021–2027, adică: 9,6 MILIARDE DE EURO PENTRU AUTOSTRĂZI, CĂI FERATE ȘI NOI LINII DE METROU.

Dar, la capitolul ”metroaie” scrie clar (cităm din comunicarea guvernului, nu din omisiunile cărătorului de geantă al lui Emil Boc, parașutat secretar de stat):

”Metrou

Proiecte fazate din perioada 2014–2020:

–        Proiecte fazate care răspund condițiilor de eligibilitate ale acestei priorități (Magistrala M2; Magistrale M6 Sud 1 Mai – Tokyo)

Proiecte noi de investiţii:

–        M5: secțiunea Eroilor – Iancului;

–        Extensii magistrale metrou București (prioritizate în funcție de maturizarea acestora și corelate cu implementarea proiectelor Orbital București și centură feroviară București);

–        Reabilitare stații de metrou București (în funcție de vechimea și necesitățile fiecărei stații);”

Să ne ziceți și nouă unde citiți ceva despre bani pentru metroul de la Cluj?

În rest avem aprobare la bani, sperăm că OSĂ se și facă, pentru:

  1. Tren Metropolitan, cu condiția (că nu e numai cu datul din gură): ”Pentru trenuri metropolitane, proiectele vor fi selectate în funcție de prioritizarea prezentată și gradul de maturitate. Pe lângă proiectul centurii feroviare București, proiectele cu grad mare de certitudine sunt cele aferente municipiilor Cluj-Napoca, Iași, Brașov și Timișoara.”
    ADICĂ: CU GRAD MARE DE CERTITUDINE (băi presari de chitanțier!), adică nici măcar nu e cert 100% – așa cum îi place lui Emil Boc să ne vorbească în procente la fiecare milimetru de lucrare avansată.
  2. Feroviar, trecut la ”Alte proiecte noi”: ”Teiuș – Câmpia Turzii – 306 milioane euro”.
  3. Programul Transport, ”Proiecte fazate din perioada 2014–2020: Autostrada Transilvania”.

Și, cam atât. Aruncăm o privire la alocări de drumuri și poteci și citim așa:

Proiecte noi de investiţii:

–        Autostrada Piteşti-Sibiu (loturile 2,3) – 1,847 miliarde euro

–         Sectorul Pașcani – Suceava – Siret (101,5 km) – 638.8 milioane de euro (sectorul Pașcani – Suceava la profil de autostradă pe cu o lungime de 60.5 km și un cost estimat de 423.8 milioane euro, iar sectorul Suceava – Siret la profil de autostradă/drum expres cu o lungime de 41 km și un cost estimat de 215 milioane euro)

–        Inel București Nord plus drumuri radiale – 1,112 miliarde euro

–        Autostrada Tg. Neamț- Iași – Ungheni – 875,5 milioane euro

–        Autostrada Ploieşti-Comarnic-Braşov – 1,570 miliarde euro

–        Autostrada Sibiu – Brașov – 1,479 miliarde euro

–        Legătura rutieră rapidă Arad – Oradea;- 522,6 milioane euro

–        Legătura rutieră rapidă București – Alexandria (faza 1 din București – Craiova) – 367,5 milioane euro

–        Autostrada Brașov – Bacău (inclusiv Bypass Brașov Nord) – 2,364 miliarde euro

–        Legătura rutieră rapidă Craiova – Filiaşi – Dr.Tr.Severin (faza 1); 300 milioane euro

–        Legătura rutieră rapidă Dr.Tr.Severin – Caransebeș – Lugoj (faza 1); 800 milioane euro

„Coerența în care au fost stabilite finanțările se datorează Masterplanului general de transport. Un exemplu este proiectul de Autostradă A7, eram secretar de stat în Ministerul Transporturilor când acesta a fost introdus la finanțare pentru pregătirea documentațiilor în cadrul POIM 2014–2020. Astfel astăzi, avem perspectiva unor proiecte mature în cadrul PNRR și Programul de Transport 2021–2027 – finanțarea legăturii întregii regiuni a Moldovei cu Bucureștiul fiind asigurată prin proiectul de autostradă A7 Ploiești-Buzău-Focșani-Pașcani, finanțare aferentă PNRR, și continuarea până la Siret, via Suceava prin Programul de Transport 2021–2027. Același lucru se întâmpla și în cazul Autostrăzii Târgu Mureș-Tg Neamț-Ungheni, unde finanțarea capetelor: Tg. Mureș – Miercurea Nirajului (25 km) Leghin – Tg. Neamț (Moțca) (34 km) au finanțarea asigurată prin PNRR, în timp ce restul autostrăzii are sursa fondurilor la nivelul Programului Transport 2021–2027”, a mai transmis ministrul Marcel Boloș.

La fel ca și la Metrou, vă rugăm să ne citiți și nouă unde scrie o literă despre Centura Metropolitană a Clujului?

Că, susține cărătorul de geantă al lui Emil Boc: ”Printre proiectele strategice din Programul Transport se numără Centura Metropolitană Cluj-Napoca (Gilău – A3 – Cluj-Napoca – Apahida – DX4) (profil 2+2); Autostrada Transilvania; Autostrada Sibiu-Piteşti (loturile 1,4,5) – 926,4 mil. euro; Autostrada Piteşti-Sibiu (loturile 2,3) – 1,84 mld. euro; Sectorul Pașcani – Suceava – Siret (101,5 km) – 638,8 mil. euro; Autostrada Ploieşti-Comarnic-Braşov – 1,57 mld. euro; Coridoarele de cale ferată Teiuș – Câmpia Turzii – Cluj-Napoca 306 mil. euro; Coridoarele de cale ferată Craiova – Dr.Tr. Severin–Caransebeș și Craiova-București; Magistralele de metrou M2 și M5 (București).”

Cum confundă paralelipideul dreptunghiular cu piramida șeful și binefăcătorul său, se pare că și ăsta confundă trenul metropolitan (care există în comunicarea oficială), cu centura metropolitană (care nu există în comunicare oficială). Sau o fi știind mai multe secretarul decât ministrul?