Uncategorized

Proiectantul drumului Rachitele – Ic Ponor nu poate fi tras la raspundere

Consiliul Judetean risca sa piarda 13 milioane de lei in proiectul de modernizare a drumului Rachitele-Ic Ponor, sau mai grav, toata finantarea europeana de 45 de milioane de lei, din cauza unei erori de proiectare.  Cu toate acestea nu exista nicio clauza de penalizare a proiectantului.

Proiectantul este firma clujeana Drumex, administrata de nimeni altul decat Mihai Iliescu, profesor influent la Facultatea de Constructii din Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca. Acesta este cunoscut pentru afacerile cu statul, avand numeroase contracte cu consilii judetene si locale, dar si cu Directia Regionala de Drumuri si Poduri. Iliescu este, insa, scump la vorba si nu a dorit sa isi expuna punctul de vedere.

“Proiectul initial a fost cu deficiente. Realitatea din proiect nu corespundea cu cea din teren si anumite solutii tehnice erau imposibil de aplicat. Datorita unor modificari ulterioare aduse proiectului, se risca acum ca anumite lucrari sa nu mai poata fi decontate. Clauze de penalizare nu sunt pentru proiectant, doar pentru neindeplinirea termenelor”, a explicat Ioan Oleleu, vicepresedintele Consiliului Judetean.

“Valoarea initiala a proiectului era mai mare si s-a pus problema reducerii valorii proiectului. Problema e ca s-au redus contabiliceste sumele si in 2009 ne-am trezit cu un proiect imposibil de pus in practica, de aici apar problemele la decontari. Stiam ca sunt corectii financiare de doua milioane, adica am pierdut doua milioane, dar saptamana trecuta am aflat ca aceste corectii financiare ajung la 12 milioane de lei, ceea ce ar putea duce la pierderea intregii investitii. Bineinteles ca sunt de vina proiectantii si administratia USL din acea perioada a Consiliului Judetean”, a spus consilierul judetean PDL, Alexandru Coroian.

Pe de alta parte, Horea Uioreanu, presedintele Consiliului Judetean, arunca responsabilitatea in curtea administratiei portocalii a CJ Cluj.

“Nu pot fi de vina proiectantii, initial au fost prevazute si podurile si pe urma le-au scos. Le-am licitat acum din nou. Sunt 9 poduri, pana in vara se termina lucrarile”, a spus Uioreanu.

Drumul care duce… nicaieri

De asemenea, initial se dorea ca proiectul clujean sa fie legat de unul similar din judetul Bihor, facandu-se legatura intre cele doua judete, dar ulterior si-au dat seama ca terenul nu le apartine.

“In 2007, cand s-a demarat proiectul pentru finantare europeana avea la baza declaratia lui Nicoara ca acel drum este in administrarea CJ, lucru dovedit ulterior fals, pentru ca nu s-a facut niciodata transferul de la Ministerul Padurilor catre CJ”, si-a adus aminte Coroian.

“Initial nu se stia daca acel drum este al nostru sau nu. Ulterior s-a dovedit ca o foarte mare parte din el este pe teritoriul judetului Bihor, asa ca noi nu putem face nimic”, a spus Oleleu.

Acesta crede ca, in ciuda problemelor, proiectul trebuie finalizat, cu garantia constructorului ca preturile sa nu creasca si sa nu mai existe alte amanari, asa cum au existat pana acum.

De cealalta parte, Coroian este de parere ca cel mai bine ar fi relicitarea lucrarilor ramase si realizarea lor dupa un proiect corect, realizat in teren.

Foto: ziuadecj.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *