Beatrice Chiriac. Tineti minte acest nume, caci este vorba de o noua stea a capusarii banului public. E noua Aspazia Droniuc a Romaniei. Dar spre deosebire de moldoveanca din dosarul Sorin Apostu, fostul primar de Cluj, care avea „intrari” la nivel local, Beatrice Chiriac are usi deschise in toata tara: consiliile judetene si primariile din Romania se bat ca sa ii dea bani, regiile locale sar cu miile de euro ca in povestile cu strumfi. Beatrice Chiriac ii vrajeste pe toti, reuseste scamatorii incredibile, cum e cel mai recent tun dat la Primaria Galati unde a primit prin incredintare directa un milion de euro pentru a organiza un eveniment ce urma sa inceapa peste 4 zile.
Este femeia care a reusit sa incheie contracte banoase cu zeci de primarii si consilii judetene din tara, in schimbul tiparirii unor reviste colorate de promovare turistica. Indiferent de culoarea politica a conducerii acestor judete si orase, Chiriac a reusit sa-si vanda revista pe bani grei. La Cluj, au fost tiparite, pana acum, sase editii, iar numele revistei este mentionat chiar si in Strategia de Dezvoltare a Municipiului Cluj-Napoca.
Asociatia Force Tourism se ocupa cu editarea unor reviste de business si turism, insa nu la intamplare, ci cu dedicatie pentru zeci de judete si municipii care sunt dispuse sa plateasca 10 euro pe bucata pentru sute de exemplare. Cu Primaria Cluj-Napoca a semnat, de-a lungul vremii, doua contracte, iar cu Consiliul Judetean Cluj – patru.
La Cluj, Force Tourism a organizat in 2012 chiar si un infotrip in care jurnalistii din Bucuresti au fost adusi pe malul Somesului pentru a scrie despre frumusetile din oras. La vremea aceea, presedinta asociatiei, Beatrice Chiriac, se lauda ca acest infotrip ar fi suportat din banii asociatiei, adica din sponsorizari (care erau facute majoritar, culmea, tot de regiile si companiile subordonate Consiliului Judetean). Cel mai important lucru, insa, e faptul ca administratia judeteana, dar si regiile si companiile interesate, au cumparat sute de exmplare din aceasta revista, cu peste 10 euro bucata. La Cluj, propunerea de editare a acestei reviste ar fi venit inca de pe vremea cand presedintele CJ era Alin Tişe, desi senatorul neaga orice legatura cu Beatrice Chiriac si spune ca el nu a cumparat absolut nici o revista de la ea.
„Poate ca a avut ceva legaturi cu colegii mei care au lucrat pe proiectul de promovare a turismului, din fonduri europene, insa eu nu am cumparat nimic de la aceasta asociatie, nici măcar nu o cunosc pe doamna Chiriac”, a spus Alin Tise in 2012.
Cu toate acestea, majoritatea clientilor care au cumparat spatiu publicitar in revistele Force Tourism sunt regii subordinate CJ Cluj. Spre exemplu, printre sponsorii revistei aparute in editia din 2011, tiparita pentru CJ Cluj, se numara Compania de Apa Somes SA, Parcurile Industriale Tetarom, RAADPP Cluj, SC Compania de Apa Aries SA, Clujana SA, Univers T. si Aeroportul International Cluj-Napoca.
Ultima revista a asociatiei de promovare a judetului a fost lansata in luna octombrie a anului trecut. Presedintele CJ, Horea Uioreanu, a declarat atunci ca institutia nu a contribuit financiar la editarea revistei, dar ca va cumpara cateva sute de bucati la un pret aproximativ de cate 10 euro pe numar.
Revista Force Tourism apare in Strategia de dezvoltare a Clujului
Pentru Primaria Cluj-Napoca, asociatia Force Tourism a editat doua numere, in intervalul 2006-2008. Interesant este faptul ca editarea acestei reviste a fost mentionata chiar si in Strategia de dezvoltare a municipiului Cluj-Napoca. La capitolul “Strategii de dezvoltare a turismului” este mentionata, la “editarea unor material promotionale”, lansarea editiei exclusive a Revistei “Force Tourism”, dedicate special municipiului Cluj-Napoca.
“Surpriza” din casuta redactionala
Din echipa redactionala a revistei tiparita pentru Primaria Cluj-Napoca au facut parte, printre altii, Raimonda Boian (pe atunci purtator de cuvant al Primariei Cluj-Napoca), Brandusa Chiorean (pe atunci sefa la Relatii Comunitare si Turism in cadrul Primariei Cluj-Napoca), Manuela Cimpean si Karin E. Hann (din cadrul Centrului de Informare Turistica, subordonat Directiei Relatii Comunitare si Turism), iar fotograf este Marinel Tamas (fotograf al Primariei Cluj-Napoca si, ulterior, al primului ministru Emil Boc).
La fel ca si in cazul CJ Cluj, clientii publicitari ai revistelor tiparite pentru Primaria Cluj-Napoca sunt institutii subordonate sau firme “de casa” ale Primariei: Compania de Salubritate Brantner Veres, Compania de Apa Somes SA, Regia Autonoma de Termoficare sau RATUC.
Desi a castigat contracte publice pe banda rulanta, Force Tourism apare cu pierderi la ultima raportare fiscala, facuta pentru 2011. Potrivit Ministerului Finantelor Publice, Force Tourism, asociatie infiintata in 2008, avea datorii de 762.847 de lei. Veniturile din activitatile economice s-au ridicat la suma de 607.769 de lei.
Chiar daca Asociatia Force Tourism a raportat numai pierderi in ultimii ani, o alta societate, SC Media Consulting People, cu acelasi sediu social, a declarat in 2010 un profit de peste 154.000 de lei. Media Consulting People este societatea care a editat si tiparit revistele la Cluj. Mai mult, administratia judeteana a alocat, in 2008, sub conducerea lui Marius Nicoara, suma de 37.000 de lei catre Media Consulting People – sprijin financiar pentru promovarea judetului Cluj in Revista-Catalog Force Tourism.
„Tunul” din Galati
Intre timp, Beatrice Chiriac a infiintat, in 2 aprilie 2012, o societate comerciala cu sediul in Cluj-Napoca, SC Publi Store SRL. Ultimul “tun” dat de Chiriac a fost in Galati la sfarsitul anului trecut, cand a organizat “Sarbatorile Galatiului”, un contract de 928.000 de euro, incasati de la Primaria din localitate.
Contractul a fost castigat de firma lui Beatrice Chiriac prin incredintare directa cu 48 de ore inainte de inceperea festivalului! Firma a tocat aproape un milion de euro, bani primiti de la Teatrul Muzical “Nae Leonard”, institutie delegata de primaria din Galati sa organizeze evenimentul. Pentru a nu se organiza licitatie, Primaria Galati a folosit tertipul alimentarii cu bani a Teatrului Muzical „Nae Leonard”. Cat de legala este aceasta deturnare, lasam la aprecierea DNA.
Oferta firmei clujene a fost cu 5.000 de lei sub valoarea estimata a contractului, adica de 3.220.900 lei, evident fara TVA, noteaza presagalati.ro.
Pana acum, asociatia a facut bani de pe spatele primariilor din Timisoara, Bistrita, Cluj-Napoca, Targu-Mures, Arad, Oradea, Craiova, Giurgiu si Zalau si de la Consiliile Judetene din Sibiu, Botosani, Giurgiu, Maramures, Suceava, Buzau, Neamt, Bihor, Arad, Mures, Alba, Cluj, Bistrita-Nasaud si Iasi.
In 2005, Chiriac incepea deja sa sa faca cunoscuta. Gazeta de Bistrita scria pe atunci despre ea ca este protejata deputatului Ioan Oltean, acum vicepresedinte PDL, si ca, ajutata de acesta, ar fi semnat, la Bistrita, primul contract pentru editarea unui catalog ce cuprindea minunatiile judetului.
Sa ne amintim de Beatrice Chiriac…
” «Mai, mai, mai…, voua nu va plac femeile?», pare sa fi spus deputatul Oltean intr-un cerc restrans atunci cand saptamanalul Gazeta de Bistrita a scris despre lobby-ul facut de primarul Moldovan in zona industriala si nu numai pentru doua domnisoare blonde, de calibru greu ce-i drept. Una dintre ele, Beatrice Chiriac, o veche cunostinta a deputatului Ioan Oltean, este bucuresteanca. Cum a ajuns ea sa intre in gratiile versatului politician numai cei doi stiu si, poate, alti cativa dusmani de moarte ai parlamentarului. Cert este ca Oltean si domnisoara Chiriac se inteleg atat de bine incat deputatul a decis sa ajute o biata blonda ce se descurca extrem de greu in jungla capitalei sa faca niste banuti. Si unde credeti? Tocmai la Bistrita. Fata, purtatoare de fusta scurta si de ruj lipicios pe buze, a venit in oras trimisa fiind de catre deputat. A mers glont in biroul primarului Moldovan, a rostit parola „Ioan Oltean” si s-au deschis usile cum ai pusca din degete. La randul lui, primarul a dat niste telefoane si fata a colectat o suma frumoasa de bani (in euro) pentru editarea unui catalog cu numele „Force Tourism”, in care erau prezentate frumusetile judetului si o parte dintre cei mai tari agenti economici, care se aveau bine cu deputatul si cu primarul. Toti au cotizat pentru blonda in spatele careia statea deputatul Oltean. Fata a plecat in graba din oras in momentul in care am contactat-o, pentru a-si cumpara, chipurile, un spatiu publicitar in revista ei ce era editata de o firma inregistrata intr-un amarat de apartament din Bucuresti. Cand si-a dat seama ca s-ar putea balbai la o intalnire cu reporterii nostri si ca l-ar putea da in gat pe deputatul ce are grija de contul ei, blonda a fugit mancand pamantul. Si dusa a fost. Din informatiile noastre, o parte dintre firmele care si-au comandat aparitii in catalogul „Force Tourism” nu si-au primit nici azi exemplarele platite”, scria presa vremii.
Chiriasi de lux la RA-APPS
In lista publicata de Guvern la inceputul acestui an privind chiriasii RA-APPS, Asociatia Force Tourism apare printre primele asociatii privilegiate. Astfel, Beatrice Chiriac isi desfasoara activitatea intr-un spatiu al RA-APPS de aproape 100 de metri patrati, pentru care plateste putin peste 400 de euro lunar.
Relatiile doamnei Beatrice Chiriac merg pana la nivel de ministere. Potrivit site-ului de prezentare, revista-catalog FORCE TOURISM – business & tourism magazin este o publicatie ce beneficiaza de o distributie nationala si internationala, ca urmare a conventiillor de distributie semnate cu Ministerul Afacerilor Externe si cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului.
Am contactat-o telefonic pe doamna Beatrice Chiriac ca sa o intrebam mai multe lucruri. Ne-a raspuns ironic, spunandu-ne ca nu ne ofera consultanta decat pe bani, ne-a baiguit apoi prevederile unei ordonante de urgenta, apoi ne-a avertizat ca ne va actiona in judecata daca ii lezam imaginea. Tocmai de aceea am ales o poza frumoasa cu diafana doamna, caci lezarea imaginii sale este ultima noastra intentie.
Sursa foto: facebook.com