Ziua mondială a turismului este marcată, în fiecare an, la 27 septembrie, de către peste 150 de ţări. Deși administrația locală percepe o taxă specială pentru stimularea turismului și consolidarea brandului turistic al municipiului Cluj-Napoca, strategia în acest sens se lasă așteptată.
Ziua mondială a turismului
Celebrarea la 27 septembrie a unei Zile mondiale a turismului a fost stabilită în cadrul sesiunii Adunării Generale a Organizaţiei Mondiale a Turismului din septembrie 1979, de la Torremolinos (Spania), zi în care se aniversează şi adoptarea statutului Organizaţiei Mondiale a Turismului (UNWTO/1970).
Sărbătorirea acestei zile internaţionale are loc într-un moment de criză sanitară mondială, în al doilea an de pandemie, iar majoritatea ţărilor din întreaga lume percep turismul ca pe un factor de stimulare a redresării economice.
Strategia de turism în Cluj-Napoca nu a mai fost actualizată
Cluj-Napoca nu dispune de o strategie actuală pentru dezvoltarea turismului, cu toate că ar avea nevoie de așa ceva ca de aer. Cea mai recentă așa zisă strategie datează din perioada 2014 – 2020, dar nu spune nimic concret, doar arată plusurile și minusurile orașului.
Municipiul nu este foarte generos din punct de vedere al ofertelor de petrecere a unui week-end în oraș, dacă excludem festivalurile.
Traseele turistice din centrul istoric sunt scurte, unele muzee sunt închise, monumentele, casele memoriale sunt puține și pot fi vizitate în cel mult trei-patru ore.
Reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca se bazează pe desfășurarea festivalurilor, chiar dacă acestea sunt organizate o singură dată pe an.
În Strategia de Dezvoltare Turistică a Municipiului Cluj-Napoca 2014 – 2020 sunt notate principalele puncte tari, precum și punctele slabe ale turismului din oraș. Din păcate, acest document nu vine cu solții concrete, ci oferă doar o perspectivă asupra stării de fapt, care nu s-a schimbat prea mult.
În plus, de doi ani de zile, Primăria Cluj-Napoca a aplicat o taxă suplimentară de 5 lei pentru stimularea turismului, care se aplică indiferent de hotel. Edilul Emil Boc susținea că odată ce serviciile au devenit mai scumpe pentru turiști, va face publice datele privind suma colectată și facilitățile oferite pentru stimularea turismului, la doi ani distanță de la derularea programului. Dar așa-numita strategie de turism nu a mai fost actualizată.
Din 1 ianuarie 2019 cazarea în Cluj-Napoca a devenit mai scumpă cu 5 lei, după ce Primăria a aplicat o taxă specială suplimentară pentru stimularea turismului.
Potrivit proiectului, sumele colectate prin intermediul taxei speciale urmau să fie folosite pentru a alimenta bugetul dedicat turismului: administrația estima colectarea unei sume de cca 4 milioane de lei pe an din această taxă, fondurile urmând să fie investite în promovarea şi reabilitarea atracțiilor turistice din oraș.
Obiectivele taxei speciale:
Susținerea activităților culturale, turistice etc. care pot contribui la creșterea numărului de turiști din Cluj-Napoca
Consolidarea brandului turistic al municipiului Cluj-Napoca
Creșterea calității serviciilor turistice și crearea de noi servicii de turism
La mai bine de doi ani distanță de la colectarea acestei taxe suplimentare pentru serviciile turistice din Cluj-Napoca, Primăria nu a prezentat încă un raport public în privința sumelor colectate și a proiectelor turistice pe care le-a dezvoltat în acest răstimp.