Din oras

Verdict al specialiștilor în mobilitate: Ca să-și faca ”pofta” cu metroul, Boc a pus în plan secund proiectul trenului metropolitan care se putea realiza mult mai repede și mai ieftin. Minciuni grosolane în studiile de fezabilitate

Numărul de pasageri a fost umflat în mod nejustificat în planul de fezabilitate al metroului, în timp ce în planul de fezabilitate al trenului metropolitan, această cifră a fost diminuată, în mod voit, arată experți în mobilitate citați de presshub.ro. De exemplu, spun aceeași experți, nu au fost încluși cei care, în prezent, fac naveta cu autobuzul în direcția Apahida, Baciu, Suceag, Mera sau Sânnicoară și care, în cazul în care va exista un tren metropolitan, vor folosi mai degrabă trenul.

Aceasta pentru ca metroul, care a fost acceptat spre a fi finanțat din bani europeni din PNRR, să poată porni pe un drum separat, pentru proiect fiind lansată deja licitația de proiectare și execuție.

Aceeași sursă arată că proiectul trenului metropolitan a fost tras pe linie moartă chiar de cei care lucrează la proiectul metroului, deși ambele proiecte au pornit la faza de prefezabilitate împreună iar trenul metropolitan urma să aibă studiile finalizate înaintea metroului. Mai mult, șeful de proiect Ionel Oprea, citat de presshub.ro a arătat că de la 75 de milioane euro cât era estimat inițial, costurile au crescut la 200-280 de milioane de euro, având în vedere o serie de pasaje sau treceri de pietoni care ar trebui realizate, motiv pentru care proiectul nu ar mai merita să fie realizat, sau depus spre finanțare europeană, având în vedere că numărul de călători care vor circula cu acesta va fi foate scăzut.

Din estimările unui expert clujean în mobilitate, citat de presshub.ro, întregul proiect al trenului metropolitan ar putea fi realizat din 50-60 de milioane de euro, deoarece nu necesită altceva, decât garnituri care s-au putea pune în funcțiune oricând, având în vedere că șinele sunt utilizabile.

Ultima declarație a oficialilor Primărie cu privire la trenul metropolitan este cea potrivit căreia în luna iulie 2022 va fi gata studiul de fezabilitate.

Trenul metropolitan face parte atât din strategia de mobilitate urbană sustenabilă, cât și din strategia de dezvoltare urbană integrată pe următorii opt ani. Conform acesteia din urmă, noile stații vor fi construite în Baciu, la parcul industrial Tetarom I, respectiv la podul IRA, dar vor fi modernizate și stațiile existente, vor fi amplasate bănci și pubele noi și vor fi construite noi grupuri sanitare, ghișee de bilete și spații de așteptare acoperite.

Trenul metropolitan dintre Nădășelu și Bonțida a fost anunțat ca având 23 de stații pe o distanță de 43 km. Două dintre acestea trebuie construite și anume, cea de lângă Tetarom și cea de lângă aeroport.

Trenul ar circula la intervale de 30 de minute, la ore de vârf, preconizându-se că ar scădea durata de călătorie între Nădășelu și Bonțida cu 10-25 de minute, respectiv cu 15-30 minute între Bonțida și Cluj-Napoca, se prevede în planul de mobilitate urbană Cluj-Napoca recent aprobat (pg. 271). Trenul metropolitan ar parcurge ruta Nădășelu-Bonțida în 70 de minute.

Presshub, citând specialiști în mobilitate și oficiali ai Primăriei, au arătat că proiectul trenului metropolitan a fost pus pe planul doi de către administrația locală, are costuri umflate nejustificat, tocmai pentru ca proiectul metroului să poată merge pe un drum separat.

În decembrie 2021, primarul Emil Boc arăta că, în funcție de finanțări, execuția trenului metropolitan de la Cluj ar putea dura chiar până în 2030, dar el speră să se finalizeze mai devreme. Biroul de presă al primăriei a transmis, anul acesta, că studiul de fezabilitate al trenului metropolitan va fi finalizat în iulie 2022, în timp ce studiul metroului nu doar că a fost finalizat, ci a și fost votat în Consiliu Local la finele anului 2021.

”PNRR-ul alocă bani pentru metrou, nu pentru trenul metropolitan. Trenul metropolitan va fi finanțat din alte surse de finanțare, iar PNRR-ul ne bate la ușă, și trebuie să finalizăm aceste obiective pe metrou. Nu am prioritizat aceste lucruri ci au ieșit din studii toate aceste chestiuni, am mers în paralel tren metropolitan, metrou și centura metropolitan, adică nu am prioritizat una de favoarea celeilalte și chestiunea este foarte clară, de aici rezultă prioritizările despre care dumneavoastră discutați”, a mai explicat Tarcea, citat de presshub.

Traseul trenului metropolitan în planul de mobilitate urbană Cluj-Napoca.

CITEȘTE: ANALIZĂ Primăria Cluj-Napoca pune pe primul loc metroul, deși trenul metropolitan e mai ieftin și se poate face mai rapid