In vizor

Va fi Clujul legat feroviar de Oradea în acest deceniu?

Asociația Pro Infrastructură atrage atenția că un tronson al căii ferate Cluj-Napoca-Oradea ce trebuia să fie finalizat în august 2026 pentru a nu pierde banii din PNRR nu are nici măcar autorizație de construcție.

Gloanțele trec pe la urechea responsabililor CFR Infrastructură, dar ei sunt surzi. Tronsonul Poieni-Vadu Crișului de pe calea ferată Cluj-Napoca-Oradea, care teoretic trebuia să fie gata la anul, nu are nici măcar autorizație de construire. Termenul limită din PNRR, august 2026, este ratat.

După îndelungi negocieri, a fost mutat pe împrumuturi și noua țintă pentru a nu pierde complet finanțarea este de 50% din lucrări executate. În politica actuală de struț, CFR Infrastructură va rata cu brio și acest obiectiv, deci alți bani irosiți. Și nu doar asta: un coridor esențial rămâne ciuntit și impracticabil ani buni de acum înainte, chiar dacă restul loturilor se finalizează.
Din informațiile noastre, studiul de fezabilitate (SF) a fost fundamental greșit pe celebrul defileu al Crișului Repede. Iar acum CFR nu reușește să se înțeleagă cu proiectantul asupra soluțiilor. Aici avem fir simplu (o singură linie) deja scos din teren, deci circulația trenurilor e imposibilă.

De un an suntem duși cu zăhărelul că imediat se rezolvă, dar amânările vin una după alta. Astăzi noul termen e vag-definitul „trimestrul IV 2025”. De fapt înseamnă „nu știm” și este posibil să ajungem în 2026 din cauza lipsei asumării oficialilor CFR care stau neputincioși cu un SF neconform în mână.

Dacă în alte cazuri există tentația de a da vina pe antreprenorul care se mișcă lent, vedem antreprenori decent mobilizați pe restul loturilor magistralei Cluj-Oradea. Deci întârzierile sunt la CFR. Vom avea trafic închis contractual încă doi ani de când binevoiește CFR să accepte soluția nou proiectată. Așa e când nimeni nu-i grăbește, fiind mai lenți în reacție decât marfarele pe rețea.

Cât va mai dura? Cât le permit mai-marii politicieni și cei din Ministerul Transporturilor care arată un dezinteres total, iar orice ban european gratis aruncat pe geam intră la categoria „Ghinion!”. De ieri trebuia începută o reformă în CFR SA și trași la răspundere oamenii care tărăgănează și blochează proiectele feroviare. Dacă așa ceva se întâmpla pe autostrăzi, era mare vâlvă printre decidenți.