Din oras

Transport electric prin 2028 și un acord «metropolitan» Cluj-Florești în valoare de 73 milioane de lei

De ani de zile, Clujul își propune să dispună de BUS-uri 100% electrice. Termenul estimativ pentru acest obiectiv este 2028, chiar dacă inițial data vehiculată era anul 2026-2027. Deocamdată administrația Boc intenționează să semneze un acord cu satul-dormitor Florești pentru dezvoltarea unei zone «metropolitane» unde transportul public să fie în totalitate electric. Clujul va participa cu o sumă considerabilă de aproape 12 milioane de lei, în condițiile în care partea cea mai consistentă a investiției ar urma să fie asigurată prin fondurile alocate în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Proiectul – privind aprobarea participării în cadrul proiectului „Dezvoltarea sistemului de transport public ecologic prin achiziționarea de autobuze electrice și stații de încărcare”, în vederea finanțării acestuia în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență al României, Componenta C10 – Fondul local, Obiectul de investiții 1.1.1 – Înnoirea parcului de vehicule destinate transportului public (achiziția de vehicule nepoluante), în parteneriat cu comuna Florești. Proiect din inițiativa primarului – urmează să fie votat de consilierii clujeni într-o ședință extraordinară.

CITEȘTE ȘI: Eco pentru Cluj, diesel pentru restu’: «În zona metropolitană, la o distanță de 35 de km, nu pot funcționa autobuzele electrice…»

Parteneriatul între mun. Cluj-Napoca și satul Florești vizează derularea în comun a proiectului de dezvoltare a transportului public ecologic.

Valoarea totală a proiectului – 73.740.667,64 lei

Partea ce revine mun Cluj-Napoca este de – 11.633.423,10 lei.

CITEȘTE ȘI: Autobuzele «eco» din Cluj reflectă «cea mai înaltă calitate a vieții»

Potrivit acordului, Clujul se obligă să asigure spații adecvate pentru amplasarea unui număr de 45 de stații de încărcare pentru vehicule electrice, precum și costurile necesare pentru punerea în funcțiune a acestora.

Potrivit datelor oficiale, parte compenentă a proiectului de hotărâre, în prezent 52% din mijloacele de transport în comun active în Cluj-Napoca sunt electrice – tramvai, troleibuz, auotbuz electric.

„Clujul își dorește să devină primul oraș mare din România, până în 2028, cu un sistem de transport public 100% electric” – se arată în proiectul de hotărâre ce va fi adoptat la nivel de intenție.

Potrivit ritmului specific ardelenesc de implementare al proiectelor majore din Cluj, obiectivul de electrificare a flotei de BUS-uri ar putea fi atins prin 2028, adică la o distanță de două mandate (2020-2024 și 2024-2028) de la anunțul inițial din septembrie 2020 al administrației peneliste a Clujului.

CITEȘTE ȘI: Autobuzele electrice nu mai reprezintă o prioritate: Compania de Transport Cluj vrea să cumpere 3 autobuze DIESEL cu peste 500 mii €

Proiectul de electrificare a flotei de transport public din Cluj se corelează și cu așa-numita strategie integrată de dezvoltare durabilă 2021-2030, dar și cu Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Cluj-Napoca 2021-2031.

Inițial, PMUD viza perioada 2021-2030. Acum, PMUD este împins până în 2031.

Prin urmare, proiectul «metropolitan» Cluj-Florești de electrificare a transportului public ar putea fi atins prin 2031.

Sau nu…