
Toată lumea urmărește cu entuziasm călătoria cu vaporul a „cârtițelor” ce vor fora pentru a realiza tunelurile pentru va circula metroul clujean. Acestea au plecat deja din China și ar urma să ajungă în decembrie în portul Constanța.
După cum reamintește și activistul Szakats Istvan sunt șanse minime ca acele cârtițe să ajungă anul acesta la Cluj-Napoca, așa cum se lăuda în vară primarul. E bine totuși că ele sunt pe drum. Mai rămâne să vedem de unde va scoate viitorul Guvern bani pentru a porni lucrările.
Scuze că stric iar surpriza electorală, dar poftim banal:
Vaporul care ar trebui să aducă cârtițele se numește Tian Qi și îl puteți găsi cu un search la fel de banal pe Vessel Finder.
Uitâdu-ne la datele vaporului, e deja clar cârtițele noastre nu vor ajunge în toamna asta la Cluj.
Sorry not sorry, nu vor ajunge în toamna asta nici măcar la Constanța. Alegerile parlamentare le vor prinde undeva pe Oceanul Indian.
În schimb, cu xiao sheng-sheng (puțin noroc de noroc), le vom vedea ocolind Capul Bunei Speranțe adică cotul de sud al Africii și ajungând la Constanța pe la anul nou acolo. LE: cu sheng-sheng dar cu risc că sunt rebeli huthi pe traseu, vor veni prin Canalul Suez (-14 zile).
În Constanța urmează vămuirea, descărcarea, încărcarea în camioane, și abea apoi drumu’ Clujului.
Deci poate-poate apar pe la noi prin capăt de ianuarie – început de februarie acolo.
Apoi urmează asamblarea lor până primăvara târzie a lui 2025 (poate vara) și abia apoi, POATE, prima mușcătură din glia pământului.
Ce mai jaloane PNRR? Ce mai stații și kilometri de tunel până-n 2026?
Stați cuminți pe locurile voastre, pentru care aveți tot timpul din lume, eternitatea vă paște în Orașul Promis.

Locația live a navei poate fi urmărită AICI.
Însă, evident, cea mai mare problemă rămâne în continuare sursa de finanțare pentru acest proiect. Chiar ieri Grindeanu a declarat că Ministerul Transporturilor a plătit Primăriei Cluj-Napoca 150 de milioane de lei pentru metrou. Însă acest proiect are o valoare de 2 miliarde de euro. E adevărat că sumele trebuie alocate etapizat, însă trebuie să existe o sursă de finanțare. Premierul Ciolacu și ministrul Câciu susțin că sumele vor fi acoperite din obligațiuni verzi.
Iată cum era împărțită finanțarea metroului în PNRR:
PNRR – 300,3 milioane de euro Contribuție națională – 2,03 miliarde de euro + 429 milioane de euro TVA afarent contribuției naționale și finanțării PNRR Primăria Cluj-Napoca – aproximativ 10 milioane de euro (cu tot cu TVA)
TOTAL: 2,77 miliarde euro.
Contractul de proiectare și execuție a lucrărilor la metrou a fost semnat în 25 mai 2023 cu Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S., Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia, Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A. Potrivit proiectului, Magistrala 1 de metrou Cluj va avea o lungime de 21,3 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran. Valoarea totală a contractului este de 13,69 miliarde de lei.