In vizor

Sume uriașe de bani primite de CFR Călători pentru transportul pasagerilor cu autobuzele pe ruta Cluj-Napoca-Oradea

Deși compensația plătită de stat este destinată strict transportului feroviar de călători și se calculează  în raport cu costurile de transport feroviar suportate, statul a plătit în ultimul an zeci de milioane de euro compensații la transportul cu autobuzul. Schema permite operatorilor de transport feroviar profituri de 200-300%.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară plătește anual sume de ordinul zecilor de milioane de lei unor operatori care utilizează autobuzele în loc de trenuri, pe rute pe care fie nu au materialul rulant necesar transportului, fie se execută lucrări, căile ferate nefiind funcționale.

Situația se încadrează în prevederile legii, însă operatorii mai degrabă par a utiliza portițe ale legislației care le permit să încaseze compensații de serviciu public feroviar de la stat, deși folosesc transportul cu autobuzele, mai ieftin.

Date ale Club Feroviar arată că patru din cei șase operatori feroviari de călători au încasat un total de 78,65 milioane de lei de la bugetul statului pentru a-și transporta pasagerii cu autobuzele.

Prima poziție este deținută de CFR Călători care încasează 31,19 milioane de lei pentru rutele Cluj Napoca – Oradea, Cluj Napoca – Huedin, Cluj Napoca – Ciucea  și Bratca – Huedin.

A doua poziție este deținută de Transferoviar cu 25,46 milioane de lei, urmată de Interregional Călători cu 21,44 milioane de lei. Pe a patra poziție se găsește Regio Călători cu 554 mii de lei.

Într-un articol apărut miercuri dimineața, Club Feroviar a arătat cu cifre cât de avantajoasă este înlocuirea trenurilor cu autobuze, cel puțin pentru CFR Călători.

Profiturile obținute de CFR Călători din transportul cu autobuze sunt duble, dacă nu triple față de cel feroviar. Surse din industria feroviară ne-au declarat că CFR Călători înregistrează în cazul utilizării autobuzelor costuri la o treime din cele cu materialul rulant.

De exemplu, pe ruta Cluj – Oradea există 12 perechi de trenuri la parcurgerea distanței de 150 km. Aceasta înseamnă că pe relație, anual CFR Călători are un indicator de 1,34 milioane tren-km la care compensația totală este de 57,8 milioane lei (44 lei tren-km compensație în 2024).

Suma încasată din compensație este însă de 2,7 ori mai mare decât cea plătită firmelor ce îi închiriază autobuze